Friendzone met ex

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Friendzone met ex

door Siwa » do 08 aug 2019, 19:05

Hallo,

Ik had een relatie waarbij wij 1.5 jaar samen hebben gewoond. We hadden een goed huishouden en waren dol verliefd op elkaar. We waren altijd samen, deden alles samen en hadden plannen voor een volgende stap te zetten. Echter waren er ook veel problemen. Er waren veel moeilijkheden omtrent jaloezie, werk en alcohol langs beide kanten. De ruzies werden frequenter en we geraakte er niet meer uit. De ruzie's werden ook harder en we hebben allebei dingen gedaan en gezegd waardoor hier de relatie niet meer kon doorgaan. Na nog een avond dat we een zware ruzie hebben gekregen hebben we besloten uit elkaar te gaan. Dit was echter zonder veel communicatie en ik heb dus mijn spullen gepakt en verhuisd naar het ouderlijk huis.

We zijn nu 2 maanden uit elkaar. Sinds de dag dat we uit elkaar zijn blijven we elkaar nog wel af en toe sturen. Meestal banale dingen over post dat nog is toegekomen maar ook soms over leuke dingen en emotionele dingen. Af en toe belt ze mij nog af vraagt af ik langs kan komen waarbij we dan praten, maar ook lachen en zeveren, en ik help af en toe in haar huishouden.

Wel is het zo dat ik haar nog altijd super graag terugwil en terug onze relatie opstarten. Dit heb ik haar ook al een aantal keer duidelijk gemaakt, waarop zij mij duidelijk maakt dat ze mij absoluut niet kwijt wilt, maar enkel als vrienden.

Een week geleden heb ik ontdekt dat ze sinds we uit elkaar zijn ze aan het daten is met een andere man, die ook af en toe bij haar slaapt. Hierdoor ben ik meer en meer tot het besef gekomen dat ze mij enkel als vriend wilt houden. Hoe moeilijk het ook was, want ik wil haar constant zien en spreken, heb ik haar moeten zeggen dat ik haar liever niet meer hoor of zie, omdat dit te moeilijk is voor mij.

Toch blijft ze mij nog sturen en bellen, waarop ik zo min mogelijk probeer te reageren, hoe moeilijk dit ook is. Nu gisterenavond kreeg ik terug telefoon van haar, waarop we lang hebben gebabbeld en waarop ze uiteindelijk vroeg dat ik langs wilde komen om een pintje samen thuis te drinken. Hierop ben ik naar daar gereden en hebben we ons samen zo hard geamuseerd, gelachen muziek geluisterd gedanst en gezongen. Het was een super leuke avond/nacht, waarop ze mij meermaals heeft duidelijk gemaakt dat ze zich heel goed voelt bij mij. We hadden terug echt een klik. Wel waren er geen intieme of romantische momenten. Op het einde van de avond voelde ze zich niet goed, en vroeg ze of ik kon blijven slapen. Dit heb ik dan gedaan om voor haar te zorgen, en ben ik bij haar samen in bed blijven slapen, hier is ook niets van seksueel aan de pas gekomen. Toch hebben we nog een leuke ochtend samen gehad en hebben we samen de ochtend beleefd waarna ik haar naar het werk heb gebracht.

Nu zit ik dus echt volledig in de 'friendzone' met mijn ex, waarbij we allebei aanvoelen dat we graag samen zijn bij elkaar. Maar zij wilt dus niet meer.

Ik kan het niet meer aan haar blijven te zien en haar blijven te horen, zonder dat er iets meer van komt. Zo graag zou ik hebben dat het terug goed komt tussen ons en dat we onze relatie voort zetten.
Siwa

Re: Friendzone met ex

door Beheerder » vr 09 aug 2019, 12:04

Beste Siwa,

Wat hebben jullie veel meegemaakt samen. Jullie hebben 1,5 jaar samen gewoond en waren voor jullie gevoel klaar voor de volgende stap. Ik kan me voorstellen dat de ruzies die jullie hadden opgegeven moment niet meer prettig voelde, waardoor je de stap hebt genomen om bij haar weg te gaan. Ik vind het fijn om te horen dat jullie elkaar wel nog af en toe spreken en ook samen kunnen lachen als jullie elkaar zien. Ik snap dat je in een lastige situatie zit, aangezien jij je partner terug wil en zij alleen vrienden wil zijn. Wellicht heeft dit inderdaad iets te maken met de reden dat zij aan het daten is met een andere man. Ik begrijp dat dit veel pijn gedaan moet hebben, toen je hier achter kwam. Ik snap dat je toen liever even geen contact had met haar.

Toch bleef zij je berichtjes sturen, waardoor jullie op een avond weer samen waren en samen hebben geslapen. Wat lief van haar dat zij heeft aangegeven dat ze zich heel goed voelt bij je. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om op deze voet verder te gaan. Het is ook lastig wanneer twee mensen niet hetzelfde doel hebben. Ik denk je het jezelf makkelijker maakt om geen contact te hebben, maar daar moet je wel volledig achterstaan.

Je kan als je het prettig vindt gezamenlijk naar een relatietherapeut gaan. Een relatietherapeut kan jullie helpen om samen meer op één lijn te komen, dit hoeft niet persé te betekenen dat jullie weer een relatie krijgen. Je kan er ook voor kiezen om zelf in therapie te gaan, om je gevoelens een plekje te kunnen geven. Je kan kijken op http://www.psyned.nl of kan me even bellen op 085 401 47 21. Ik kijk graag even met je mee.

Ik wens je veel succes in deze situatie.

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut