Gelogen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Gelogen

door MD12 » ma 20 maart 2017, 17:11

Hoi,

Ik heb in een opwelling (veroorzaakt door ontzettende onzekerheid, wantrouwen en jaloezie) gelogen over mijn vriendin, tegen haar eigen zus. Ik heb dingetjes van hoe mijn vriendin de vorige maanden gedaan heeft (boos reageren op dingen e.d.) gemixt met hetgeen wat daadwerkelijk toen aan de hand was (het niet opnemen van mijn belletje). Zo kwam er bijvoorbeeld uit; ''Nu is ze super boos omdat ik haar bel''. Hiervan is dus niets waar.

Mijn vriendin's zus heeft haar dit (op logische wijze) verteld, en de bom is gebarstten. Ik heb mijn vriendin nu enorm gekwetst, en ze heeft me zelfs vanochtend verteld - of ze nog wel ooit op een 'normale' manier naar me zou kunnen kijken. Zonder verdrietig of boos te worden.

Ik vind zelf liegen, en het verdraaiien van dingen het ergste wat iemand kan doen - dus nu kwetst dit mij dus misschien nog wel meer. Ik heb een heus psychisch probleem, en loop al 3 jaar bij een psycholoog ermee. Ik heb 'HulpHond'-therapie, en ben op zoek naar nog meer hulp.

Als ik gewoon ff 2x had nagedacht over het feit dat mijn vriendin de telefoon niet opnam omdat ze HUISWERK MOEST MAKEN (zoals ze me gewoon heeft gezegd. ''Schat, ik kan nu ff niet bellen - ik moet bezig met biologie''), was dit gehele probleem nu niet geweest.

Ik heb haar sinds dag 1 op een voetstuk geplaatst en heb me erop gefocussed dat ik haar niet kwijt zou raken. Waarschijnlijk is daarmee mijn neerwaatse spiraal al begonnen.

Ze heeft me ook gezegd dat er nu een stuk vertrouwen naar mij toe weg is. En ik heb haar verteld dat zo iets natuurlijk niet terug te GEVEN is. Ik zei haar, dat ik niet meer kon doen/zeggen dan het probleem erkennen, aan mezelf werken en vertrouwen op haar. Ik kan het bijvoorbeeld niet oplossen door haar een snoepje te geven, zovan; hier - nu is het opgelost. Dit begreep ze wel, maar ze wil nu heel graag de ruimte om het een plekje te kunnen geven.
MD12

Re: Gelogen

door Team PsyNed » di 21 maart 2017, 15:04

Hallo,

Wat jammer om te horen dat jullie in deze situatie zitten. Ik haal uit je verhaal dat je erge spijt hebt van wat er is gebeurd. Het lijkt me moeilijk om te horen dat je vriendin niet meer op een normale manier naar je kan kijken en ze het vertrouwen in jou kwijt is. Ik lees dat je vriendin boos en gekwetst is. Zou het kunnen dat de bom nu gebarsten is doordat soortgelijke situaties eerder zijn voorgekomen? Heb je deze situatie besproken met je psycholoog?

Je geeft aan dat je op zoek bent naar meer hulp naast je huidige psycholoog. Ik vraag me af wat je mist in je huidige therapie. Waar heb jij behoefte aan? Is dit iets wat je kan bespreken met je huidige psycholoog? Zo ja, dan kun je samen met je psycholoog gaan onderzoeken waar jij behoefte aan hebt. Zo nee, dan zou ik willen adviseren om langs je huisarts te gaan om dit te bespreken. Het is belangrijk dat je je op je gemak voelt bij jouw psycholoog, maar ook dat zij/hij aansluit bij jouw hulpvraag.

Ik vind het goed dat je bereid bent om aan jezelf te werken en dat je het hier met je vriendin over kunt hebben. Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen en dat het haar lukt om het een plekje te geven.

Ik wens je heel veel succes!
Groetjes Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut