Ex wil verder met zijn ex, na een week

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ex wil verder met zijn ex, na een week

door Girl20 » vr 03 feb 2017, 16:02

Hoi,
Sinds een week is mijn relatie beëindigd. We hadden nog maar 4 maanden, maar ik was daar meer dan thuis, sliep gemiddeld 4 dagen in de week bij hem en de overige dagen was ik iedere avond bij hem. Het voelde meer dan 4 maanden en we hielden allebei zielsveel van elkaar. Ik heb ook superveel mooie herinneringen aan de tijd die we samen doorbrachten. De relatie is helaas beëindigd, maar dat staat los van onze liefde voor elkaar. Hij moest een keuze maken en die heeft hij gemaakt door te stoppen met de relatie, omdat hij eerst op zijn eigen leven wilde focussen. Hij heeft veel problemen en die kan hij niet zomaar oplossen en tegelijkertijd een nieuwe relatie onderhouden en hij wil mij ook niet meeslepen in zijn problemen en mij daarmee pijn doen. Hij heeft daar lang mee gezeten, maar vorige week is de knoop doorgehakt. Toen ik mijn spullen ophaalde en afscheid kwam nemen hebben we dit uitgebreid gedaan. We hebben nog samen gegeten, samen geslapen, elkaar vastgehouden, de liefde bedreven voor een laatste keer en het was goed. We hebben het allebei goed gedaan. Maar we hadden beide zoiets van, het is uit voorgoed, maar we weten niet hoe het in de toekomst lopen gaat.

Hij was er dus al een tijdje over aan het nadenken om een keuze te maken, doorgaan met mij of stoppen met de relatie. Het is dat laatste geworden, maar doordat hij die keuze zelf heeft gemaakt, verwerkt hij het einde van de relatie anders dan ik, gezien hij er al verder in is. We hebben besloten om contact te houden. Nu heeft hij aangegeven dat hij het opnieuw wil proberen met zijn ex en dat hij en ik nog een week/anderhalve week contact zullen hebben omdat hij en ik allebei verder moeten. Ondanks dat hij op dit moment nog niet helemaal over mij heen is. Op dat moment zal hij ook een keer afspreken met zijn ex, waar hij jaren een relatie mee heeft gehad en ook mee heeft samengewoond etc. Hij gaat kijken hoe dat gaat en vervolgens rustig aan kijken of ze weer iets kunnen beginnen. Dat vind ik heel dubbel, want hij heeft het mij beëindigd omdat hij wil focussen op zichzelf, om vervolgens verder te gaan met zijn ex. Hij heeft mij gezegd dat dat niet zo simpel ligt en dat hij een lange geschiedenis heeft met haar en hij niet hoeft af te wachten of bepaalde dingen wel werken, zoals je bij een nieuwe relatie wel moet zien of bepaalde dingen goed werken of niet. Ondanks dat zij ook niet altijd goed voor hem is geweest. Ik geloof hem als hij zegt dat onze breuk niks met haar te maken had en echt met zichzelf. En dat het feit dat hij het nu met haar wil proberen ook niks met mij heeft te maken.

Waar ik het meeste mee zit is dat ik blijf denken aan hun samen. Hoe het gaat als ze elkaar voor het eerst zien, hoe hij de dingen bij haar doet die hij bij mij deed. Wanneer ze intiem zijn, hoe hij tegen haar zal zeggen dat ie van haar houdt. Ik weet hoe hij dat allemaal bij mij deed en ik zie het allemaal in een filmpje voor me hoe hij dat bij haar zal doen en dat breekt me. Ik wil gelukkig voor hem kunnen zijn, maar dat gaat niet als ik steeds kapot ga als ik het voor me zie en ik weet niet hoe ik dat kan stoppen.

Daarnaast breekt het hem dat hij mij pijn doet en zegt hij dat ik altijd veel voor hem zal betekenen en dat hij altijd van me zal blijven houden. Hij beaamt dat hij het nu wel met haar gaat proberen, maar dat we niet weten hoe het allemaal gaat lopen ooit

Ik voel me al vreselijk dat het uit is. Ik mis hem heel erg, hij is mijn eerste serieuze relatie. Hij maakte me zo aan het lachen en alle herinneringen koester ik. Maar ik zal ze ook missen, hoe hij me liet lachen, alle kleine details. Van hoe hij zijn broek optrekt en zn pet opzet, tot aan hoe hij naar me kijkt, tot hoe hij me vastpakt als we naast elkaar in slaap vallen, het samen wandelen en ik kan zo wel doorgaan. ik houd nog steeds zoveel van hem.

Ik heb hulp nodig voor de filmpjes die blijven doorgaan in mijn hoofd van hoe hij de dingen bij haar zal doen die hij bij mij deed en waarvan ik wil dat hij ze nog steeds doet. De gewone kleine dingen, maar ook de intieme dingen, zoals de deken over me heen leggen als ik op de bank in slaap val, het zeggen van ik hou van je of de seks zelf. Ik weet niet hoe ik met die gedachtes moet dealen of hoe ermee om te gaan dat hij het met zijn ex gaat proberen, wat waarschijnlijk wel gaat lukken. Ik denk daar nu al de hele tijd aan, en dat zal erger worden als hij straks helemaal weg is.
En wat ik kan doen om er niet onbewust op te hopen of te focussen dat het ooit nog eens goed komt tussen ons. Gezien hij gezegd beaamt dat we dat niet weten voor de toekomst. Ik wil dolgraag dat het ooit goedkomt en eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in dat hij met haar lang samen blijft, gezien alle verhalen die hij mij heeft verteld of hun tijd samen en hoe zij is, maar ik wil er niet maanden of jaren op hopen. Ik moet dat loslaten, maar ik weet niet hoe. Ik ben ervan overtuigd dat het toch wel goed komt als we elkaar ooit weer tegenkomen en hij me terug wil.
En hoe ik ermee kan omgaan dat ik hem straks helemaal kwijt ben en hem misschien wel nooit meer zal spreken en ook nooit meer weet hoe het met hem gaat.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand mij hierbij kan helpen.
Girl20

Re: Ex wil verder met zijn ex, na een week

door Team PsyNed » ma 06 feb 2017, 11:34

Beste Girl20,

Zo te lezen heb je een zeer intense liefdes-periode achter de rug. Emotioneel gezien maakte deze persoon veel bij je los, wellicht ook omdat dit voor jou je eerste serieuze relatie is geweest. Het komt op me over alsof je de omstandigheden van de breuk accepteert,
en graag gelukkig voor hem wil zijn. Het is echter niet zo gek dat je niet meteen berusting kunt vinden in de situatie zoals hij nu is.

Wanneer we een relatie verbreken en dus een belangrijke, intenste verbinding met iemand verliezen, komen we namelijk in een soort
rouwproces terecht. Over het algemeen heeft rouw verschillende fases:
1. Ontkenning
2. Protest
3. Depressie
4. Aanvaarding

Nou is dit vaak makkelijker in te vullen aan de hand van het verlies van een dierbare, maar deze fases gelden ook vaak voor liefdesverdriet.
Je geeft aan dat je relatie een week geleden beeïndigd is. Het is dan ook niet zo gek dat je allerlei heftige emoties ervaart, die gepaard gaan met verlies.
Je lichaam en geest hebben tijd nodig om dit te verwerken.
Je hebt jezelf opgelegd
a) dat je direct moet aanvaarden dat het voorbij is
b) dat je ex-vriend hier goede redenen voor had
c) dat jij zelf geen onderdeel bent van die redenen
d) dat je blij moet zijn voor hem, nu hij met zijn ex-vriendin herenigt is
e) dat je dit binnen een week had moeten doen.

Wanneer je bovenstaande eens bekijkt, zou mijn advies vooral zijn: sta eens stil bij wat er gebeurd is, neem hier de tijd voor. Je mag gevoelens van ongeloof ervaren, je mag boos zijn over de situatie of zelfs
gewoon op je ex-vriend, je mag verdrietig zijn en pijn voelen over je verlies en zijn verbinding met een ander. Wanneer je die gevoelens toe kan laten, wordt het makkelijker om uiteindelijk
te aanvaarden hoe de situatie nu is. Om je hierbij te helpen kan ik je adviseren om op te gaan schrijven wat er in je omgaat.
Probeer elke dag gedurende een minuut of 20 de tijd te nemen om op te schrijven welke gedachten, beelden en emoties er door je heen gaan en waar in je lijf je dit voelt.

Op die manier kan je er bij stil staan en zo dus de stappen langzamerhand doorlopen.

Het kan moeilijk zijn om dit in je eentje klaar te spelen en ik begrijp goed dat het makkelijk is om bovenstaande van de zijlijn te roepen.
Als je merkt dat je er zelf niet goed uitkomt, maak dan eens een afspraak met een psycholoog. Zij zijn goed in staat je hierbij te ondersteunen!

Heel veel sterkte en veel succes.

Julia van Alphen
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut