Relatietherapie of niet?

Heb je een vraag voor lotgenoten of wil je gewoon even je hart luchten. Ga dan hier je gang!

Relatietherapie of niet?

door HSPertje » ma 09 feb 2015, 11:05

Al een tijdje worstel ik met relatieperikelen. Na een proces van persoonlijke groei, ontdekte ik in oktober dat ik nauwelijks meer gevoelens van liefde koester voor mijn partner. We zijn al meer dan 12 jaar samen en hebben samen een dochter van 9.
Zodra ik dit zelf ontdekte, heb ik het hem meteen vertelt. Voor hem kwam het nieuws als donderslag bij heldere hemel, voor mij eigenlijk ook.
Ik ben eerst zelf gaan praten met een psychologe, daarna zijn we samen twee keer gaan praten.
Inmiddels zijn we 4 maanden verder en is er aan mijn gevoel weinig veranderd. Ik heb geen behoefte meer aan intimiteit, genegenheid van hem. Heb geen behoefte om samen met hem dingen te doen.
Tegenover mijn gevoel wat heeel sterk is, zet ik gedachten neer, die voor mij niet helpend zijn. Ze maken me angstig. Ik worstel met deze gedachtes, nog steeds...al 4 maanden.
Ik ben in mijn hoofd al ver in het proces, denk al aan een huurhuisje waar ik samen met mijn dochter kan wonen. Daarnaast zijn er de angstgedachtes: kan ik het na 4 maanden al wel 'opgeven'? Wat zullen anderen daar wel niet van zeggen? Wat doe ik anderen ( partner, dochter, mijn ouders) toch veel verdriet en pijn met mijn geworstel en mijn keuzes. En in mindere mate: in wat voor situatie ga ik financieel terecht komen?
Al deze gedachten maken me zwak en laag in mijn energie.
Ik voel me niet sterk genoeg om stappen te zetten.
Langzaam voelde ik mij weer wat sterker worden afgelopen weken. Ik leek wat meer in mijn kracht te komen na drie 'behandelingen' bij een chakratherapeute.
Gisteren weer een open, eerlijk maar emotioneel gesprek met mijn vriend gehad. Boosheid, verdriet, emotionele chantage van zijn kant, later wat meer rust in het gesprek. Maar nu ben ik weer emotioneel en voel de energie weer uit mij weggezogen.
Hij geeft nog aan heel veel van mij te houden en onze relatie als cijfer een 9 te geven tot voor kort.
Ik merk steeds meer dat ik een echt gevoelsmens ben, ik leef vanuit mijn hart en beleef alles met passie en hartstocht. Ik verzamel ervaringen.
Mijn vriend is een denker. Alles in het leven wordt gepland en drie keer overdacht. Het gaat hem om financieel zorgen voor de toekomst, veel verdienen, zorgen dat wij het financieeel goed hebben. Zelfs in de intimiteit en ons seksleven zit voor mijn gevoel geen passie. Als het weekend is, wordt boven de verwarming al aangezet...
Deze relatietherapeute vindt mijn vriend niet goed, ik twijfel er aan. Hij wil liever op zoek naar "een 'hardcore' psycholoog die mij meer de oren wast..."
Wie weet raad?
HSPertje

Re: Relatietherapie of niet?

door Psycholoog Alkmaar » do 05 maart 2015, 23:08

Beste HSPertje,

Wat vervelend voor je om te merken dat je gevoelens voor je vriend langzaam verdwenen zijn. En wat een lastige situatie dat het voor je vriend zo een verassing was.
Goed te horen dat je er samen met een therapeut over gepraat hebt en dat jullie daar ook samen naar toe zijn gegaan.
Je schrijft dat het je maar niet lijkt te lukken de daadwerkelijke stap te zetten om de relatie te verbreken. Ik kan me voorstellen dat het feit dat jullie samen een dochter hebben en de financiƫle situatie hier een grote rol in spelen. Maar zou het, naast angst, ook kunnen komen omdat je het ergens diep van binnen toch niet wilt? Dat er misschien iets in je zegt dat je het nog een keer zou kunnen proberen? Al was het maar omwille van jullie dochter?
Het kan goed zijn eens voor je zelf op een rij te zetten wat de positieve punten zijn of waren aan jullie relatie samen. Hetgeen wat maakte dat jullie bij elkaar zijn gekomen (en al die tijd zijn gebleven). Is er iets aan die situatie veranderd? Zijn er dingen die je mist?
Ook schrijf je dat je een persoonlijke groei hebt doorgemaakt; kan het zijn dat je hierdoor nieuwe behoeftes tav je vriend hebt gekregen? Heeft jullie relatie de kans gehad mee te groeien met jullie eigen ontwikkeling?
Ook vraag ik me af of je voor jezelf weet hoe het komt dat de gevoelens minder zijn geworden. Zijn er voor jou pijnlijke punten in jullie relatie geweest die misschien nog niet helemaal verwerkt zijn? Het zou kunnen dat je daardoor meer afstand bent gaan nemen van je vriend en dat dit het lastig maakt weer (opnieuw) verliefd op hem te worden.
Verder kun je je ook afvragen hoe het komt dat het voor je vriend als zo'n grote verassing kwam. Heb je je eigen behoeftes en wensen moeilijk aan kunnen geven bij je vriend? Heeft hij weinig van je ongenoegen gemerkt omdat je het moeilijk vind om dit te uiten? Of zijn jullie beiden dusdanig uit elkaar gegroeid dat de een niet meer beseft wat er bij de ander speelt?
Het kan de moeite waard zijn deze dingen samen met een relatietherapeut uit te zoeken. Als je vriend aangeeft zich bij de huidige therapeut niet goed te voelen is het verstandig een andere te zoeken waar jullie je beiden prettig bij voelen.

Ik hoop dat het je lukt hierin vooruit te komen. Door op een vredige manier een punt achter de relatie te zetten danwel samen een nieuwe doorstart maken waarin jullie elkaar kunnen herontdekken.

Veel succes!

Geeske Wichers
Psycholoog Alkmaar

Keer terug naar Relatietherapie - forumdiscussie