buiten roken verpest relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

buiten roken verpest relatie

door SASN » ma 09 okt 2017, 13:51

Na 40 jaar meeroken (vanaf mijn geboorte mijn ouders en de afgelopen 20 jaar mijn partner) heb ik mijn partner gevraagd buiten te gaan roken in plaats van in huis. Hij heeft toegestemd, zei "ik vind het al lang mooi dat het zo lang heeft mogen duren". Maar heeft hier spijt van als haren op zijn hoofd.
Hij baalt enorm dat hij steeds verbannen wordt, in regen en kou moet zitten, 's ochtends niet gewoon rustig wakker kan worden op de bank, geen fatsoenlijk tv programma meer kan kijken (hij blowt, wat dus veel langer duurt dan een sigaretje en dat meerdere keren per avond) en mij steeds minder ziet. Soms laat ik hem nog binnen roken, maar ook dat vindt hij rot "dat hij afhankelijk moet zijn van mijn genade, als hij maar zielig genoeg is".
Hij snapt de gezondheidsrisico's voor mij en zichzelf. Maar hij is verslaafd en zal nooit (denk ik) stoppen.
Nu wil hij op een aparte kamer roken en daar een tv neer zetten.
Ik ben bang dat ik hem dan helemaal niet meer zie.
Ik sta achter mijn besluit te kiezen voor mijn gezondheid (en de zijne iets te verbeteren omdat hij zelf als hij buiten rookt ook niet in de second-stream-rook zit.) Maar ik mis hem, en wij groeien uit elkaar.
Hoe sluit ik een compromis waar we beiden gelukkig mee kunnen zijn ?
SASN

Re: buiten roken verpest relatie

door Team PsyNed » vr 13 okt 2017, 09:36

Beste SASN,

De situatie die je omschrijft lijkt me voor jullie beiden inderdaad erg lastig. Jij kiest heel duidelijk voor jouw gezondheid en je partner kan dit ook goed begrijpen. Echter zorgt die keuze er voor dat jullie minder tijd samen doorbrengen, wat jullie beiden het gevoel geeft uit elkaar te groeien.

Een compromis sluiten lijkt mij hiervoor een goede oplossing. Bespreek daarbij goed wat voor jullie beiden belangrijk is in dat compromis, zodat het meer kans van slagen heeft. Jullie kunnen bijvoorbeeld afspreken om één of twee avonden per week als 'quality-time' in te plannen. Daarbij kun je afspreken om óf je partner binnen te laten roken waar jij dus wel bij bent, maar waardoor jullie wel samen tijd doorbrengen. Óf je partner een bepaald tijdsbestek (bijv. een uur) geven waarin hij buiten gaat roken en waarna jullie binnen tijd doorbrengen zonder dat er gerookt wordt.
Ook kun je afspreken dat je partner in de extra kamer mag roken en tv kan kijken, maar dat hij dit niet vaker dan een x aantal avonden per week doet, zodat jullie op andere momenten wel samen kunnen zijn.

Om een compromis te laten werken, is het dus belangrijk dat aan jullie beiden wensen worden voldaan. Ook het maken van duidelijke afspraken, zal jullie daarbij helpen. Succes!

Vriendelijke groet,
Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut