is er nog kans op slagen?

Heb je een vraag voor lotgenoten of wil je gewoon even je hart luchten. Ga dan hier je gang!

is er nog kans op slagen?

door Clumsy Lover » ma 16 feb 2015, 18:40

Ik ken mijn vriend nu precies een jaar. We staan op heel veel gebieden op 1 lijn, maar het lijkt als het mis gaat dat we elkaar ook goed omlaag kunnen trekken.

Nou ken ik mijn aandeel inmiddels wel: ik heb een hechtingsstoornis en heb een duidelijke aantrek/afstoot patroon. Ik ben me hier bewust van en heb hier ook therapie voor. Het is wel hardnekkig maar ik doe mijn best.

Er is ook een aandeel van mijn vriend: vervelende huwelijk achter de rug met een vrouw die heeft gelogen en manipulatief was. Hij wilt een relatie met rust, naar zijn zeggen. Hij kan zichzelf ook afsluiten op zijn tijd.

Ons probleem "volgens mij" is dat wij elkaars angsten flink versterken, waarbij ik heb ontdekt dat we dezelfde compensatiegedrag vertonen, ik loop weg en hij sluit zich af.

BV we hebben ruzie omdat hij wat afstandelijk doet ( als hij druk gestrest is). Dit triggert mij en ik ga om bevestiging vragen, hij irriteert zich hieraan en valt mij verbaal aan. Ik word onzeker en roep het werkt niet, hij heeft niet door dat ik om aandacht schreeuw maar linkt het aan een andere man waardoor ik in de war ben. Vervolgens loopt het uit de hand en doen we elkaar veel pijn met woorden. We schelden welliswaar niet maar goed. Dit is een voorbeeld van onze ruzies.

Nu is hij in het buitenland, maar we hebben praktisch 2 maanden geen contact gehad na de ruzie, door mijn therapie (schematherapie) kan ik dingen "op afstand" enigszins relativeren dus heb ik hem een bericht gestuurd. Dat het zo niet goed voelt en dat het goed voelt voor mij om te praten.

Ik schreef terug dat hij niet boos was maar dat hij verbaasd is dat ik zo laag kon doen tijdens onze ruzies en dat ik steeds wegloop en hij is degene die altijd in is voor goede dialoog(het ging heen en weer, maar dat ziet hij niet, tenslotte was ik niet tegen mijzelf aan het praten). Ik heb tot 10 geteld en gezegd ik praat liever met je als je weer terug bent.
Hij zei als je er behoefte aan hebt vind ik het prima, maar ik zal dezelfde dingen zeggen.
Ik ben er niet op ingegaan omdat ik graag een gesprek wil, ook al komen we er niet uit dat we het netjes af kunnen sluiten.

Als ik het goed heb is zijn visie; we moeten af van de "relatiestatus" en ruimte nemen totdat ik klaar ben met mijn issues en therapie, dan kunnen we kijken of we een relatie aan kunnen.
Dit klinkt logisch tot het punt dat hij zijn aandeel niet ziet (onverwerkte dingen uit zijn huwelijk?) plus dat zon zin mij alleen maar banger maakt en gek triggert, want tenslotte is mijn grootste angst dat hij niet genoeg van mij houdt of dat hij mij gaat verlaten.

Ik overweeg relatietherapie, misschien werkt dit als spiegel naar hem toe ook en begrijpen we elkaar beter, maar aan de andere kant ben ik ook bang dat we misschien helemaal niet bij elkaar passen gezien onze achtergronden, is dit verloren zaak of heeft het nog enigszins hoop?

Alvast bedankt.
Clumsy Lover

Re: is er nog kans op slagen?

door Samantha1986 » zo 06 sep 2015, 23:03

Haai ik heb je verhaal verlezen en ik denk er zo over.

Hij komt bij mij over als nogal laks, zo van ja nu heb ik geen zin dus laat mij maar met rust.
2 maanden zonder elkaar te spreken vind ik wel een erg lange tijd.
Het lijkt net alsof jij de doosdoener bent en hij laat jou maar lekker zitten.

Ik begrijp zijn problemen in zijn vorige relatie, maar zolang jij niet vreemd bent gegaan of wat dan ook, behandelt hij jou wel erg laag!

Ik denk persoonlijk vooral na wat hij op het laatst schreef dat het beter is voor jou om hem los te laten.

Groet Samantha!
Samantha1986

Keer terug naar Relatietherapie - forumdiscussie