Depressieve vriend stoot mij af

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Depressieve vriend stoot mij af

door Sarah197 » zo 28 jan 2018, 09:11

Beste psycholoog,

Mijn vriend (19) en ik (23) hebben zo'n 1,5 jaar een relatie, maar nu kampt hij de laatste met depressieve klachten. Hierin heeft hij ups en downs. Wanneer hij die downs heeft, heeft hij geen behoefte aan sociaal contact en negeert hij mij voor een aantal dagen. Dit brengt mij heel erg in twijfel, want ik wil er graag voor hem zijn, naar zijn verhaal luisteren, kijken hoe we dit samen kunnen oplossen, maar hij negeert mij dus compleet en kan ik eigenlijk niks anders doen dan wachten totdat hij zich weer een klein beetje beter voelt. Ik krijg dan het gevoel dat ik het hem alleen maar nog moeilijker maak en nog meer energie kost.

Wanneer het weer een beetje beter met hem gaat, wil hij er niet met mij over praten. Hij zegt dan vaak ik praat er wel over met mijn beste vriendin of zijn moeder. Ook zegt hij dat dit iets is wat hij zelf moet oplossen en het niet aan mij ligt. Ook zegt hij dat hij op die momenten van die extreme downs geen energie heeft en daarom sommige delen in zijn leven er niet bij betrek (waaronder mij). Hij is overigens wel van plan om een psycholoog te bezoeken.

Ik weet dus echt niet meer wat ik moet doen want enerzijds ben ik van mening dat toen wij een relatie zijn begonnen wij een leven delen waarin we er voor elkaar zijn in goede, maar vooral in slechte tijden en hij mij dus moet toelaten in zijn problemen en hij mij mijn steun moet accepteren, maar anderzijds denk ik (onder andere omdat hij zo energieloos is) dat ik het hem gewoon maar moet accepteren dat hij mij nu zo afstoot.

Hopelijk kan je mij advies geven.
Sarah197

Re: Depressieve vriend stoot mij af

door Team PsyNed » ma 19 feb 2018, 16:05

Beste Sarah197,

Wat vervelend voor jou om te horen dat je vriend jou meetrekt in zijn depressieve momenten. Dit is iets wat hij zelf probeert tegen te houden begrijp ik uit jouw verhaal, maar indirect heb jij er ook last van. Ik kan me daarom ook zeker voorstellen dat het voor jou lastig is om hier mee om te gaan en je je afvraagt wat je nou het beste kan doen. Je klinkt als een lieve, bezorgde vriendin. Het zal dan ook moeilijk voor je zijn om je vriend hierbij niet te kunnen helpen.

Het klopt inderdaad dat je vriend zijn depressieve gevoelens het beste zelf kan oplossen. Maar dit betekent natuurlijk niet dat hij hier geen hulp bij kan krijgen! Zoals je aangeeft wil je vriend hier niet met jou over praten. Dit is dan ook iets waar je verder niks aan kunt doen, je zal dit moeten respecteren. Zeker omdat hij aangeeft dat hij op sommige momenten geen energie heeft. Het is heel goed dat je vriend de stap naar een psycholoog heeft gezet. Hij lijkt er namelijk zelf niet uit te komen. Een psycholoog zou een goede houdvast voor je vriend zijn.

Ik begrijp heel goed dat je vanuit jou kant gezien het idee hebt dat je elkaar moet steunen en de goede en slechte tijden ook samen deelt. Dit is iets waar je vriend moeite mee heeft. Een psycholoog kan hierbij een rol spelen om hem beter over zijn gevoelens te laten praten. Wellicht dat je kunt voorstellen om een keer met hem mee te gaan naar de psycholoog, als hij wat langer in behandeling is. Op deze manier wordt je er automatisch iets directer bij betrokken.

Ik wens je heel veel succes Sarah!

Hartelijke groet,

Melissa
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut