Als je schoonzoon geen excuus kan of wil aanbieden.

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Als je schoonzoon geen excuus kan of wil aanbieden.

door Kopervink » ma 10 apr 2017, 18:30

Wij hebben een dochter met partner en kleindochter,

Nu hebben deze op dit moment relatieproblemen en beschuldigt onze schoonzoon onze ervan voordat wij met hem kunnen praten dat wij partijdig zijn.
Nu heeft mijn man geprobeerd om met hem te praten maar dat wil hij niet.
Gaf aan dat wat hem betreft hij ons niet hoeft te zien of te spreken!
Onze dochter staat er tussen. Ze wil graag dat opgelost wordt. Hij heeft gezegd dat hij dat afgelopen week zou doen. Tot nu toe doet hij niets. Zijn ouders kijken onze dochter met de nek aan. Over 4 weken gaan ze gezamenlijk op vakantie. Nu vraagt onze dochter mam moet ik nu wel meegaan?
Wat kunnen wij doen? Mijn man heeft zijn excuus aangeboden dat hij met onze schoonzoon wilde praten terwijl hij daar geen nut in zag want we waren het toch met onze dochter eens.

We zijn niet welkom bij onze dochter thuis. In het verleden is er nog nooit iets voor gevallen! Onze schoonzoon ontwijkt liever het probleem dan dat hij het oplost of accepteert het probleem en doet er niets mee.

Hebben jullie een tip?
Kopervink

Re: Als je schoonzoon geen excuus kan of wil aanbieden.

door Team PsyNed » ma 01 mei 2017, 12:45

Beste Kopervink,

Het klinkt alsof jullie behoorlijk in een machteloze situatie zitten. Het probleem is dat jullie ook maar in zeer beperkte mate invloed hebben op de problemen van jullie dochter en haar partner. Natuurlijk gaan deze zaken je aan het hart, als het je kind betreft, dus is het volledig begrijpelijk dat jullie proberen te helpen.

Wat ik als relatietherapeut vaker tegenkom, is dat (schoon)families betrokken raken bij de problemen van een stel, op eigen initiatief, omdat ze graag willen helpen. Helaas heeft dit vaak een averechts effect, omdat familie nou eenmaal erg dichtbij staat. Dan komt het voor dat een partner het als onveilig ervaart wanneer één van beide (schoon)ouders goedbedoeld probeert te helpen. Het is ook wel verklaarbaar dat jullie schoonzoon er vanuit gaat dat jullie altijd zullen kiezen voor jullie eigen dochter, hij weet immers wat het betekent een ouder te zijn.

Wat ik jullie kan adviseren is om vooral steunend te zijn naar jullie dochter toe, wat jullie ongetwijfeld al doen. Uiteindelijk zijn jullie dochter en haar partner namelijk degenen die dit moeten oplossen, en niet jullie. Wees een ouder, een vader of een moeder, en ontsla jezelf van de taak om hun relatie te repareren.
Mijn regel is altijd: wegblijven van bindende adviezen. Zij is degene die moet gaan voelen wat ze wil en niet wil, jullie kunnen slechts haar keuzes steunen.

Heel veel sterkte!

Julia van Alphen
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut