Mijn vriend denkt alleen maar aan zichzelf

Heb je een vraag voor lotgenoten of wil je gewoon even je hart luchten. Ga dan hier je gang!

Mijn vriend denkt alleen maar aan zichzelf

door emmy marksman » wo 07 sep 2011, 13:10

Ik vraag me af of ik in een relatie ben beland waarbij de flexibiliteit die van mij gevraagd wordt, wel nog leidt tot een evenwichtige relatie op vlak van investeringen, wederzijds begrip en respect en behoud van mijn identiteit.

Context : mijn partner heeft een zeer druk en tegelijk artistiek leven. Dit heeft tot gevolg dat hij (onbewust) zeer veel flexibiliteit en aanpassingsvermogen vraagt tenopzichte van mij. Dit leidt er in de praktijk toe dat zowel op emotioneel, mentaal, intellectueel en seksueel gebied heel veel in functie staat van zijn state of mind, behoeften, noden. Onze afspraken gebeuren in functie van zijn agenda, gesprekken gaan voornamelijk over zijn projecten of bezorgdheden, vrijetijdsactiviteiten en weekends staan vooral in functie van zijn bezigheden. Ook is hij redelijk neuroitsch wat netheid en dergelijke betreft, terwijl ik nogal nonchalant ben. Ook hier heb ik reeds serieuze inspanningen gedaan om een modus vivendi te vinden en pas ik me aan aan zijn netheidsnormen ed.

Dit alles vind ik op zich geen probleem, ik besef dat samenzijn met een dergelijk geëngageerd (en nogal neurotisch) persoon flexibiliteit vereist, en ik ben op zich wel iemand met een betrekkelijk groot aanpassingsvermogen en een go-with-the-flow-attitude. Het probleem is dat de flexibiliteit die van mij verwacht wordt, in schril contrast komt te staan met zijn soms erg starre houding.

Ik zal dit illustreren met een uiterst banaal, doch illustratief voorbeeld. Onlangs had ik voor het eerst sinds lang een vrije dag. De afgelopen weken hadden volledig in het teken van de professionele verwikkelingen in zijn leven gestaan, dus was ik blij met het vooruitzicht een dagje voor mezelf te hebben. Ik was bij hem blijven overnachten (we wonen niet samen) en was rond 10.00 opgestaan. Hijzelf was vroeg uit de veren om te gaan zwemmen en kwam rond 10.15 thuis om zijn zwemgerief af te zetten. Ik was net wakker, had koffie gezet en was rustig de krantenkoppen aan het lezen. Hij kwam binnen, zei goeiemorgen en controleerde zijn mails .Om 11.00 had hij een nieuwe afspraak, dus lang zou hij niet blijven. Toch zei hij na een kwartier dat hij het erg vervelend vond samen in één ruimte te zitten terwijl hij aan het werk was. Ik vroeg hem of hij mij weg wilde en hij antwoordde met een droge 'ja, eerlijk gezegd wel.' Ik was toen al geagiteerd, omdat ik het zeer onaangenaam vond dat hij me zo toesprak. Ik voelde me (opnieuw) een pop die mag opdraven als het hem past, maar in de kast moet gaan zitten als het hem niet uitkomt. Ik was kwaad omdat hij me niet de tijd gunde even wakker te worden en een koffie te drinken en me niet gunde te genieten van mijn vrije dag. Ik vond het onnozel dat hij mij hierop aansprak terwijl hij een kwartier later al moest vertrekken naar een nieuwe afspraak. Ik ben nog ssteeds kwaad omdat hij zoveel aanpassingsvermogen vraagt van mij, maar hier zelf niet toe in staat is. Ik verwijt hem een gebrek aan empathie en inlevingsvermogen. Zolang ik me gedraag en opstel in functie van zijn behoeftes, is alles goed. Vanaf het moment dat hier ook maar 1mm van wordt afgeweken, zoals in dit geval (het drinken van een koffie en wakker worden), is er een potentieel conflict aanwezig. Hij had verwacht dat ik bij zijn aankomst meteen mijn kleren zou aantrekken en de deur achter me zou toetrekken zodat hij rustig zijn mails zou kunnen bekijken. Ach, het klinkt allemaal zo banaal, maar het is symbolisch voor de hele verhouding tussen ons. Hij ziet me graag en aanvaardt me in zijn leven, maar enkel als alles volgens zijn voorwaarden gebeurt. Als ik dan heel even tijd voor mezelf neem, in zijn bijzijn, dan zegt hij meteen dat ik zijn grenzen niet respecteer, hem claim. Ik wil weten of mijn kwaadheid over dit voorval terecht is, of of ik daarentegen te gevoelig reageer/me aanstel. Daarnaast worstelen we nog steeds met het feit dat hij me een bepaalde periode systematisch bedrogen heeft, en hier nog altijd niet echt de gevolgen op mijn psyche van inzie (onzekerheid, jaloersheid, achterdocht, kwaadheid, verlatingsangst).

Soms denk ik dan ook dat deze relatie geen overlevingskansen heeft : de conflicten blijven zich opstapelen, hoeveel water er ook in de wijn wordt gegoten.

Zoek je een relatietherapeut in Hillegom? Kijk dan op: Relatietherapie Hillegom
emmy marksman

Re: Mijn vriend denkt alleen maar aan zichzelf

door Strength » vr 30 sep 2011, 11:17

Voor mij zou het einde relatie betekenen. Even heel kort door de bocht: je kunt jezelf niet zijn in deze relatie en dat is wel hoe het in een relatie hoort te zijn. Je zegt het zelf al; je bent geen pop die je maar uit de kast kan trekken wanneer het hem uitkomt. Wat denkt hij wel zeg! Heeft hij hiervoor langdurige relaties gehad en zo ja, hoe ging dat dan in zijn werk?

Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe lang zijn jullie samen? Moet hij misschien nog wennen aan het idee dat jullie nu een relatie hebben? Ik vind het eigenlijk heel respectloos overkomen en ook het feit dat hij niet met je in 1 ruimte kan zijn als hij even zijn mail wil checken. Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Als je hem nou nog de hele tijd ging afleiden of constant om zijn nek hing tijdens het lezen van zijn mail dan kan ik het nog enigszins begrijpen maar dat kan ik uit je verhaal niet herleiden.

Ik zou hem eens goed confronteren met zijn gedrag en wil hij hier niks aan veranderen dan zou het voor mij einde verhaal betekenen. Het kan ook nog zijn dat hij het zelf niet doorheeft en er wel aan wíl werken. Dan zou ik er samen voor gaan om er een ommezwaai te laten plaatsvinden.

Succes met alles!

Liefs,

Strength.
Strength

door emmy marksman » vr 30 sep 2011, 15:18

Dag Strength,

Bedankt voor je reactie! Je opmerkingen zijn heel pertinent en getuigen van veel natuurlijk inzicht.

Inderdaad, je vraag rond hoeveel langdurige relaties hij achter de rug heeft, is cruciaal. Het antwoord is namelijk geen, in die zin dat hij nog nooit met iemand heeft samengeleefd (heeft het één keer geprobeerd in een ver verleden, na één week stond hij opnieuw met zijn koffers thuis, te verstikkend, te vreemd, enz). Als ik hem hoor praten over vorige relaties heeft hij bovendien de neiging om het falen volledig bij de ander te leggen : de één had zogezegd borderline (maar is wel programmadirecteur bij een theatergezelschap en heeft kort erop een partner gevonden met wie ze nu al 6 jaar samen is en een huis mee heeft gekocht, wat zeer indrukwekkend is voor een borderliner :) , de ander was de burgerlijk, nog een ander te onzeker&inschikkelijk, de volgende te voornaam en artificieel, enzovoort enzovoort. Om het met cliché te zeggen: zijn vrouw zullen ze moeten bakken in de oven. Sinds mijn post hier op het forum heb ik dan ook beslist om deze cyclus te doorbreken : we zijn dus niet langer samen. Wel nog vrienden, voorlopig. Ondanks de evidente momenten van gemis, voel ik me rustig. Ik heb voor mezelf gekozen, en dat is al heel wat. Het valt me trouwens op hoe vaak slimme, toffe geëmancipeerde vrouwen onder het juk van een verkeerde man transformeren in onderdanige, onzekere, vertwijfelde jaren vijftig vrouwtjes. Jammer, maar helaas.

Wat is jouw verhaal trouwens?

Hartelijke groet.

PS : om op je andere vraag te beantwoorden : we kennen elkaar 2,5 jaar maar met alle miserie (breuken, bedrog, cycli) is dit netto te herleiden tot grosso modo 1 jaar.
emmy marksman

door Strength » za 01 okt 2011, 08:32

Goedemorgen Emmy!

Heb je een beetje geslapen vannacht? Of heb je nog veel liggen piekeren over je ex? Chapeau dat je voor jezelf hebt gekozen, dat zullen maar weinig vrouwen je nadoen. Persoonlijk denk ik dat je er goed aan hebt gedaan om voor jezelf te kiezen. Hoe reageerde hij toen je vertelde dat je er een punt achter wilde zetten? Hoe is zijn empathisch vermogen over het algemeen?
Ik gok zomaar dat zijn gedrag voortkomt uit het feit dat hij nog nooit een langdurige relatie heeft gehad. Hij heeft nog nooit rekening hoeven houden met iemand, nooit aan iemand anders moeten denken, nooit de 'verantwoording' gehad voor iemand. Nu is hij uiteraard niet letterlijk verantwoordelijk voor jou maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
Het feit dat hij alle schuld bij exen legt zegt helaas wel iets over zijn zelfreflectie en dat is wel iets waar hij aan moet werken. Nu je vrienden met hem bent zou je dit uiteraard wel voorzichtig naar voren kunnen brengen. Vrienden zijn er tenslotte ook om eerlijke feedback te kunnen en mogen geven.
Ik vind het fijn dat je er zo rustig onder bent, dat duidt op een zeer overwogen keuze die je gemaakt hebt en voor je gevoel de juiste. Heb je nog hoop dat het goed zal komen of laat je die hoop (voorlopig) varen?
Hahahaha ik moest smakelijk lachen om je laatste zin over de slimme, toffe, geëmancipeerde vrouwen. Heb je dat veel meegemaakt in je omgeving?

Pfff mijn verhaal haha. Om een lang verhaal kort te maken heeft mijn man heel veel issues met zichzelf door een naar verleden (compleet met seksueel misbruik en verwaarlozing door bloedeigen ouders)
Hij heeft bijvoorbeeld nooit geleerd om conflicten aan te gaan en vertoont dus vaak conflictvermijdend gedrag. Hierdoor worden al zijn irritaties, gevoelens en woede opgekropt en komen er dan 1 x in de zoveel tijd uit middels een woede-aanval. Hij zal mij of ons zoontje nooit iets aandoen maar er gaat van alles door de kamer, dingen gaan kapot, trekt zijn t-shirts kapot, etc. etc. Niet echt makkelijk om mee om te gaan voor mij en ik wil dat mijn zoontje van dit alles zo weinig mogelijk meekrijgt. Het is niet niks om je vader zo te zien. Mijn zoontje is echter pas 5 maanden en ik wil gewoon dat dit soort dingen hem bespaard blijven. Daarnaast kan mijn man niet tegen het feit dat ik zo 'sterk' ben. Ik kan dingen prima onder woorden brengen en goed beargumenteren waarom ik iets wel of niet vind. Vaak 'win' ik discussies en dat vind hij moeilijk. Mijn man is zeer perfectionistisch en ik denk (maar dat is puur een aanname) dat hij vindt dat een relatie ook perfect moet zijn. Ik probeer hem er al geruime tijd van te overtuigen dat je af en toe best een ruzietje kan en mag hebben, zolang je het maar op een juiste manier goedmaakt. Geen geschreeuw, elkaar uit laten praten en elkaar in je waarde laten, niet smijten met persoonlijke verwijten die niets met de ruzie te maken hebben, geen ouwe koeien, etc. Blijkbaar heeft hij vroeger (en alvast excuses voor mijn denigrerende toon) allemaal van die domme koeien als exen gehad die altijd ja en amen hebben gezegd en waarbij hij qua intelligentie ver boven hen uittorende. Hij is heel competitief, an sich geen slechte eigenschap maar wel als je in ALLES beter wilt zijn dan je vriendin.
Voorbeeld: we moesten een aantal dingen doen op 1 dag op verschillende locaties. Hij stelde voor om eerst A, B, C en dan D te doen. Ik dacht dat het efficiënter zou zijn om C,D,A en dan B te doen en sprak dat ook uit. Nou, dan is hij helemaal van de rel omdat het niet gaat zoals hij in gedachten had en kan er dan niet tegen dat hij dat niet heeft bedacht omdat het efficiënter is. En dan zit ik met een boze man op de bank.
Zijn jarenlange opgekropte woede jegens mensen waarbij hij het niet kan uiten (ouders, degene die hem sexueel heeft misbruikt) komt er gewoon af en toe zo keihard uit.
Hij heeft al een keer de hele keuken overhoop gehaald, mij gebeld op mijn werk dat ik naar huis moest komen en toen vroeg hij of ik een kogel door zijn kop wilde schieten. Hij is bijna opgenomen in de crisisopvang door dit alles. Nu klinkt het alsof ik hem heel raar afschilder en alleen maar negatieve punten benoem, maar naast deze dingen hebben we eigenlijk een hartstikke leuke relatie. We hebben zo ongelooflijk veel lol met elkaar, delen dezelfde interesses, hebben een prachtzoontje van 5 maanden (ongepland overigens) en omdat we beide veel herkennen in elkaars verleden kunnen we over dat soort dingen heel goed praten en snappen we elkaars gevoel daarbij. (ik ben ook sexueel misbruikt)
Maar goed, dit is nog lang niet alles, maar zal je verder niet vermoeien met mijn verhaal haha, dan ben ik morgen denk ik nog bezig met schrijven. Het is wel heel fijn om hier (anoniem) je verhaal kwijt te kunnen.

Ik vind je overkomen als een sterke vrouw en wil je bedanken voor het compliment in je eerste zin.

Fijne dag vandaag, geniet van het weer en tot gauw!

Liefs,

Strength.
Strength

door Liedje » za 27 okt 2012, 11:21

Hallo,
In jullie verhalen herken ik veel van mijn verleden. Mijn ex was ook misbruikt in zijn kindertijd..heeft dit nooit een plaats kunnen geven en had daardoor een eigenheid ontwikkeld die aan de perfectie grensde....het was nooit goed genoeg en dat eiste hij ook van zijn omgeving. Wie niet voldeed kwam niet op zijn vriendenlijst voor. Maar van zijn vrouw dulde hij geen tegenspraak, ik moest met alles akkoord gaan en hem openlijk op een voetstuk plaatsen...terwijl ik vaak wist dat hij de waarheid niet sprak. Als ik dit niet deed, ontaardde dit in een dagenlange ruzie..die doorging tot ik uitgeput ineenstortte. Jarenlang heb ik gezocht hoe ik een oplossing kon vinden, want ik zad die man heel graag.
Na een jaar therapie vielen alle stukjes in elkaar.....narcisme....vreselijk...ik wist vanaf toen dat het nooit zou beteren, zijn egoisme zou nooit afnemen.......ik stortte in...de relatie ook.
Pas toen ik weer alleen was, kon ik de schade pas opnemen. Hij had me mijn eigen wil afgenomen. Ik kon de draad niet zomaar opnemen, het heeft me veel tranen gekost.
Nu anderhalf jaar later, heb ik weer een relatie....en kan ik mijn ogen en oren soms niet geloven....de balans die nu hier gecreeerd wordt, staat in schril contrast met mijn beleving uit het verleden.
Ik ben iemand.....en dat was ik vergeten.!
En geloof me...ik ben niet zomaar een dom blondje dat nergens voor staat en zomaar willoos is, ik stond 30 jaar in het onderwijs, maar heb door ziekte moeten afhaken.
Mijn nieuwe partner nam me zoals ik was, een wrak met een kankerverleden.....maar je moet me nu eens zien stralen....!
Liedje
Liedje

toms shoes at nordstrom release web-based selling price ret

door muhdrully » vr 04 jan 2013, 09:20

Here i turned out to be having a ebony Abbot Kinney the previous week. Combined with giving the impression of a great good beacon was in fact the very for sale sign to your newer toms shoes coupon code pumps main of 1344 Abbot Kinney. I personally peered with. There were a coffee barbell, several groovy footwear types having a few hipsters who also warranted us the location may exposed a higher time. Extremely well, its a subsequent 7 day period, and also toms shoes coupon code leading hasnt was established definitely in spite of that. Yet , its early this type of towns bloggeratti seem to be frothing about the dental more than this unique footwear go shopping. Hey! Venice! wrote that it'll available found on August. 18. Racked New york said it launches in the near future. LAist claimed it parts 12. 18. Isnt that in case your Mayan Appointment setting apocalypse? Organize !
muhdrully

toms shoes women place web profit save discounted

door errorripagoks » za 05 jan 2013, 10:51

Gather Wireman's preliminary task what food was in web 2 . 0 expertise. Finally your canine is giving the community that have a network endeavor, a particular for-profit agency designed to present to folks will want. Wireman, 42, your Arizona indigrrne what person located Indy twenty six years ago and in order to Goshen from 1991, moving one4one couple of years inside the, styled using adventure on the subject of toms shoes discount sneakers that gives down set of footwear types for almost any match obtainable. "I liked to develop an entirely industry may well offer programs plus every body picked up we might supply precisely the same solution to someone people who worlds into lower income probably a great mission or maybe lee,Inches he states. "I've been in web 2 . facilities. My wife and I, for lots of people lives, the experiences has been in the web 2 . 0 options, not-for-profit. I wish to to behave somewhat more. I were going to special my student's trade much too. I assumed this a good chance impart both the to each other.' Angie stays on social bookmarking do the job. One4one works with giving the easy calls for of the wearables, food and water. As you are someone else brings home an exceptional one4one T-shirt, an absolute T-shirt would go to a place firm with St. Ernest otherwise Elkhart district. Becoming unique promo, one additional T-shirt merits people Peru. "We want to offer you gear not just to these locations plus also globally, which means that one4one will probably provide a precise tee shirt which could visit a place whom craves guide,' Wireman says. "In 2013, strategies . most likely going to Peru which can publish shirts or dresses in impoverished local neighborhoods through Peru.Rrnch A strong H2OPE T-shirt multiplies finances regarding Mercy Corps, providing water bores then watering units during poor lands. An organic and natural bag makes the bequest having to do with plenty income to use Twenty nine extra fat relating to diet to get dishes credit. "All of their products Total healthy,Inches wide Wireman speaks. "Our tops definitely are a mix of organically grown natural and organic, or possibly exactly what they reach transition natural and organic exactly where farmers usually are on your journey to organic 100 % cotton, and rayon from recycled plastic plastic bottles.Throughout A suitable comprehensive product owner for Oh supplies the products on hand. One4one, that features controlled as a form of Website because of '10, would in-depth advertising and marketing and additionally rrs determined by word-of-mouth testimonials. Wireman a few weeks ago working dealing out of your booth in a Goshen Growers Target market on Saturdays, and products are also available just Services with Southern Bend. The agency consists of given throughout 210 tops together with Just one,Five those nasty extra pounds in meals. "There more complicated more firms that have been culturally aware,Inches according to. "It's any kind of for-profit, this is a easy with regard to to check the place where his or her donations ready. In this way people today actually realize 'I'm earning a shirts although I'm so supplying a real tshirt toms discount to somewhat of a little tot using a protection who else might possibly not have substantial enough accessories.'" Due to all the gross sales are to obtain fillers, one4one is composed of a certain put that particular talks of this method within the wr. "People absolutely love just isn't buying a products and as a result if you know that they are simply making an effort to one in need of funds on top of that. I really believe see your face people today can make for our favorite facet with regard to allowing back once again and moreover assisting the a bit less successful and as a result attract every individual to undertake similar.In
errorripagoks

Keer terug naar Relatietherapie - forumdiscussie