In depressie door twijfels over de relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

In depressie door twijfels over de relatie

door Margog30 » zo 01 dec 2019, 19:40

Mijn vriend en ik hebben nu sinds 8 jaar een relatie.
Vorig jaar ben ik door lichamelijk klachten in een depressie gekomen, tijdens die depressie kreeg ik ook wel wat twijfels over onze relatie maar na een behandeling ben ik van de lichamelijke klachten afgekomen en daardoor ook van de depressie en de twijfels over onze relatie zijn toen ook verdwenen. Sinds afgelopen zomer zit ik weer in een depressie en veel erger dan vorig jaar omdat er nu veel meer op het spel staat.
Voordat ik echt in de depressie ben gekomen begon ik me eenzaam te voelen. Ik zat steeds na te denken over hoe weinig vrienden ik heb en dat we amper gezamenlijke vrienden hebben en daardoor ga ik me dan eenzaam voelen. Toen onze vakantie begon was er een feestje waar we niet naar toe moesten ( andere jaren wel) en dat deed echt zeer, dat was een bevestiging voor mij dat we dus echt niet veel vrienden hebben. Zo begon dus onze vakantie. Halverwege de vakantie gingen we nog een paar dagen weg, toen voelde ik me al niet meer zo goed en tijdens die dagen weg vond ik het ook niet leuk met hem, ik wou het liefst weer naar huis toe. Toen we eenmaal thuis waren zat dat gevoel er natuurlijk nog steeds en dat is alleen maar meer geworden. Ik werd elke morgen wakker met zo'n rot onderbuik gevoel en ik zag alleen maar gelukkige mensen die in mijn ogen wel een leuke/goede relatie hebben. Door alles bij elkaar ben ik in een depressie terecht gekomen en ben ik alleen maar meer over ons in gaan zitten , ik zie het dus echt niet meer goed komen. Ik kan alleen nog maar aan de niet leuke momenten van ons denken en dat bevestigd dan alleen maar meer dat ik het dus niet meer zie zitten met hem. Ik denk bijna niet aan de leuke momenten en als ik er wel aan denk dan krijg ik daar geen goed gevoel bij dus dan verdwijnen die weer. Mijn vriend wil er alles aan doen om dit op te lossen, hij wilt mij uit de depressie krijgen en dat onze relatie weer goed is. Hij doet er echt alles aan en ik doe dus eigenlijk niets omdat het mij dus totaal niet lukt, ik word 's morgens al wakker met een rotgevoel en dan lukt het mij echt niet om aan onze relatie te werken. Als ik wel eens aan de goede momenten van ons terug denk dan is er steeds een soort stemmetje in mijn hoofd wat zegt dat het toch niet meer goed kan komen dus weg goed gevoel.....Zou dit nog goed kunnen komen? Ik kan me niet voorstellen dat ik uit de depressie kan komen zolang ik twijfels heb over ons en heeft relatietherapie zin als je in een depressie zit? Het lijkt nu ook alsof ik amper meer gevoelens heb voor hem.
Margog30

Re: In depressie door twijfels over de relatie

door Beheerder » do 12 dec 2019, 14:44

Beste Margog30,

Ik kan me voorstellen dat je een eenzaam gevoel ervaart. Je geeft aan dat je voorheen een depressie hebt gehad en dat je nu in een ergere depressie zit. Ook heb je het idee dat jullie niet veel vrienden hebben en wordt je elke ochtend wakker met een naar gevoel. Hierdoor ga je juist letten op anderen en wordt het gevoel alleen maar erger. Het is logisch dat er dus ook twijfels komen over de relatie die jij met je vriend hebt. Je vriend wil je hier graag bij helpen, maar je kunt het zelf niet opbrengen. Ook dit is logisch. Op dit moment zit je niet lekker in je vel, dus je moet je eerst richten op jezelf. Daarna kun je je richten op jullie relatie. Dit betekent natuurlijk niet dat je niet meer met hem in een relatie kan zitten. Het is belangrijk dat je de relatie met je vriend, los kan zien van het onderbuik gevoel dat je hebt. Omdat je je zelf niet prettig voelt, snap ik dat je andere dingen ook minder leuk vindt, zoals je relatie.

Het is dus goed als je aan jezelf gaat werken, ben je al eens bij een psycholoog geweest? Een psycholoog kan je helpen om uit te zoeken wat je twijfels en gevoelens inhouden. Als je het prettig vindt kan ik even met je mee kijken wie je het beste kan helpen? In dit proces kan later ook je partner betrokken worden als je er behoefte aan hebt. Of je kan zelf al even kijken op onze site. Onze site is www.psyned.nl en het telefoonnummer waarop je mij kan bereiken is 0854014721. Ik help je graag!

Hartelijke groet,
Melissa
(Team PsyNed)
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut