Bindingsangst of geldkwestie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Bindingsangst of geldkwestie

door Zorita » wo 03 apr 2019, 22:10

Hallo.
Sinds 7 jaar heb ik een relatie.
In het begin ging dit goed maar door verschillende omstandigheden in de familie is het anders gelopen. Ik kreeg financiƫle problemen en daarbij dus ook relatie problemen. Een moeilijke tijd waarbij ik mij niet gesteund voelde door mijn vriend. Toen ik een andere baan kreeg heb ik het over samenwonen gehad. Hij vond dat er geen stabiliteit was en daarom werdt het uitgesteld.
Nu ben ik 7 jaar verder. Heel stabiel is de financiele situatie nog niet. Ik heb een aantal malen met hem gesproken om een nieuwe stap in het leven te zetten. Daar heb ik behoefte aan. Loop tegen de 40 aan en het wordt tijd voor huisje,boompje, beestje. Helaas gebeurd er niets aan zijn zijde. Ik vroeg hem om het huis waarin hij woont klaar te maken voor mij als ik ooit in zou trekken of het een beetje gezellig te maken zodat ik mij thuisvoel ( ik voel me er niet thuis) Als ik in gesprek wil gaan over toekomstplannen, krijgen we ruzie. Een fatsoenlijk gesprek kunnen we niet voeren. Mijn inkomen is niet stabiel genoeg vind hij.als het wel stabiel is, praat hij er niet over toekomstplannen.
Tijdens een ruzie worden er ook vaak ouwe koeien uit de sloot gehaald en komen er onderwerpen op tafel die niet van toepassing zijn ( ontdankbaarheid van mijn kant terwijl ik hem vaak complimenten geef. Komt dit omdat hij een ruzie wil winnen? Hij kan ook moelijk tegen zijn verlies met spelletjes? Ik voel mij dan vernederd terwijl dat niet hoeft en ik vind dit niet gezond). Hij wil ook niet de hele dag bij me zijn.
Mijn frustratie loopt op. Temeer dat hij mij blijkbaar niet accepteert en dat ik het gevoel heb dat hij het prima vind zo. Ik ben vrij traditioneel opgevoed en verwacht een eerste stap van hem. Dat hij zegt dat hij graag wil dat ik er kom wonen en plaats voor mij maakt zodat we samen fijn in een huis kunnen leven. Dat hij mij accepteert zoals ik ben ook al heb ik het niet breed of een nieuwe stap in het leven wil maken. Er gebeurd letterlijk niets. Vrienden van mij vinden dit niet gezond maar kan hem ook niet dwingen. Is dit bindingsangst of puur een geldkwestie? Ik wil verder met mijn leven, een man en een gezin stichten maar is dit wel ok? Moet ik wachten of niet?
Zorita

Re: Bindingsangst of geldkwestie

door Team PsyNed » wo 17 apr 2019, 09:28

Beste Zorita,

Ik snap dat je situatie waarin je op dit moment zit, vrij verwarrend voor je kan zijn. Het ene moment geeft je partner aan dat hij wil samen wonen en dat hij dat fijn zou vinden, maar als het puntje bij paaltje komt, gebeurt er niks. Ik kan me voorstellen dat je na 7 jaar wel eens duidelijkheid zou willen hebben over waar jullie staan met jullie relatie. Dat is ook logisch!

Voor mij klinkt het dat telkens als het serieuzer wordt, jouw financiele situatie een rol speelt. Het is lastig om aan te geven of dit te maken heeft met bindingsangst of dat het daadwerkelijk voor hem een geldkwestie is. Ik denk dat je hierover met hem beter in gesprek moet gaan om dit te achterhalen. Hoe waren zijn vorige relaties? Heeft hij toen wel samengewoond of is hij toen ook apart blijven wonen. Probeer te achterhalen wat het voor hem onstabiel maakt en wanneer hij wel zou willen samen wonen. Voor jou wordt het dan ook een stuk duidelijker waar je aan toe bent. Geef ook duidelijk aan wat jij zou willen en hoe jij jullie toekomst voor jullie ziet. Het kan natuurlijk zijn dat het hem een benauwd gevoel geeft.

Mocht je hier nou echt niet uitkomen met je partner, kan je natuurlijk ook altijd even contact opnemen met een van onze psychologen. Onze psychologen kunnen je helpen om dingen vanuit een ander perspectief te zien. Je kan natuurlijk ook altijd met je partner komen. Een relatietherapeut kan jullie helpen om elkaar beter te kunnen begrijpen en los te krijgen wat de verwachtingen zijn. Kijk eens op onze site, www.psyned.nl of bel op 085 401 47 21.

Ik wil je graag helpen naar het zoeken van een fijne psycholoog of relatietherapeut die jullie hierbij kunnen ondersteunen om weer optimaal te genieten van jullie relatie.

Ik wens je veel succes in deze situatie.

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut