Gecompliceerde situatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Gecompliceerde situatie

door Gavegoof » vr 26 jul 2019, 22:13

Hoi allemaal.

Voordat je hier aan begint, weet even zeker dat je tijd hebt, want dit is een uitgebreide.

Ik heb nu bijna 5 jaar een relatie met mijn vriendin. We hebben het fantastisch leuk samen. We zijn een goed stel en dikke maatjes. Echter stuit ik terugkerend op een probleem, en dat is dat mijn vriendin bijzonder emotioneel kan zijn. Mijn eerste probleem is dat ze als zij emotioneel raakt volledig controle verliest. Tot in zoverre dat ze mij niet alleen uit begint te schelden en kleineren, maar ook dat zij spullen kapot gooit, en ook gewelddadig naar mij word. Iets waar ik natuurlijk van af wil door er aan te werken, echter komt dit automatisch in het geding omdat in haar perceptie het nooit haar schuld is, en altijd die van mij. Ook niet als zij mij slaat, in dat geval heb ik namelijk iets gedaan waardoor zij van mening is dat ik het verdiende.

Mijn incentive in dit hele verhaal is dat ze met een professional gaat praten om haar te helpen met haar probleem. Want dat heeft ze namelijk. Echter mankeert er volgens haar helemaal niets aan haar.

Omdat haar gedrag soms gewelddadig van aard is, houd ik al een poosje een dagboek bij. Ik ben een man, en kan mij altijd goed in houden, maar mijn angst is is dat ik dat op een bepaald punt niet meer kan, en hierdoor gewelddadig terug ga reageren. In tegenstelling tot haar, kan ik wel slaan, en daarbovenop in het publieke oog is mishandeling van man tot vrouw het einde van de wereld, andersom lachwekkend. Hoe dan ook, dit dagboek zal ik hieronder gecensureerd plaatsen. Ik hou het niet heel goed bij. Ik ben een ondernemer en ik heb opzich genoeg administratie. Zojuist nog smeet ze iets kapot, en loop ik ook met een kras in mijn gezicht van haar rond van een incident van gisteren.

Allicht dat iemand een rode vlag op pikt uit het gedrag wat ze vertoont. Het is mijn vriendin, ik zie het niet helder.

Ik ga niet graag bij haar weg, zoals gezegd hebben we het ook ontzettend leuk samen, daarbovenop een prachtig huis samen. Wat je leest zijn escalaties die gelukkig niet frequent voor komen.

26 Juni 2018

Vandaag zijn wij voor het eerst gaan proefdraaien met *vriendin* avontuur met *werk*. Ik kreeg de impressive dat mijn expertise niet serieus genomen werd en vond dat zij zich ondankbaar opstelde. Iets waarvan ik vond dat ik dat niet verdien, gezien ik haar technisch gezien niet hoef te helpen hierin. Hieruit voortvloeide een discussie. Deze resulteerde erin dat zij mij van de trap af poogde te duwen. Slippers richting mij en mijn apparatuur gooide, vervolgens sloeg zij mij. Hierop wees ik haar. Dit beantwoorde zij door nog twee keer naar mij uit te halen. Na een slordig kwartier volgde hiervoor een verontschuldiging. Echter bleef *vriendin* wel van mening dat dit mijn eigen schuld was. Nadat alles achter de rug was heb ik haar gepoogd duidelijk te maken dat dit soort dingen niet normaal waren. Dit lijkt zij echter niet in te zien. Zij reageerde met een passief-aggresieve houding. Ik heb gedreigt professionele hulp in te gaan willen schakelen. Zij vond dat belachelijk en kon dit enkel verdedigen middels het wijzen op mijn tekortkomingen.

15 Juli 2018

Opnieuw een pittig conflict inzake *vriendin* avontuur met *werk*. Ik zit er mee dat het mij echt te veel tijd kost. Die tijd is voor mij lastig bij elkaar te halen, tenzij dit volledig ten koste gaat van enige vorm van rust. Ik heb geprobeerd het niet te zeggen, dit omdat ik wist waar dit op uit zou lopen, maar zij stond er op dat ik dit ging zeggen. Hier volgde een hele reeks met dooddoeners als in 'ja dit wist je toch van tevoren', en soortgelijke. Ik wuifde haar weg omdat ik het er niet meer over wilde hebben. Vervolgens wilde zij mij aanvallen. Op dat moment verscheen haar moeder voor de deur. Dat was in elk geval nu mijn redding denk ik. Hoe het straks verder gaat als haar moeder vertrekt kom je hoogstwaarschijnlijk verderop tegen in dit 'dagboek'. Zo niet dan is het meegevallen. Aanvulling: excuses lijkt ze niet nodig te vinden.

27 Juli 2018

Vanavond sinds haar thuiskomst diverse verbale incidenten gehad. Letterlijk nog geen 5 zinnen kunnen wisselen zonder dat het grimmig word. Natuurlijk is de eindstand dat dit door mij komt. Zojuist bezocht ik haar in de badkamer. Nadat zij mij vroeg ''Wat kom je doen?'' heb ik geprobeerd weer te vertrekken. Dit resulteerde in een woordenwisseling met als eindstand dat ik een ''kanker mongool'' was. Hier heb ik haar op gewezen dat dit niet normaal is. Opnieuw geen reactie. Zij lijkt zich niet te realiseren dat dit soort dingen niet normaal zijn.

30 Juli 2018

Terwijl wij samen in de studio zaten: Ik verzocht *vriendin* om een hoofdtelefoon op te doen. Gezien wij direct naast elkaar zitten vind ik het wel prettig als zij dat doet. Dit weigerde zij, wat ik vervelend vond. Dit resulteerde in een verhitte reactie van *vriendin*. Het gesprek an zich was weer een razernij van verhalen en tamelijk gammele meningen, dit heb ik niet onthouden. Ik dimde op een bepaald punt in, en was van mening dat ik het anders aan had moeten pakken. Vervolgens begon zij een aantal punten op te noemen die haar dwars zaten, die ik direct poogde op te lossen. Dit resulteerde in het agressief slaan op een tafel omdat zij van mening was dat ik weg liep van het gesprek. Ik heb onmiddelijk aangegeven dat ik daar niet van gedient ben. Wij hoeven niet op meubilair te slaan voor elkaars aandacht. Dat zou niet moeten in elk geval. Niet lang hierna begon zij mij op te dragen dat ik mijn excuses aan moet bieden. Vervolgens heb ik aangegeven dat zij van mening was dat ik maar weer door mijn knieën moet zakken om te smeken voor vergiffenis. Zeker omdat ik in de tussentijd al actief was om haar 'problemen' op te lossen. Vervolgens kwam zij voor mij staan en begon te praten als volgt: 'Ah, jochie toch, wat goed van jou, hey'' Zij duwde vervolgens tegen mijn schouders en sloeg mij vervolgens zachtjes in mijn gezicht. Hierdoor werd ik kwaad en duwde haar vervolgens in haar gezicht en vroeg haar of zij uit was om weer met mij op de vuist te gaan. Hierna kwam alles tot bedaren. Inmiddels is *vriendin* nu met haar bureau naar de logeerkamer verhuist. Dit bevalt mij stiekem meer dan dat het zou moeten. De afstand groeit.

Ongerelateerde notitie: Laatste gesprek onthulde dat zij van mening is dat ze ontzettend veel compromissen maakt voor mij. Zij is van mening dat zij mij heel vaak heeft verzocht iets aan mijn toetsenbord te doen. Ik kan mij daar echter nauwelijks wat van herinneren. Ik realiseer mij dat ik vergeetachtig ben maar zo vergeetachtig ben ik un ook weer niet. Steeds meer krijg ik de impressie dat de dame in kwestie manipulatiever is dan dat zij ooit zou toegeven. Eindstand van het verhaal is natuurlijk dat ik alles mis heb gedaan, en zij perfect is. Vreemd dat ik dat niet zo voel. Tijd voor mij om mij maar eens te gaan focussen op het terugbetalen van die schuld die er open staat.

7 Oktober 2018

Het heeft even op zich laten wachten, maar het was feest. Letterlijk één dag na terugkomst van haar vakantie was het bal. Ik maakte een uiting die niet klopte. In termen van ondernemen gaf ik aan dat ze haar eigen 'ondernemen' boven dat van mij stelt. Iets wat in mijn ogen tamelijk logisch is. Zij vond dat echter bijzonder vervelend dat ik dat vond. Hier puzzelde ze vervolgens allerlei dingen bij elkaar zoals zij dat dan kan doen. Iets waar ik niet de energie voor wil spenderen om te bestrijden. Dit mondde uit in een heftige discussie waarbij ik talloze keren aangaf dat het verstandiger was om het te laten zitten gezien er hoogstwaarschijnlijk geen oplossing zich zal presenteren. Zij vertrok boos vanuit de studio waarbij ze in de tussentijd mij weer begon uit te maken voor allerlei dingen met betrekking tot kanker vertrok ze naar de gang op de 2de etage en begon heftig op deuren te slaan. Ik gaf aan dat ze dat niet moest doen. Vervolgens ging ze door en maakte ik weg richting haar, vervolgens rende ze naar de badkamer waarna ik vervolgens een gat sloeg in de badkamerdeur. Jammer voor mij, want dat is dan het enige wat ze nog kan zien. Volgens mij hebben we beide inmiddels serieuze twijfels aan de gezondheid van ons samenzijn.

16 Oktober 2018

Het onderwerp 'Video's voor *werk*' kwam ten sprake, en eindigde zoals gebruikelijk in tragedie. Terwijl ik letterlijk met *vriendin* probeerde een afspraak te maken en probeerde duidelijk te maken dat ik het prettig vind als ze mijn expertise serieus neemt, begint zij erover dat zij van mening is dat zij opdrachtgever is, en dat ik maar gewoon moet uitvoeren wat ze zegt. Hieruit volgde een meningsverschil tot op het punt dat ik mij begon te irriteren. Niet lang geleden hebben wij afgesproken dat we voordat iets uit de hand loopt elkaar even met rust zouden laten. Dit resulteerde er in dat zij eigenlijk alleen maar kwader werd. Er stond een tas met Mcdonalds eten op de grond, uit frustratie schopte zij deze tegen het plafond met als resultaat dat de sauzen zich verspreid hebben door ons mooie huis. Als afsluiter noemde zij mij een fucking mongool. Vooralsnog liggen de Mcdonalds etensresten nog altijd in onze huiskamer en zal zij ongetwijfeld van mening zijn dat dat allemaal mijn schuld is. Wordt vervolgd.

24 November 2018

Vanavond bestelde we eten. Het duurde erg lang voordat het er was. Het was duidelijk dat dat kwam omdat het erg druk was bij de tent waar we hadden besteld. Dat probeerde ik haar duidelijk te maken omdat ze herhaaldelijk bleef bellen naar de partij in kwestie. In de tussentijd ben ik eten gaan maken voor haar, vanuit de keuken vertelde ik haar dat ze moest ophouden met bellen. Ze hebben het druk, dat was duidelijk. Dit benaderde zij als ''afblaffen'', allicht was de toen ook wat onvriendelijk, echter was haar incasseringsvermogen niet bepaald wat het normaal is, gezien ze sinds vanochtend 9 uur niet meer gegeten had. Vervolgens gooide zij haar bord stuk op de grond waarbij ik mijn temperament verloor. Ik droeg haar op haar troep op te ruimen, dit weigerde zij en wilde vervolgens naar boven gaan. Nadat ik nog kwader werd kwam zij weer vreemd genoeg tot angstaanjagende kalmte, en spuugde op mijn achterhoofd, vervolgens besloot zij om beneden te blijven. Ik probeerde haar alsnog weg te jagen, echter weigerde zij ditmaal naar boven te gaan. Ik nam vervolgens de afstandsbediening weg en heb mij afgezonderd. Hierna kwam zij na een poos weer naar mij toe, om de afstandsbediening te halen. Ik weigerde die te geven zonder dat ze haar excuses aanbood. Ze bood haar excuses aan en sommeerde mij vervolgens om mijn excuses aan te bieden. Ik slaagde er niet in om mij te verontschuldigen voor alles wat ik, in haar ogen, had gedaan, en hierop volgend probeerde ze mij in mijn gezicht te gooien met een object. Hierop duwde ik haar weg waardoor zij onderuit gleed. Hierop volgend volgde een worsteling waarin ik haar vast greep en zij mij probeerde te schoppen. Zij sloeg mij vervolgens in mijn kruis. Hierna vertrok zij naar beneden. De scherven liggen nog steeds op de grond. Ze lijkt zich weer te vermaken achter de TV. Het is verontrustend om te zien hoe zij ten tijden van escalatie opeens onberoerd lijkt te zijn om evenementen.

31 Maart 2019

Inmiddels doe ik nog maar weining intrede's in dit dagboek. Dit betekent echter niet dat incidenten niet meer voor komen. Meest noemenswaardige evenement was op mijn verjaardag, 28 januari, waarbij *vriendin* tot twee keer toe met haar vuist uithaalde naar mij. Eindstand is en blijft dat het niet haar schuld is. Ik ervaar steeds meer moeite met mijzelf inhouden. Ik voel een ongezonde neiging om haar te bezeren. Dit is niets voor mij.

In het teruglezen van mijn intrede's viel het mij op dat het allicht een beetje TE algemeen is. Proberen iets te specificeren.

27 April 2019

*vriendin* werd boos omdat ik ergens niet naar luisterde. Ik sloot het gesprek af omdat we kwaad waren. Ze smeet een fles door de kamer. Vervolgens zette ze de tv heel hard. Deze heb ik terug gezet naar een normaal volume. Zij weer harder. Ik weer zachter. Ik greep de afstandsbediening waarna ze mij duwde. Hierna wilde ze mij met een kussen slaan. Ik duwde haar op de bank zodat ze mij niet kon slaan. Hierbij bezeerde ze haar hoofd. Volgens haar viel ik haar als eerste aan.
Gavegoof

Re: Gecompliceerde situatie

door Beheerder » di 06 aug 2019, 16:47

Beste Gavegoof,

Fijn om te horen dat je de tijd die je met je vriendin hebt als een leuke tijd ervaart. Je geeft aan dat zij emotioneel kan reageren en dat zij dan met spullen gaat gooien en jou begint uit te schelden. Ik vind het heftig om te horen en te lezen in je dagboek dat ze ook fysieke uitingen heeft. Ik schrik daar van! Wat is de reden dat zij zo boos wordt?

Ik kan me voorstellen dat voor jou opgegeven moment de maat vol is. Jouw partner geeft aan dat het niet aan haar ligt, wanneer dit gebeurd. Ik vind het belangrijk dat jullie wel hulp zoeken, voordat de situatie wellicht escaleert. Misschien kan het jullie helpen om gezamenlijk in therapie te gaan, zodat jouw vriendin niet het gevoel heeft dat het alleen aan haar ligt. Misschien krijgt ze dan juist het gevoel dat jullie er samen aan gaan werken. Een relatietherapeut kan jullie ook helpen om de ander te begrijpen, om je in de ander te verplaatsen en om misschien de spanningen op te lossen.

Ik wil graag met je meekijken welke therapeut jullie hierbij het beste kan ondersteunen. Je kan me bellen op 085 401 47 21 of zelf even kijken op www.psyned.nl.

Ik wens je in ieder geval veel succes in deze situatie!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut