Authentiek zijn

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Authentiek zijn

door angel22 » zo 13 jan 2019, 10:38

Mijn echtgenoot en ik lopen al 15 jaar aan tegen het feit dat ik mijn grenzen heb gesteld en hij dit niet kan aanvaarden.

Hij wil dat ik zeg dat ik verkeerd ben maar ik heb voor mij terecht mijn grenzen gesteld.

Hij dreigt met scheiden als ik dat niet doe.

Ik kan echter niet anders dan voor hetgene blijven staan wat ik gedaan heb. Ik heb er geen spijt van.

Ik vind het daarentegen erg dat hij mij tracht te manipuleren, chanteren enz...

Maar ik zwicht niet.

Ik vrees echter dat hij de daad bij het woord zal voeren.

Hij heeft altijd een leidinggevende functie gehad, een ex die nooit voor zichzelf opkwam, altijd in een manipulatieve relatie gezeten, hij heeft destructieve kinderen.

Enfin, geen gemakkelijke situatie.

Ik wil echter niet scheiden maar wel mezelf blijven.

Noor
angel22

Re: Authentiek zijn

door Team PsyNed » wo 23 jan 2019, 11:48

Beste angel22,

Wat goed dat je ons schrijft. Ik wil wel even mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik nu pas in de gelegenheid ben om te antwoorden. Het is rond de feestdagen en daarna erg druk geweest op kantoor dus vandaar dat ik hier nu pas aan toe kom.

Een lastige situatie is het inderdaad. Als ik het goed begrijp is je partner van mening dat je een fout hebt gemaakt en jij vindt van niet. Meningsverschillen zijn er altijd, in iedere situatie. Wel vraag ik me af wat de reden is dat hij wilt scheiden als je niet toegeeft dat je een fout hebt gemaakt. Is het zó erg wat er is gebeurt?

Enerzijds kan het zijn dat hij zijn uitspraken moet nuanceren. Misschien is hij wel te hard geweest in zijn dreiging en is het helemaal niet toepasselijk om zoiets te zeggen. Of misschien heeft hij het uit een opwelling gezegd en meent hij het eigenlijk niet zo serieus.

Anderzijds kan het zijn dat jij daadwerkelijk zijn gevoelens dusdanig hebt gekwetst dat hij niet meer met je verder kan gaan, tenzij jij inziet dat je een fout hebt gemaakt. Wat dat betreft is het misschien goed om je te proberen in te leven in je partner. Misschien kan je hem beter begrijpen als je de rollen eens omdraait.

Mochten jullie er samen niet uit komen, is er ook nog de optie om naar een relatietherapeut te gaan. Het is belangrijk dat jullie aan jullie band werken om de relatie goed te houden. Als ik jullie kan helpen in het vinden van een goede relatietherapeut, mag je mij even bellen. Ik ben bereikbaar op het nummer 085-4014721.

Met vriendelijke groet,
Britt
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Re: Authentiek zijn

door angel22 » wo 23 jan 2019, 19:19

Dag Britt,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Ja, voor hem is het erg geweest.
Hij was zelfs gechoqueerd toen hij vroeg of ik het eten lekker vond en ik niet positief reageerde maw nee zei omdat hij suiker op de wortels had gedaan.

Hij is het niet gewoon, nog altijd niet om met een assertieve vrouw samen te leven. Hij heeft het er altijd moeilijk mee.

Hartelijke groeten,
Angel
angel22

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut