Angst voor openstellen voor een relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angst voor openstellen voor een relatie

door snatchboy » wo 18 maart 2020, 13:40

Hallo ik ben een student

Dit gaat niet egt over mijn angst maar over de angst van een meisje die ik leuk vindt. Ik ken het meisje al even en vindt haar behoorlijk leuk. Ze geeft ook wel aan dat ik haar type ben en dat ze me tof vindt.

Toch is er een probleem. Ze heeft me al vaak laten weten dat ze niet weet of ze haar zal kunnen opstellen voor een relatie. In het verleden hebben veel jongen haar bedrogen of met haar voeten gespeeld. Ik ben heel zeker dat ze weet dat ik niet zo ben (100% zeker).

Het meisje haalt zegt soms dat ze bang is mij te kwetsen omdat zei haar niet zal kunnen opstellen. Dit maakt me soms zorgen dat ik idd gekwetst zal worden. Als ik maar in de buurt kom van de context openstellen dan wordt ze zeer boos en heeft ze hoofdpijn enzo. Ik ben bereid haar de tijd te geven die ze nodig heeft. Maar wat als ik het gewoon niet ben.

Ikzelf heb nog nooit de privilege gehad om een relatie te hebben.Ik heb dan ook bijna geen ervaring met vrouwen. Ik ben in het verdelen verliefd geweest op iemand, dit heeft ongeveer een jaar geduurd. Maar voor de andere persoon was ik niet degene. Door hoe dit allemaal gebeurt is heeft het me zeer veel pijn en verdriet opgeleverd.

Ik hoopte hier een antwoord te kunnen vinden wat ik meer kan doen om haar te helpen en hoe ik mezelf best voorbereid op zei die enkel vrienden wil zijn.

met dank
SB
snatchboy

Re: Angst voor openstellen voor een relatie

door Beheerder » di 31 maart 2020, 11:20

Beste Snatchboy,

Goed dat je hebt geschreven. Ik kan mij voorstellen dat je in een lastige situatie zit. Je geeft aan dat je een meisje leuk vindt, maar dat zij met veel angsten en onzekerheden zit en het hierdoor lastig vindt om zich aan jou te binden. Zij heeft veel meegemaakt in het verleden met foute relaties, wat nu invloed heeft op jullie. Dat lijkt mij moeilijk voor je! Je geeft ook aan dat jij niet zo bent als die andere jongens die haar hebben bedrogen, maar dat je nu ook wel een bepaalde angst voelt opkomen dat je gekwetst gaat worden door haar. Je bent al is eerder erg gekwetst door iemand die jouw liefde niet beantwoordde, ik kan mij indenken dat deze angst nu weer komt opspelen.

Je vraagt je af wat je kan doen om haar te helpen en hoe je jezelf er voor kan beschermen wanneer er geen relatie uit zal komen. Dat zijn goede en begrijpelijke vragen! Kunnen jullie goed met elkaar praten hierover of met iemand anders in jouw omgeving? Weet het meisje, naast haar eigen verleden, ook van die van jou en jouw angsten hierin? Het zou zo een manier kunnen zijn hoe jullie dichter tot elkaar kunnen komen, jullie zijn uiteindelijk allebei op zoek zijn naar hetzelfde: iemand die je niet kwetst maar lief heeft. Daarnaast zouden jullie elkaar ook beter kunnen leren kennen door bijvoorbeeld een weekendje weg te gaan of iets anders leuks te doen! Door tijd met elkaar door te brengen kunnen jullie erachter komen wat jullie aan elkaar hebben en kan het vertrouwen groeien, ook bij haar.

Je kan ook terecht met deze vraag bij een psycholoog. Een psycholoog kan je helpen om op zoek te gaan naar de antwoorden. Je kan eens een kijkje nemen op www.psyned.nl om te kijken of daar iemand tussen zit die je aanspreekt. Je mag mij ook even bellen, dan kijk ik met je mee. Dat kan op 085 401 47 21. Jullie kunnen wellicht ook een keer samen naar een relatietherapeut gaan. Die kan jullie helpen om het vertrouwen in elkaar te laten groeien.

Heel veel succes!

Hartelijke groet,

Isabelle
Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut