Advies gevraagd

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Advies gevraagd

door vrouw0301 » di 05 jun 2018, 08:25

Mijn vriend en ik zijn iets meer dan 9 jaar samen en wonen samen. De afgelopen tijd beiden niet zo gelukkig geweest; dit kwam een aantal weken terug naar boven toen mijn vriend hierover begon. Hij zegt een klik te missen, het gevoel van 'ik wil met jou oud worden', een gevoel van verbondenheid. De laatste tijd zijn we best wel langs elkaar gaan leven en zijn we steeds minder samen gaan doen. Ook was er minder interesse naar elkaar toe, aka de sleur is er in geslopen. Mijn eerste idee was daarom om meer samen te doen maar hij geeft aan dat het geforceerd voelt en dat hij het gevoel mist van iets samen willen doen (dus we spreken af om iets te doen omdat we vinden dat we meer moeten doen, maar niet omdat we het willen). M.i. gaat dit weer vanzelf door veel dingen samen te doen, wordt dat weer 'normaal' en leuker. Nu komt er ook nog bij dat hij aan geeft gevoelens te hebben voor een ander waar verder niks mee is gebeurd. Wel heeft hij gelogen over of ze ook persoonlijk contact hebben, maar nu geeft hij aan dat volledig verbroken te hebben (voor zover het kan aangezien het een collega is). Hij geeft aan volledig met mij hier aan te willen werken, maar beiden piekeren we veel over de toekomst. We twijfelen nu of het misschien handig is om even (2 weken bijvoorbeeld) apart te wonen zodat we beiden op een rijtje krijgen wat we willen, en om even wat ruimte creeëren. Maar we zijn ook bang dat dat ons verder uit elkaar brengt terwijl we juist dichter bij elkaar willen komen.

Daarom advies gevraagd!
vrouw0301

Re: Advies gevraagd

door Team PsyNed » do 14 jun 2018, 11:56

Beste vrouw0301,

Goed dat je schrijft. Ik kan me, na het lezen van je verhaal, voorstellen dat jullie beiden even niet weten wat het beste zal zijn voor jullie relatie.

Jouw vriend heeft een aantal weken aangegeven dat hij dingen mist in jullie relatie en dat zijn gevoel daardoor is veranderd. Wat je vaker ziet is dat, wanneer koppels minder aandacht aan elkaar geven en minder interesse in de ander tonen, zij langzamerhand een beetje uit elkaar groeien. Zoals je zelf al aangeeft: jullie leven langs elkaar heen. Jouw idee om samen meer leuke dingen te ondernemen vind ik daarom een hele goede, aan de andere kant moet het voor jouw vriend natuurlijk niet het gevoel geven dat jullie dit forceren. Ik denk dat het in zo'n situatie belangrijk is om dit samen goed te bespreken. Vertel elkaar waarom jullie er zo over denken en wees hier vooral eerlijk in. Het is goed om jullie verwachtingen naar elkaar toe te uiten.

Ook zie je vaak dat, wanneer het minder goed gaat in de huidige relatie, één van de partners gevoelens ontwikkeld voor een ander. Ik kan me voorstellen dat dit voor jou ontzettend verdrietig voelt, vooral omdat hij er ook nog eens niet eerlijk over is. Ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken of je al hebt aangegeven wat dit met jou doet. Als je dit nog niet hebt gedaan lijkt het me wel verstandig dit te doen, zodat hij weet wat er in jou omgaat.

Het kan inderdaad een goed idee zijn om even afstand van elkaar te nemen. Op deze manier kan je beiden goed nadenken over wat jullie nou echt willen zonder dat je de druk voelt van de ander. Ik zou me niet te veel druk maken over het feit dat het jullie uit elkaar zou kunnen drijven. Als jullie beiden de ruimte en rust hebben om goed na te denken over wat jullie willen, is de kans groot dat jullie een keuze zullen maken waar jullie beiden achter staan.

Ik wens jullie beiden veel succes!

Groetjes,

Renée
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut