Doorgaan of niet

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Doorgaan of niet

door Muisje1970 » vr 25 mei 2018, 09:36

Hallo. Ik ben een vrouw van 48 jaar en zit met een dilemma. Ik heb sinds 4 jaar een lieve vriend. Echter leeft hij alleen om te werken. Hij maakt weken van vaak 48 uur en is daarnaast ook nog vaak bezig voor anderen in zijn vrije uren. Vaak is hij zo moe dat als we bij vrienden zijn gewoon daar in slaap valt. We zitten ook samen in een band en hebben op vrijdagavond repetitie. Ook daar gaat hij liever niet mee als wel omdat hij thuis al van te voren aan geeft dat hij moe is. Ook is hij heel erg passief in het nemen van initiatief op het gebied van iets leuks doen. Alle ideën komen van mij. Soms denk ik... wel makkelijk zo maar zou het ook leuk vinden als hij eens iets bedacht of regelde. Bijna iedere dag krijg ik om 17.15 u een appje dat het later word. Heb dit al diverse malen met hem besproken maar er komt geen verbetering. Ben nu al zover dat ik ook niet meer communiceer en mijn mond maar houd. In mijn hart zou ik het heel graag anders zien. Heeft het nog zin om hier mee door te gaan?
Muisje1970

Re: Doorgaan of niet

door Team PsyNed » di 05 jun 2018, 07:03

Beste Muisje1970,

Allereerst: wat knap van je dat je de stap hebt gezet om op dit forum je vraag neer te leggen. Ik kan goed begrijpen dat je je in een lastige situatie bevindt.

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je het lastig vindt dat jij en je partner geen leuke dingen samen of met vrienden kunnen doen door zijn vermoeidheid na een lange werkweek van 48 uur. Daarnaast kan hij ook passief zijn in het bedenken of regelen van uitjes en kom jij voor jouw gevoel altijd met alle ideeën.

Ik kan me voorstellen dat jij je hierdoor misschien machteloos of vergeten voelt. Jullie zijn al 4 jaar samen. Ik vraag mij dan ook af hoe dat in het begin van jullie relatie was? Hoe lang heeft je partner zijn huidige baan? Wat betekent zijn baan voor hem? Wat betekent jullie relatie voor hem? Hoe ziet hij de huidige situatie? Zijn er dingen die hem opvallen? Hoe is het op zijn werk/heeft hij het wel naar zijn zin? Wat is de reden dat hij dagelijks overwerkt?

Dat zijn allemaal vragen waar ik, maar misschien ook jij geen antwoord op weet. Ik kan begrijpen dat een werkweek van 48 uur vermoeiend kan zijn. Toch is het belangrijk dat hij naast zijn werk ook nog een privé leven heeft. Het kan zijn dat hij de balans tussen zijn werk- en privéleven moeilijk kan vinden. Het is niet de bedoeling dat jullie relatie en jij daaronder lijden.

Voor mij klinkt het alsof je partner een harde werker is en de lat hoog legt voor zichzelf. In zijn vrije tijd helpt hij graag anderen. Het is belangrijk dat hij begrijpt wat er door jou heen gaat en tijd voor jullie samen vrijmaakt. Hij moet weten wat jij voelt bij de situatie en hoe het op jou overkomt; namelijk dat het lijkt alsof hij geen tijd voor je heeft. Dat is de reden waarom ik denk dat het aanknopen van een gesprek over dit onderwerp een goed idee zou kunnen zijn. Je geeft aan dit al eens geprobeerd te hebben, maar zonder succes. Het vorige gesprek heeft er voor gezorgd dat je niet meer communiceert. Dat zal vast heel lastig voor je zijn, vooral omdat dit juist zo'n belangrijk onderwerp is. Ik wil je adviseren om te kijken naar bovenstaande vragen en of je daar al antwoord op hebt. Wees hierin ook eerlijk, volg je hart.

Mocht je het lastig vinden om dit gesprek opnieuw aan te gaan of weet je niet zo goed wat je moet vragen? Een relatietherapeut zou jullie hierbij ook kunnen helpen. Een relatietherapeut kijkt mee naar de huidige situatie en gaat samen met jullie op zoek naar nieuwe balansen en nieuwe manieren van communiceren. Je kunt onze relatietherapeuten vinden op www.psyned.nl.

Ik wil je heel veel succes wensen.

Hartelijke groet,

Savannah
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut