Angst of goed gevoel

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst of goed gevoel

door Ikke2018 » ma 26 feb 2018, 10:39

Hallo
Ik zit een beetje in twijfel met mijn gevoel.
Wij hebben een stel vrienden waarmee het wij goed kunnen praten.
Nu is mijn vrouw laatst met hun naar een feest geweest en ik thuisgebleven omdat we geen oppas konden krijgen voor de kids.

Ik blijf meestal wel wachten tot ze weer thuiskomt.
En zo stond ik snachts nog even in de deuropening een sigaretje te roken (wij wonen in het centrum van een dorp in de achterhoek en er is vaak van alles te zien op zaterdag nacht.)
Op een gegeven moment zag ik mijn vrouw ongeveer 100 meter van ons huis staan praten met die vriend van ons.
Wetende dat zij een goed luisterend oor is en hij vaak zn ei even kwijt kan bij haar zocht ik daar geen kwaad achter en dacht dat ze zo wel thuis zou komen en ben dus even gaan staan wachten.
Op een gegeven moment zie ik ze elkaar een knuffel geven en de hoek om gaan (weg van huis en weg van de kroegen, dus een kant op waar ze niets te doen zouden hebben)
Een half uur later komt ze thuis en vertelt dat zijn vrouw eerder het feest heeft verlaten en ze na het feest nog even met een groepje bij de grillroom aan de overkant zijn geweest en dat ze vervolgens direct thuis is gekomen,
Hierop navragend zegt ze nog 2 maal dat ze rechtstreeks naar huis is gekomen.
Pas toen ik aangaf ze te hebben gezien zegt ze zoals mijn vermoeden al was dat hij even kort zn ei kwijt moest en ze nog even hebben staan praten.

De nacht daarop is alles gaan spoken in mn hoofd... (mede doordat ze 7 jaar geleden eens is vreemdgegaan met mn beste vriend)
En daarover heb ik haar in alle kalmte de volgende dag om opheldering gevraagd.
1. Waarom zegt ze dat niet gewoon dat ze heeft staan praten.
en liegt ze eerst 3 keer dat ze direct thuis is gekomen.
2. Waarom keek ze telkens richting huis, knuffelen elkaar en gaan vervolgens voor mij buiten zicht staan.
3. Waarom moest hij volgens haar even kort zn ei kwijt en zijn ze vervolgens een HALF uur bij -5 zonder jas weg geweest en zegt ze bij thuis komst alleen dat het wat fris is.

Haar reactie:
1. Ze wou mij niet ongerust maken dat ze midden in de nacht met wat drank op, een tijd alleen is geweest met een man waarmee ze het op een vriendschappelijke manier goed kan vinden.
2. Dat richting huis kijken was niet bewust.
De knuffel was omdat ze iets zei wat hij erg waardeerde (ik weet wat ze heeft gezegd maar om prive redenen van onze vrienden houd ik dat voor mezelf)
En ze zijn om de hoek gaan staan maar nog volledig in get zicht vanaf de kroegen zodat ze uit de wind stonden.
(Klopt dat er op "onze" kant een snijdende wind stond)
3. Geen besef van tijd en als hij eenmaal praat ben je zo een half uur verder (klopt!) Niet zeggen dat ze het steenkoud had was omdat ze eerder al zei rechtstreeks thuis te zijn gekomen.

Allemaal volledig passende antwoorden, en daarbij heeft ze gezworen dat er niets is gebeurt, en ik me geen zorgen hoef te maken.
Dat ze zo'n fout eenmaal heeft gemaakt, daar van heeft geleerd, mij nooit weer zoveel pijn wil doen en nooit weer ons gezin op het spel wil zetten voor een verzetje.

en toch spookt het in mn hoofd, waarom liegen terwijl ik weet dat ze vaker even een goed gesprek hebben.
Voor de eerste keer zei ze ook nooit vreemd zou gaan.
Waarom eerst 5 minuten praten, dan knuffelen en dan het hoekje om gaan en niet meteen uit de wind gaan staan.

Wil haar graag geloven maar ondertussen zit ik mezelf gek te maken.
Wat moet of kan ik doen?
Ik slaap niet van angst en heb al een week hoofdpijn.
Help me alsjeblieft met advies!
Ikke2018

Re: Angst of goed gevoel

door Team PsyNed » ma 12 maart 2018, 14:05

Beste Ikke2018,

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je het gevoel hebt dat je vrouw niet eerlijk tegen je is en dat je bang bent dat zij is vreemdgegaan. De angst die je ervaart begrijp ik heel goed. Ik spreek vaak koppels die iets soortgelijks hebben meegemaakt. Je merkt dan dat het vertrouwen iets heel kostbaars is dat lastig hersteld kan worden.

Uit het verhaal van je vrouw kan ik opmaken dat zij aan je gedacht heeft, ze wilde je namelijk niet ongerust maken. Zij weet dat het vertrouwen bij jou geschaad is, dit kan een reden zijn dat zij verzwegen heeft dat zij die avond met hem heeft staan praten.

Ik lees ook dat je haar wil geloven. Je zegt dat er inderdaad een snijdende wind staat aan jullie kant, dus dat dat een reden kan zijn dat zij uit jouw zicht verdwenen. Daarbij is die vriend blijkbaar ook een enorme kletser, wat de reden kan zijn dat zij een halfuur later pas thuis was.

Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat het heel goed is om hierover in gesprek te gaan. Om het over het vertrouwen te hebben, maar ook over het liegen. In dat gesprek kan je aangeven dat je liever de waarheid hebt zonder argwaan, dan leugens waardoor je constant aan het nadenken bent. Daarbij kan je ook uitleggen wat er door jou heen gaat, je hebt namelijk al een week last van hoofdpijn. Probeer hierin open en geduldig te zijn, zonder haar het gevoel te geven dat ze niet eerlijk is.

Als het niet lukt om het gesprek zelf aan te gaan, is deze kwestie zeker iets waar een relatietherapeut bij zou kunnen ondersteunen. Een relatietherapeut kan door het stellen van de juiste vragen, het vertrouwen in elkaar weer aanwakkeren.

Ik wens je veel succes.

Groetjes,

Savannah
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut