Gebruik van drugs in een relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Gebruik van drugs in een relatie

door Jasmijn123 » di 02 jun 2020, 08:12

Mijn vriend en ik hebben nu 3.5 jaar een relatie, ik ben net 23 en hij is 24. Onze relatie is fijn en ik zie een toekomst voor me met hem. Echter, over een twee dingen denken we anders/kijken we anders tegenaan. Deze vraag gaat over een ding, dat is het gebruik van drugs. Hij is er echt op tegen en vind het lastig dat degene met wie hij een relatie heeft dat zou gebruiken. Ik was er altijd op tegen (niet vanuit gezondheidsperspectief, maar meer tegen de criminaliteit die achter de productie en verhandeling van drugs zit), maar ik ben ook nieuwsgierig. Dus heb ik laatst voor het eerst drugs (xtc) gebruikt. Dit heb ik hem van te voren verteld. Hij wilde er niet veel van weten, wist eigenlijk wel dat dit moment er ooit zou aankomen (vrienden om mij heen gebruiken vaker drugs, zijn vrienden niet).
Naderhand hebben we het er twee keer over gehad. Met name over hoe we er beiden instaan en hoe we hiermee omgaan in de toekomst. De conclusie hieruit is dat ik een compromis wil sluiten (bijv. 2 keer per jaar drugs gebruiken), maar hij ziet dat niet zitten. Ik heb daardoor het gevoel dat ik meer wil teruggeven dan hem. Aan de andere kant is een compromis in dit geval misschien niet de juiste oplossing, ik probeer me in hem te verplaatsen maar vind dat lastig. In de loop van het gesprek zagen we beiden in, dat de kern van deze situatie in het feit zit dat hij fel tegen is en ik niet per se, dus dat we hier een andere opvatting over hebben en de vraag dus is of we dan wel bij elkaar passen. Zo leek het eerst gemakkelijk als ik zou zeggen dat ik het niet meer zou doen, maar dan 1) Houdt hij mij tegen, wat op de langere termijn benauwend kan voelen 2) Het feit over verschil in opvatting verandert niet. Ondanks dat we het er uitgebreid over gehad hebben, mis ik het de kijk van een volwassen iemand met kennis over relaties. Denk aan: welke verschillen tussen personen in een relatie zijn acceptabel, kun je over deze kwestie een compromis sluiten, of kan dat niet omdat het over normen en waarden gaat? Kunnen we dit zien als een uitdaging in de relatie, die we kunnen overwinnen? Je komt in een relatie toch altijd meningsverschillen tegen?
Ik zie dit niet als iets dat onze relatie in de weg staat en wil er samen uitkomen. Het gebruik van drugs is nu niet iets dat ik op het spel zou zetten voor mijn relatie, maar ik wil ook niet dat we elkaar belemmeren in onze relatie en vind het dus lastig om te voelen of dit iets is dat ik voor hem kan doen, ten goede van onze relatie, of dat het inderdaad oké is om ook achter mijn eigen ‘’standpunt’’ te blijven staan. Nu denk ik dat ik de komende jaren dit misschien nog wel eens wil doen, zoals ik noemde bijvoorbeeld twee keer per jaar. Hij denkt dat ook kan zijn dat ik het later, ook over 10 jaar, nog steeds weleens zou doen. Hoe ik er nu insta, denk ik niet dat dat het geval gaat zijn: eerder heb ik het nooit gebruikt en de keer dat ik het nu gebruikt heb vond ik niet mega fantastisch. Kortom, ik zou het in theorie kunnen laten, maar uit principe wil ik dit niet toezeggen (omdat ik ook twijfel of ik die belofte ga waarmaken).
Ik hoop dat onze kwestie duidelijk is uitgelegd en ben heel benieuwd naar uw inzichten.
Alvast heel erg bedankt!
Jasmijn123

Re: Gebruik van drugs in een relatie

door Beheerder » ma 08 jun 2020, 06:43

Beste Jasmijn123,

Goed dat je hebt geschreven. Ik kan mij voorstellen dat je in een lastige situatie zit. Je geeft aan dat je een fijne relatie hebt met een toekomstperspectief samen, dat is mooi om te horen! Echter geef je ook aan dat er een punt is waar jullie tegenaan lopen. Drugs betekent voor jullie allebei iets anders. Voor jou is het nieuw, ontdekken en misschien ook spannend. Voor hem is het iets waar hij zich wellicht niet prettig bij voelt, eng is en onveilig laat voelen. Dit zijn twee uitersten van elkaar, waarbij jij aan de kant van verlangen zit en hij aan de kant van veiligheid. Ik kan mij goed indenken dat dat botst, en moeilijk is om daar een manier in te vinden hoe je samen tot een middenweg kan komen. Want zoals je zelf ook zegt, bestaat zo'n middenweg in dit geval? Dat is een goede vraag en lijkt mij ook moeilijk voor jullie!

Je geeft aan dat je het lastig vindt om je in hem te verplaatsen, heb je dit ook naar hem geuit? Wellicht is het een idee om bij jezelf na te gaan waar dat vandaan komt en wat maakt dat je dat lastig vindt. Aan de andere kant kan hij wellicht duidelijker aan jou aangeven wat hij er zo lastig aan vindt, waar is hij bang voor? Het zou zo een manier kunnen zijn hoe jullie dichter tot elkaar kunnen komen. Jullie willen uiteindelijk allebei hetzelfde en dat is dat het werkt tussen jullie!

Wat ik knap vind is dat jullie blijven communiceren. Jullie praten over het probleem en proberen ook echt te onderzoeken hoe jullie dit kunnen laten werken. Jullie luisteren naar elkaar en willen voor elkaar gaan. Dat geeft aan hoeveel jullie om elkaar geven! Geef dus ook niet op. Elke stel zal punten hebben waarop ze elkaar aanvullen, begrijpen en het eens zijn. Echter is het ook meer dan menselijk dat er punten zijn in een relatie waarover je het niet eens bent, en anders naar kijkt. Het belangrijkste hierin is om dat van elkaar proberen te accepteren, elkaar in zijn waarde te laten en open te staan om juist ook van de ander te leren.

Met deze vragen kan je ook terecht bij een psycholoog. Een psycholoog kan jullie helpen om op zoek te gaan naar de antwoorden. Je kan eens een kijkje nemen op www.psyned.nl om te kijken of daar iemand tussen zit die je aanspreekt. Je mag mij ook even bellen, dan kijk ik met je mee. Dat kan op 085 401 47 21.

Heel veel succes!

Hartelijke groet,

Isabelle
Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut