Confrontatie met vreemdgaan

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Confrontatie met vreemdgaan

door diederik » ma 06 aug 2018, 07:50

Hallo,

Mijn vraag gaat over vreemdgaan. Ik heb nu een relatie van een aantal jaren en ik heb sterke vermoedens dat mijn vriendin vreemd gaat. Na een week weg te zijn geweest, zat er een condoom minder in het doosje en lag er een lege folie naast. Ze was al wat afwezig (veel op haar telefoon) de laatste tijd en ook gestopt met anti-conceptie waarbij we geen condoom hoefde te gebruiken.
Door deze gebeurtenis heb ik via haar computer berichten op facebook gelezen van haar met een vriend. Daarin wordt de suggestie gewekt dat ze eerder iets gedaan hebben wat ze niet hadden moeten doen.

Ik weet even niet wat ik moet doen, omdat de 'bewijzen' niet heel hard zijn, maar wel duidelijk genoeg om me ernstig zorgen te maken.

Als ik haar confronteer met de condooms gaat ze denk ik ontkennen of een smoes bedenken. Dus dan is het haar woord tegen het mijne. Moet ik meer 'aanwijzingen' verzamelen om echt zeker te zijn? Hoe pak ik dit aan?
diederik

Re: Confrontatie met vreemdgaan

door Team PsyNed » ma 06 aug 2018, 18:25

Beste Diederik,

Wat vervelend om te lezen dat je momenteel rond loopt met deze vermoedens en onzekerheid. Wat je aangeeft is dat je een aantal aanwijzingen hebt, maar deze hoeven in principe niets te betekenen. Kan het doosje misschien gevallen zijn? Heeft ze misschien iets anders verkeerd gedaan met een vriend? Heeft ze een nieuwe app op haar telefoon die haar bezig houdt?

Meer aanwijzingen zoeken zal je waarschijnlijk alleen maar meer onzeker en achterdochtig maken. Dit zal zorgen voor spanningen in jullie relatie.

Wat ik je wel kan aanraden is om met haar te gaan praten. In dit gesprek wil ik je vragen om haar niet direct te gaan beschuldigen, op die manier blokkeer je haar en zal ze in de verdediging schieten. Probeer eens met haar te praten over je gevoelens. Geef aan dat je onzeker bent over de relatie en dat je soms het gevoel hebt dat het niet meer hetzelfde is als voorheen. Als zij doorvraagt waarom kan je aangeven wat je hebt gezien en zo kan je er op een rustige manier achter komen wat er speelt.

Mochten jullie er samen niet goed over kunnen praten, kan je er over nadenken om eens onder begeleiding van een psycholoog te gaan praten. Ik kan je helpen met het vinden van de juiste psycholoog, je mag mij altijd even bellen op het nummer 085-4014721.

Ik hoop dat ik je hiermee een stukje verder heb geholpen.

Met vriendelijke groet,
Britt
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Re: Confrontatie met vreemdgaan

door diederik » do 09 aug 2018, 12:25

Hallo Britt,

Dank je voor je antwoord.

Er lag bij het doosje een lege folie van een condoom. Een duidelijke aanwijzing dat er dus een condoom gebruikt is tijdens mijn afwezigheid. Het doosjes ligt ook altijd op dezelfde plek vlakbij het bed.

Ik vindt het nog te lastig om haar hier op dit moment mee te confronteren. Omdat deze 'aanwijzingen' inderdaad te vaag zijn. Dus stel dat ze wel vreemd gaat, kan ze makkelijk een smoes verzinnen om deze aanwijzingen van de hand te doen.

Het is ook duidelijk dat ze bepaalde dingen niet tegen mij gezegd heeft. Zo heeft ze mij op een avond 'weltrusten' gewenst, terwijl uit haar berichten blijkt dat ze nog met die vriend op stap is geweest.

Tot nu toe heb ik gedaan alsof ik niks vermoed en dat alles ok is, maar ik loop wel met spanning rond merk ik. Bij een confrontatie zou ik ook zeker niet de beschuldigende toon kiezen, maar benoemen wat ik zie en voel. Mijn vermoeden is wel dat ze het als beschuldigend zou opvatten, wat het misschien alleen maar duidelijker zou maken.

Voor mij is er na vreemdgaan geen redden meer aan de relatie. Ik heb haar dat ook verteld al vroeg in onze relatie. Als je om wat voor reden dan ook ontevreden bent over de relatie of iemand anders leuk(er) vindt, dan praat je daarover. Achter de ander zijn/haar rug om aan je trekken komen, is geen optie en een te grote vertrouwensbreuk voor mij.

Daarom wil ik dus zeker zijn over wat er gebeurd is. Haar daar 'netjes' naar vragen levert denk ik geen eerlijk antwoord op... Maar hoe ik dan aan meer aanwijzingen moet komen weet ik ook niet.
diederik

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut