Beschuldigd van flirten..Ten einde raad

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Beschuldigd van flirten..Ten einde raad

door Elsche » vr 05 apr 2019, 11:22

Mijn partner beschuldigd mij continue van flirten, terwijl ik mij echt oprecht van geen kwaad bewust ben.
Hij zegt dat ik steeds oogcontact zoek met andere mannen waar hij bij is. Dit heeft er al meerdere keren toe geleidt dat we na een avondje uit met knallende ruzie uit elkaar zijn gegaan. Bijvoorbeeld 1ste Kerstdag.. we zaten ergens gezellig te borrelen. Hij zat een verhaal te vertellen over zijn dochter waarnaar ik aandachtig zat te luisteren. Hierbij keek ik voor mij uit (we zaten naast elkaar). Opeens stond hij dul op en wilde hij naar huis. Hij beschuldigde mij van flirten met een man die voor ons aan een tafel zat. Dit is gewoon echt niet waar. Ik weet tot op de dag van vandaag niet hoe de betreffende man er uit zag. Dit is nu al een aantal keer gebeurd. Een andere keer bv zaten we in een restaurant. Ik keek recht de keuken in. Daar gebeurde van alles natuurlijk. Op een gegeven moment keek hij om, zag de kok en beweerde dat ik met de kok had zitten flirten. Ik ga echt heel erg aan mezelf twijfelen. Ik probeer dan de avond terug te halen en te analyseren. We komen hier niet uit. Ik kan lullen als brugman, maar hij blijft bij zijn waarheid. En ik bij de mijne natuurlijk. Ik ben behoorlijk hoog sensitief en zie en hoor alles om me heen. Kan moeilijk filteren en kijk vaak en veel om me heen. Ik wil het graag op lossen maar weet echt niet hoe. Hij zegt dat ik mijn verantwoording moet nemen, maar hoe dan als ik mij er totaal niet van bewust ben dat ik dit doe. Ik hou zielsveel van deze man en wil met hem oud worden, maar zo kan het niet verder. Hij wil dat ik met de oplossing kom. Ik ben aan zet zegt hij, hij is moegestreden. Wat moet ik doen. Help!
Elsche

Re: Beschuldigd van flirten..Ten einde raad

door Team PsyNed » wo 17 apr 2019, 10:03

Beste Elsche,

Wat een vervelende situatie. Ik kan me voorstellen dat het lastig is wanneer je wordt beschuldigd van flirten, zeker als je er zelf geen idee van hebt. Ik begrijp dat je begint te twijfelen aan jezelf en dat je probeert om de situatie voor je te halen, om te kijken hoe je je toen hebt gedragen. Als je zelf niet het idee hebt gehad dat je oogcontact hebt gezocht met iemand, is dit natuurlijk lastig. Ook om hiervoor dan de verantwoordelijkheid te nemen.

Kan het misschien zijn dat er in het verleden iets gebeurd is waardoor hij heel erg alert is op het gedrag wat anderen vertonen? Misschien is hij in het verleden een keer erg teleurgesteld door zijn partner of iemand die dicht bij hem staat, waardoor hij nu zo gericht is op 'flirten'.

Ik denk dat het goed is om er achter te komen wat de reden is waarom jou partner gauw het gevoel krijgt dat je ergens op uit bent met iemand anders. Probeer hier over met hem in gesprek te gaan. Vraag door op zijn beredeneringen om zo een goed mogelijk beeld te krijgen van zijn gedachtegang. Probeer ook zoveel mogelijk vanuit je zelf te praten, dat jij dit zelf niet door hebt bijvoorbeeld in plaats van dat hij het fout ziet.

Wellicht kan het jullie helpen om eens in gesprek te gaan met een relatietherapeut. Het is wel belangrijk dat jullie hier beiden voor open staan. Hiernaast is het goed om te weten dat een relatietherapeut geen oordeel geeft over de situatie, maar jullie helpt om elkaar te begrijpen. Je kan eens kijken op www.psyned.nl. Daar staan alle psychologen op waarmee ik samen werk. Mocht je het prettiger vinden om even telefonisch contact te hebben, mag je me natuurlijk altijd even bellen. Dat kan op 085 401 47 21.

Ik help jullie graag!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut