Bindingsangst

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Bindingsangst

door Kaasje » wo 20 feb 2019, 15:59

Beste,

Er is een vrouw in mijn leven die ik dolgraag zie, zij zegt ook wel regelmatig dat ze van me houdt maar dat ze schrik heeft een relatie aan te gaan. Ze zegt dan zelf: "Het ligt niet aan jou maar aan mij." Natuurlijk is dit niet het leukste in de wereld, wetend dat ze je graag heeft maar dat ze schrik heeft van het binden met me. Dit gaat nu aan voor een heel tijdje, ik heb al zoveel gedaan maar niks blijkt te helpen. Natuurlijk wil ik haar niet zomaar opgeven dus vroeg ik me af hoe ik haar hierbij kan helpen.

Met vriendelijke groet
Kaasje
Kaasje

Re: Bindingsangst

door Danielmark » ma 04 maart 2019, 10:01

In self-help literature, fear of commitment is the avoidance of long-term partnership or marriage. The concept is often much more pervasive, affecting school, work, and home life as well. The term "commitmentphobia" was coined in the popular self-help book Men Who Can't Love in 1987.
Now enjoy at your pc PSL Live Streaming now set and get updated Ptv Sports Biss Key for every day to enjoy live cricket.
Danielmark

Re: Bindingsangst

door Team PsyNed » di 05 maart 2019, 13:29

Beste Kaasje,

Ik kan me voorstellen dat je in een lastige situatie zit op dit moment. Je hebt een leuke vrouw gevonden, die je graag ziet en zij jou ook, maar het toch lastig vindt om een verbinding aan te gaan. Het is ook spannend natuurlijk! Je hebt het gevoel dat ze geen relaties wil aan gaan. Wellicht is dit zo, wellicht is dit niet zo. Het kan namelijk ook zijn dat zij in een vorige relatie is gekwetst en bang is om weer gekwetst te worden. Je zou het gesprek hierover met haar aan kunnen gaan. Vraag haar waarom ze denkt dat ze moeite heeft met binden. Om te weten waar de angst vandaan komt, zal het gemakkelijker zijn om hier niet van weg te rennen. Het kan soms veel opleveren om de pijn te voelen, waardoor de angst is ontstaan. Op deze manier kan het bij een juiste partner vervagen, zodat de angst om gekwetst te worden, ook langzaam aan zal wegtrekken.

Wanneer het haar niet lukt om naar haar pijn te kijken en hier moeite mee heeft, kan ze natuurlijk ook altijd contact opnemen met een psycholoog die haar hierbij kan ondersteunen. Op www.psyned.nl kan ze kijken naar een psycholoog, waar zij zich prettig bij voelt.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en samen een relatie kunnen aangaan.
Heel veel succes!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut