Vraag

Heb je een vraag voor lotgenoten of wil je gewoon even je hart luchten. Ga dan hier je gang!

Vraag

door Ron88 » ma 14 nov 2011, 21:05

Mijn vriendin ziet soms zaken zonder dat ze deze bewust meemaakt.
Zo fietste wij laatst door het bos en reed er een mountainbiker langs, deze kwam er duidelijk hoorbaar aanrijden en reed langs ons heen.
Toen ik zei dat ik dat vroeger ook wel eens deed, mountainbiken in het bos zei ze ''huh, hoe kom je daar zo ineens bij?'' ...ze hoorde de zoemende banden niet en zag deze niet ons inhalen terwijl ze wel duidelijk keek..

Ook keek ze bijvoorbeeld een keer naar iemand, ze volgde deze persoon met haar ogen toen deze zich verplaatste maar toen deze persoon dit opmerkte keek ze snel weg (schrikreactie) maar ondanks deze zo leek het voor mij bewuste reactie van haar(die schrikreactie) kon ze zich er niks van herinneren.

Toen mij dit 2 keer opviel in een paar maanden ging ik erop letten omdat ik mij afvroeg of dit wel normaal was.
Zo viel mij op dat ze dit wel vaker had.

Ik vraag mij af wat dit kan zijn en of het mogelijk kan komen door een zwaar ongeluk dat ze gehad heeft op haar zesde en waarbij haar schedel van achteren naar voren open lag, kan dat zorgen voor bepaalde reacties op dingen die je ziet zonder dat je deze bewust ziet?
Ron88

Re: Vraag

door Treintje » di 15 nov 2011, 09:40

Is het je misschien wel eens opgevallen dat ze mensen/dingen alleen niet opmerkt als ze van 1 bepaalde kant komen?

Ik ben geen dokter, maar ik heb eens een heel interessant artikel gelezen over neglect. Google er maar eens op
Treintje

door AnneliesJong » zo 20 nov 2011, 19:04

Treintje schreef:Is het je misschien wel eens opgevallen dat ze mensen/dingen alleen niet opmerkt als ze van 1 bepaalde kant komen?

Ik ben geen dokter, maar ik heb eens een heel interessant artikel gelezen over neglect. Google er maar eens op

Wat houd 'neglect' precies in als ik vragen mag?

Gr,
Annelies
AnneliesJong

door Ron88 » di 27 dec 2011, 15:00

Daar heb ik van gehoord maar het is bij haar niet van 1 kant.
Ze heeft het soms ook als ze naar een foto kijkt, krijgt ze een lach op haar gezicht zonder dat ze het zelf doorheeft, het is om het even wat voor foto.
Ze heeft dat laatste ook wel als ze iets ziet dat ze niet leuk vind maar wel een lach op haar gezicht krijgt.
Toen ik haar net kende lachte ze naar vreemde mensen zonde het door te hebben, nu ze erop let niet meer..
Vind het wel wat apart allemaal.
Ron88

door Praktijkleek » ma 16 jan 2012, 19:42

Ron88 schreef:Daar heb ik van gehoord maar het is bij haar niet van 1 kant.
Ze heeft het soms ook als ze naar een foto kijkt, krijgt ze een lach op haar gezicht zonder dat ze het zelf doorheeft, het is om het even wat voor foto.
Ze heeft dat laatste ook wel als ze iets ziet dat ze niet leuk vind maar wel een lach op haar gezicht krijgt.
Toen ik haar net kende lachte ze naar vreemde mensen zonde het door te hebben, nu ze erop let niet meer..
Vind het wel wat apart allemaal.

Mijn vrouw heeft iets dergelijks -> soms. Haar (officiƫle) afwijking is zeer nauw bliksveld, fysiek/optisch.
Alles onder, boven of naast dat wat recht voor haar is ziet ze niet, loopt vaak tegen dingen op, laat dingen vallen e.d.
Als ze diep in gedachten is kan ze mensen/dieren ogenschijnlijk gadeslaan, zoals ze graag op terrasjes of waar dan ook doet en dan alles en iedereen bekritiseert.
Ze volgt dus een beweging, wellicht zodat het uitzicht anders is, of 'rond kijken', maar de gedachten (interne ruis soms genaamd meen ik) hebben de totale aandacht, intern.

Andersom gelooft zij wel eens NIET dat ik iets niet zag, omdat ik wel ongeveer dezelfde kant op keek, maar wellicht vanuit de ooghoek iets anders , dan wat zij recht voor zich zag, en dan wel bewust, bekeek.

Vraag het anders gewoon eens rechtstreeks in je voorbeeld geval "zag je die fietser niet net?"
Praktijkleek

Keer terug naar Relatietherapie - forumdiscussie