Meningen over het nut van relatietherapie

Voor als je wat meer wilt weten over relatietherapie, lees het hier!

Meningen over het nut van relatietherapie

door Beheerder » do 27 aug 2009, 14:07

Verschillende meningen over relatietherapie door ervaringsdeskundigen en relatietherapeuten

"Je bent al negen jaar samen en je denkt elkaar te kennen. Alles gaat lekker en jullie zijn dolblij met de geboorte van jullie zoon. Tot jullie weer in rustiger vaarwater belanden. Gaat het eigenlijk wel zo lekker? Wat hebben jullie elkaar nu nog te vertellen? Als jullie een meningsverschil hebben komen jullie er samen niet echt uit. Het blijft eigenlijk tussen jullie in hangen. Voor de rest laten jullie alles maar gewoon gebeuren."

"Er komt dus een moment, opeens, uit het niets, dat jullie beseffen dat jullie relatieproblemen hebben. En het is best even schrikken, als je beseft dat het niet goed gaat samen."

Relatietherapie is geen therapie meer die in de taboesfeer hangt. Er wordt tegenwoordig hard gewerkt door partners om bij elkaar te blijven. Om inzicht te geven in de manier waarop u relatieproblemen kunt oplossen, hebben wij mensen om hun mening gevraagd. Sommigen van hen hebben zelf ervaring met relatietherapie, anderen geven gewoon hun ongezouten mening.
Na het lezen van onderstaande commentaren krijg je hopelijk meer inzicht. Inzicht dat er misschien voor zorgt dat je samen de dingen op kunt lossen. Maar misschien juist het besef dat “zelf aanmodderen” soms gewoon geen optie is en de dood van je relatie inluidt.

Wat als de liefde weg is? (1)
“Zelf geloof ik eigenlijk niet zo in het nut van het volgen van relatietherapie. Ik denk namelijk dat als de liefde bij één of beide partners weg, deze niet meer hervonden kan worden. Ook niet door een therapeut! Een relatietherapeut is in mijn ogen heel wat anders dan een liefdestherapeut.”

“Wanneer de basis van liefde voor elkaar er is, geloof ik in relatietherapie. Relatieproblemen ontstaan vaak doordat het verschil in persoonlijkheid het moeilijk maakt om met elkaar om te gaan. Het ego is groot. Daarom helpt het om naar jezelf te kijken in plaats van naar de ander. Ontwikkel verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag, in plaats van dat je de ander probeert te veranderen. “

Wat als de liefde weg is? (2)
“Weet je wat ik zo eng vind van relatietherapie? Dat je leert om goed met elkaar om te gaan, maar dat het dan af is. En dat dat alles is wat je leert! Dat we leren hoe we met elkaar om moeten gaan en er dan een hele fijne relatie aan over houden...

Dat de relatie groeit en groeit en dat je heel goed in één huis kunt wonen. Dat de relatie zo stabiel is dat je niet hoeft te scheiden. Wat nu, relatieprobleem? Een ideale situatie voor de kinderen om op te groeien. Maar is er nu kunstmatig een gezellige gezinssituatie gemaakt? En kun te ten opzichte van je kinderen het maken om vanuit een ogenschijnlijke gelukkige situatie toch te gaan scheiden? Het eigen geluk is dan wel heel erg ver te zoeken…

Denk er dus aan dat zonder liefde relatietherapie niet werkt....maar bedenk ook dat je in het heetst van de strijd die liefde niet altijd voelt!

Wat als de liefde weg is? (3)
Relatietherapie is inderdaad geen liefdestherapie. En als de één geen liefde meer voelt, is er geen redden meer aan. Maar misschien voelt iemand alleen tijdelijk geen liefde voor die ander. Bijvoorbeeld door een depressie of een burnout. In deze gevallen kun je relatieproblemen beter proberen op te lossen dan op te geven

Relatietherapeut als toeschouwer (1)
“Ik denk dat relatietherapie er op gericht is om te helpen zoeken wat nu wel of niet werkt binnen een relatie. Soms werpt een derde persoon (de relatietherapeut) een heel goed licht op de situatie. Vaak gaat het mis als mensen niet meer weten wie ze zijn en waarvan ze precies houden. Er kunnen communicatieproblemen en twijfels ontstaan die misschien helemaal gebaseerd zijn op misverstanden. Dus relatieproblemen vanwege dingen die er misschien wel helemaal niet zijn. Relatietherapeuten kijken van een afstandje op de situatie en kunnen zo goed zijn wat er nu eigenlijk gebeurt in de relatie.”

Relatietherapeut als toeschouwer (2)
“Relatietherapeuten pogen niet simpelweg om de relatie "redden", want dat zou te simpel zijn. Het redden doen de partners namelijk zelf.

Communicatie met een grote C (1)
“De relatietherapie die ik toentertijd gehad heb, heeft niets geholpen. Daarna zijn we toch uit elkaar gegaan. Ondanks dat we van elkaar hielden, konden we geen verbinding meer krijgen. Nu ben ik er van overtuigd dat die verbinding vanuit één van beide kanten best wel weer te maken is. Toen snapte ik er jammer genoeg geen snars van.
Nu begrijp ik dat alles met communicatie te maken heeft. Mijns inziens zou een communicatiecursus veel meer oplossen dan therapie. “

Communicatie met een grote C (2)
Overigens vind ik dat de grens van "eigen verantwoordelijkheid" en "eigen gedrag" best wat vaag mag zijn voor een gezonde relatie. Het mooie is juist als er gedacht wordt ”jouw probleem is mijn probleem”. Dan ben je tenminste één kamp in plaats van twee.
Het gaat in een relatie meer om de synergie die je samen hebt, dan wat de ander wel of niet doet en waarom. Dat dus zijn ook relatieproblemen waar relatietherapeuten mee aan de gang gaan.

De waarheid van vandaag, is je gevangenis van morgen.
Je waarheid over morgen, is je gevangenis van vandaag.

Ervaring met de relatietherapeut (1)
“Met de moeder van mijn dochter heb ik één keer relatietherapie gehad. Onze dochter was een maand of acht en we waren al een aantal maanden uit elkaar. Moesten we nu samen door, of alleen?Ik wist niet goed hoe nu verder, samen of alleen. De relatietherapeut vroeg me wat er moest veranderen om wat mijn betreft de relatie een kans van slagen te geven. Toen kwam ik met een hele boodschappenlijst aan voorwaarden. Ze moest anders doen, dat moest ze veranderen, en ga zo maar door.

Het antwoord dat ik kreeg, was dat mensen over het algemeen niet veranderen. En dat daarom beter is om een punt achter de relatie te zetten. Dat dit soort relatieproblemen niet verdwijnen. Want als de persoon op de wijze zoals hij of zij is, niet door jou wordt geaccepteerd, heeft een relatietherapie geen enkele zin.

Ik ben me kapot schrok me rot, dat wilde ik helemaal niet horen!
Maar het hielp me wel beseffen dat de enige echte keus voor mezelf afstand nemen was.”
“Therapeuten zijn ook maar mensen en zijn niet allemaal hetzelfde. De goede kijken ook of er eigenlijk wel iets te redden valt. Terwijl de minder goede relatietherapeut denkt dat zijn doel is om mensen hoe dan ook bij elkaar te houden. Zelfs als de liefde gewoon over is.

"Het Ego is het fundament van het Zelf die de Liefde van al dat Is omzet in de Verbintenis waarbinnen Liefde en Ego het Zelf Lief hebben"

Ervaring met de relatietherapeut (2)
“Hoewel in minimale ervaring in relatietherapie heb, geloof ik er wel in. Hoe ouder je wordt, hoe meer onverwerkte bagage je met je meesleept. Een derde kan dan heel goed helpen om inzicht te krijgen in vastgeroeste patronen. En ook om te kijken welk oud zeer er allemaal bij iemand ziet. Ik denk niet dat relatietherapie helpt als de liefde over is. Maarja, hoe kun je goed voelen wat er nog is, als je niet meer met elkaar praat en de ander niet meer kent? Dan lijkt het me juist een uitgemaakte zaak.”

Uit de mond van de relatietherapeut zelf
“Ik ben zelf therapeute en ik zie relatietherapie vooral als volgt:
Onder begeleiding van een onpartijdige derde kunnen partners rustig hun verhaal doen en leren luisteren naar elkaar. Relatietherapie is vooral nuttig om beter te leren communiceren met elkaar. Ook kan een relatietherapeut je helpen om de kant van de ander beter te begrijpen. Herhaalde patronen in de communicatie kan een therapeut helpen doorbreken.
Relatieproblemen zijn misschien niet altijd te verhelpen met relatietherapie. Maar een relatie kan zo wel goed worden afgesloten. Dan weet je in ieder geval dat je alles geprobeerd hebt om de relatie te redden.”

De mooiste composities worden gespeeld door eenlingen in harmonie

Als je dan toch besluit uit elkaar te gaan…. (1)
“Ik kan uit volle overtuiging zeggen dat relatietherapie heel goed is om een scheiding te kunnen verwerken. Ik heb ervaren dat er in de sessies zoveel duidelijk is geworden en dat alle stukjes een plaatsje hebben kregen. Ik ben volgens de buitenwereld dan wel “de schuldige”, maar samen beseffen wij dat we allebei ons deel hebben gehad. Een deel hebben gehad in het niet laten slagen van dit huwelijk.

Wij zijn nu in staat om alles rustig in overleg te regelen. Wij zitten nog steeds onder één dak en we hebben geen gescheiden kampen. We beseffen namelijk allebei dat er echt geen andere mogelijkheid meer is. We hebben alles geprobeerd en alles gedaan is wat we konen. We gaan het nu, samen met onze kinderen, zo waardevol mogelijk afsluiten….

Klinkt gek, maar ik ben zo rustig, weet zo zeker dat het zo goed is en als we het vol kunnen houden zoals we nu doen, waar ik alle vertrouwen in heb, dan ben ik best trots op ons!”

Als je dan toch besluit uit elkaar te gaan…. (2)
Het voordeel van het ondergaan van een relatietherapie, kan tegelijkertijd ten nadele van de relatie werken. Je leert de ander, maar ook jezelf beter kennen. Hierdoor ga je de relatie anders zien, wat kan betekenen dat je juist de relatie wilt verbreken. Het voordeel van de therapie is dan natuurlijk weer dat je het afscheid beter kunt verwerken. En het verdriet beter een plaats kunt geven.

Vrijheid is aan het begin en niet aan het einde (J. Krishnamurti)

Relatietherapie ONLINE van Psycholoog NU

Heb je een vraag die je aan 1 van onze relatietherapeuten wilt stellen, ga dan naar stel je relatie-vraag.

Is er geen relatietherapeut bij jou in de buurt? Kom dan binnenkort even terug. Steeds meer psychologen sluiten zich aan bij Relatietherapie ONLINE van Psycholoog NU.
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar alles over relatietherapie