Met EFT komt 70-75% van de relaties weer goed!

Het laatste nieuws op het gebied van relatietherapie.

Met EFT komt 70-75% van de relaties weer goed!

door Beheerder » do 27 aug 2009, 12:57

EFT - revolutionaire nieuwe vorm van relatietherapie

Ook in Nederland is de nieuwe relatietherapievorm: “Emotionally Focused Therapy” in opkomst.
Nederlandse relatietherapeuten gebruiken steeds vaker met succes de nieuwe relatietherapie van Canadese klinisch psycholoog dr. Sue Johnson: Emotionally Focused Therapy (EFT). De aandacht voor het seminar dat Johnson, door Amerikaanse vakgenoten ook wel de beste relatietherapeut ter wereld genoemd, tijdens haar recente bezoek aan Nederland gaf was enorm. Ze was hier om haar boek “Houd me vast” onder de aandacht te brengen. In dit boek brengt zij EFT in een begrijpelijke, handzame vorm voor het grote publiek. In de VS is EFT inmiddels de populairste relatietherapie. EFT gaat uit van de hechtingstheorie: relatieproblemen ontstaan doordat er een verlies van verbondenheid ervaren wordt. Het draait bij EFT niet om grote romantische gebaren, nieuwe seksuele speeltjes, of leren argumenteren. Maar gewoon durven te zeggen dat je je partner nodig hebt.

Veilige haven
Johnson: ‘De gewone relatietherapieën draaien om het opstellen van (communicatie)regels en onderhandelingsvaardigheden, bij EFT gaat het erom in te zien en toe te geven aan jezelf en je partner dat je emotioneel gehecht bent aan en afhankelijk van hem of haar, als een kind van zijn ouders. Dat je ook als volwassene veiligheid en geborgenheid nodig mag hebben. Je kunt uitonderhandelen dat iemand op tijd komt. Je kunt niet onderhandelen over medeleven, verbondenheid, seks of verlangen. Na het toelaten van wederzijdse hechting komt dat vanzelf.’

EFT, door de American Psychological Association erkend als empirisch bewezen vorm van relatietherapie, heeft een revolutie teweeggebracht in de relatietherapie. Onderzoek over de afgelopen vijftien jaar toonde een voortdurend slagingspercentage bij 70-75 procent van de stellen zelfs als het scheidingsrisico groot was. Bij reguliere relatietherapie is dat 30 procent. Johnson werd na 9-11 gevraagd te werken met de New Yorkse brandweer en het Amerikaanse leger huurt haar in voor de soldaten die terugkomen uit Irak. ‘Mensen kunnen traumatische ervaringen beter verwerken als hun relatie stevig en veilig voelt.’

EFT Nederland voorzitter Karin Wagenaar, EFT relatietherapeut in Utrecht, was een van de tachtig vooraanstaande therapeuten die bij Johnsons seminar waren. ‘Ik zag veel nieuwe gezichten; therapeuten van andere stromingen die nu ook geïnteresseerd raken.’ Wagenaar hoorde haar voor het eerst spreken in 2001. ‘Ik wist direct: dit is het. Communicatietraining kan ruzies stoppen, maar vaak blijft er toch een gevoel van eenzaamheid. EFT verhelpt dat.’ Eerder groeide de aandacht in Nederland langzaam. ‘Maar sinds Johnsons boek begin dit jaar in het Nederlands uitkwam is er een enorme toename in aandacht. Onder therapeuten, maar ik merk het ook erg in aanmeldingen en vragen van cliënten. Mensen bellen in bosjes voor EFT: ik wil ook zo’n therapie.’

Rationele contracten
Volgens Johnson zien veel therapeuten liefdesrelaties als rationele contracten. Johnson: ‘Een gangbaar idee is dat mensen aangemoedigd moeten worden op eigen benen te staan. En dat emoties moeten worden gekanaliseerd. We leven in een ver geïndividualiseerde samenleving, waarin men meekrijgt onafhankelijk te moeten zijn. Het is ons niet meer duidelijk dat we elkaar nodig hebben.’

Ook focussen gangbare therapieën vaak op oppervlakkige ergernissen. EFT kijkt naar de emoties die eronder liggen. ‘Als een vrouw boos wordt omdat haar man de stoppen niet heeft vervangen, voelt ze zich eigenlijk in de steek gelaten, ze wil dat hij voor haar zorgt. Hij trekt zich door haar boosheid terug, en voelt zich een teleurstelling. Wij leren stellen dit proces te doorzien en uit te reiken naar elkaar. Als de vrouw bijvoorbeeld kan zeggen: ‘Ik ben niet boos, ik voel me eenzaam en onzeker’, zie je de opluchting bij de man: laat me je troosten. Ook seksverslavingen kunnen door EFT verholpen worden, volgens Johnson. ‘Die zijn evengoed een verkapte hulpkreet om het gevoel van verbondenheid.’

Nederland telt nu zo’n 30 therapeuten die met EFT werken, maar er wordt een enorme groei verwacht. Dit jaar al. In juni komt er een lichting Amerikaanse EFT trainers nieuwe therapeuten opleiden. Berry Aarnoudse, EFT relatietherapeut in Oisterwijk, haalt ze naar Nederland. ‘Die trainingen zitten al zo goed als volgeboekt. Er worden zo’n 130 nieuwe therapeuten opgeleid.’ Hij krijgt ook aanmeldingen uit Engeland, Denemarken, Duitsland en België. Wagenaar: ‘Als ouders eenmaal weten hoe hechting werkt, dragen ze dat weer over aan hun kinderen die daardoor later betere relaties krijgen. Als we EFT met zijn allen nu goed implementeren heeft dat grote betekenis voor het echtscheidingspercentage in de toekomst.’

Noot1: klik door naar Psyned als je meer wilt lezen over EFT Relatietherapie.

Noot2: alle relatietherapeuten verbonden aan Psycholoog NU onderschrijven de werkwijze van EFT voor stellen. Niet iedere therapeut werkt echter met deze therapie vorm. Joy Berg-Andersen van Relatietherapie Woerden, Renee Verbrugge van Relatietherapie Amsterdam en Dilys Moons van Relatietherapie Rotterdam zijn enkele relatietherapeuten die veel met EFT werken.

Relatietherapie ONLINE van Psycholoog NU

Heb je een vraag die je aan 1 van onze relatietherapeuten wilt stellen, ga dan naar stel je relatie-vraag.

Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek?

Neem dan contact op met een relatietherapeut bij jou in de buurt:

Is er geen relatietherapeut bij jou in de buurt? Kom dan binnenkort even terug. Steeds meer psychologen sluiten zich aan bij Relatietherapie ONLINE van Psycholoog NU.
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar relatietherapie NIEUWS!