gevoel weg bij partner

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

gevoel weg bij partner

door anoniem99 » vr 03 apr 2020, 08:37

Beste

vorige jaar mei heeft mijn ( op dit moment ex)vriendin aangegeven dat ze twijfels heeft over onze relatie wij waren op dat moment 4,5 jaar samen ik was 25 en zij 23.
wij hebben 3 jaar geleden een nieuwbouwwoning gekocht en helemaal casco op laten leveren, dit betekende dus dat wij de aankomende 2 jaar wisten dat we moesten gaan verbouwen. we hadden enorme plannen met de woning we hadden het samen helemaal uitgestippeld en het zou super mooi worden. na 2 jaar sloeg bij haar de twijfel in, ze wist niet meer of ze dit wilde! ik was enorm veel aan het werk door de weeks en in de weekenden om onze plannen te financieren en ze had het gevoel of het huishouden volledig op haar af kwam. we hebben hier een goed gesprek over gevoerd nadat ze 2 dagen bij der ouders was gaan slapen. ik ben minder gaan werken en meer meegaan helpen in huis zodat zij zich wat meer samen zou gaan voelen, dit had wel consequenties dat er minder geld was en dingen langer gingen duren qua verbouwen.

helaas heeft haar vader ook rond deze tijd kanker gekregen en zij is met haar ouders 2 handen op 1 buik. ze gaat elke dag even langs, hun wonen 100 meter verder. en zij is heel erg beschermend opgevoed. en bespreekt alles met haar ouders. toen we hoorde dat haar vader kanker had storte haar wereld in ( dit was een paar weken voor haar twijfels kwamen ). de 6 maanden hierna gingen heel goed tussen ons en ze heeft meerdere keren aangegeven dat ze echt blij was dat ze het had verteld omdat het nu zo goed ging tussen ons.

helaas kregen wij rond september/november de ene naar de andere tegenslag te verwerken. we waren aan het verbouwen ( garage ) alles liep niet zoals het hoorde, materialen werden niet geleverd , mensen kwamen afspraken niet na, financieel hadden we stress. onze auto was kapot gegaan en moesten veel geld betalen voor een nieuwe motor. de hele verbouwing viel duurder uit. ook zat zij niet lekker in der vel in verband met werk. ze is in 2019 3-4x van baan gewisseld omdat elke keer iets was wat haar niet beviel, waardoor ze toch weer ergens anders ging kijken. en de werkgever die ze toen kreeg was het totaal niet ! ze kwam elke dag huilend thuis dat ze er niet meer naartoe wilde, en dat ze terug wilde naar haar vorige baan. dit hebben we samen in gang gezet en is gelukkig ook gelukt voor haar. helaas kwamen na deze 2 maanden weer die twijfel opzetten en wist ze het allemaal niet meer, weer ging ze naar haar ouders en wilde ze voor zichzelf even langere tijd aankijken om haar gevoel te begrijpen. weer stond ze na 1,5 dag terug op de stoep omdat ze me miste.

we hebben toen samen besloten om naar de huisarts te gaan en te gaan onderzoeken waar dit gevoel vandaan kwam, toen we eenmaal in de stoel zaten bij de huisarts en hij de vraag stelde " vertel is wat er aan de hand is " brak zij in 1000 stukjes en was ze ontroostbaar. alles van de afgelopen jaar kwam eruit en ze zat overal mee , financieel , emotioneel, gevoelens, twijfels( over alles ). toen de dokter vroeg hoe het verder met haar ging kwamen er voor mij ook dingen naar boven wat ik nooit echt gezien had. zij sliep Bijv soms 9-11 uur per dag als er de mogelijkheid was, had soms dagen buikpijn , pijn in nek en schouders en benen , geen zin in sociale contacten, alleen maar samen op de bank willen liggen tegen elkaar aan. ze twijfelde enorm aan haar uiterlijk , werk , relatie, ook wilde ze ineens misschien een andere opleiding doen.

toen de huisarts dit allemaal hoorde zei hij dat tie dacht dat ze overspannen was, en wilde haar doorsturen naar een psycholoog. toen ze dit hoorde wilde ze dat absoluut niet ! ze vond het veel te zweverig en ging het niet doen. ze loste dit zelf wel op en was allemaal niet zo erg. ik vond dit enorm moeilijk om te zien, maar zoals de huisarts zei dit moet zij zelf willen en kunnen we niks aan doen.

dit ging ongeveer 2-3 maanden weer goed en hadden super leuke dingen gepland, vakanties geboekt, onderneemde heel veel dagjes weg. tot ik zelf een week voor het uitging ineens heel erg slecht in me vel kwam te zitten en ook contact opnam met de huisarts. ik kreeg oxazepam om beetje rustig te worden en ik werd ook doorverwezen naar een psycholoog. toen ik in de laatste week aan de oxazepam zat lag ik veel te slapen op de bank en zij gaf aan dat ze weer begon te twijfelen die avonden. ze vond het moeilijk want het ging zo goed laatste tijd tussen ons, en ze zag ook weer echt een toekomst samen, door die twijfel was dat ineens weer weg. ze wilde ons niet zomaar opgeven en wilde een 2de gesprek bij de huisarts aangaan om te kijken wat het nu echt kan zijn. dit wilde ze wel zelf doen zonder mij !

diezelfde avond zijn we samen nog lekker gaan tennissen hebben we dag erna weekend met vriendin geboekt voor skiën , hadden we boodschappen gedaan want we wilde dat weekend lekker samen gaan gourmetten. maar toen ze naar de huisarts was geweest , kwam ze helemaal overstuur binnen bij ons thuis. de huisarts had gezegd dat ze een eind moest maken aan de relatie ! ze pakte haar spullen, zat alleen maar te huilen en is weggegaan.

paar uur later kregen we ineens op de gezamenlijke mail een e-mail van de huisarts met een intake formulier voor een psycholoog. dit was zo verwarrend voor mij ! waarom zou je doorverwezen worden naar een psycholoog als de huisarts alleen heeft gezegd dat ze haar relatie moest beëindigen ? ( ik geloof al niet dat een huisarts dat zegt ). ik wist ook ergens dat ze hier over aan het liegen was.

het is nu 2 maanden uit, en we hebben weinig contact gehad. het contact dat er was ging over het huis en de spullen. ze is daarna 2x hier geweest maar dat waren niet echt hele bijzonderen gesprekken. ze gaf enorm veel wisselende signalen . zo zei ze dat haar gevoel weg was, maar dat ze het eigenlijk nog langer wilde proberen. ook gaf ze aan dat onze relatie perfect was en dat ze niks liever wilde dan samen oud worden! daarom heeft ze het ook elke keer weer geprobeerd. ze zei ook dat als die twijfel weg was het echt perfect was. maar dat ze zo enorm bang was voor die twijfel elke keer dat ze erop een gegeven moment niet meer van kon slapen en alleen maar lag te piekeren. zo werd ze ook elke ochtend wakker met de volgende vraag " ben ik gelukkig ?
dan zei ze " ja ik ben gelukkig !, maar waarom voel ik me dan niet zo ?" en hier kon ze niet meer tegen.

sinds deze gesprekken gaat alles via via, ze gaat bij iedereen langs om haar verhaal te doen, ze durft niet meer langs ons huis te lopen, maar toch wil ze vaak weten via vrienden hoe het met me gaat. hoe me vakantie was die we samen geboekt hadden met vrienden. ook was ze daarvoor speciaal langs die vrienden geweest en wilde ze alles weten van die vakantie. ook ben ik met de voortuin begonnen vorige week en ging ze vrienden appen of hun nog spullen voor me hadden, die ik helemaal niet nodig had. maar dat dacht zij, dus ze probeert dat te regelen voor me.

Ik vind enorm moeilijk, ergens ben ik bang dat dit impulsieve gedrag, en dat getwijfel allemaal komt omdat ze (volgens de huisarts ) overspannen was. en dat afgelopen jaren gewoon veel te veel voor haar is geweest.
ik zou niks liever willen dan dat het weer goed kwam tussen ons. wij hadden nooit ruzie, we lagen elke avond lekker samen op de bank en laatste jaar wilde ze niks liever dan constant samen zijn. ik kreeg letterlijk elke ochtend een Whatsappje , met goedemorgen en dat ze van me hield met een hartje. ze heeft nooit een steek laten vallen dat het gevoel er niet meer was, en toch zegt ze dat ! dat doet enorm pijn.
helaas begint ze ook laatste weken steeds vaker over negatieve dingen die in onze relatie zijn gebeurd, zo hebben we in een van de eerste weken een ruzie gehad, waar ik even paar dagen geen zin in haar had omdat ik enorm boos was. dit was helemaal uitgesproken en nu begint ze ineens tegen iedereen over deze ruzie. dat ze daar nog steeds mee zit. en ook wat andere kleine dingetjes. afgelopen 3 jaar heb ik haar daar nooit over gehoord.

kan dit allemaal komen door dat zij overspannen is ? of slecht in der vel zit ?
kan dit nog goedkomen ? kan zij mij naar een half jaar ineens gaan missen en weer terug komen van der besluit ? we zijn nu 2 maanden uit elkaar. maar denk persoonlijk dat het niet slecht is voor ons beide om even langere tijd uit elkaar te zijn. zodat we gaan zien wat we eigenlijk hadden samen en dat het gras niet groener is.
anoniem99

Re: gevoel weg bij partner

door Beheerder » wo 20 mei 2020, 08:53

Beste anoniem99,

Wat een lastige situatie! Ik kan me voorstellen dat de relatiebreuk heel moeilijk voor je is en dat je met veel vragen zit.

Ik lees dat jullie relatie vele ups en downs had. Vele mooie momenten, maar ook veel tegenslagen. Het is goed om te lezen dat jullie er na alle tegenslagen wel weer samen uit leken te komen!
Het moet daarentegen vast lastig voor je geweest zijn, dat je vriendin af en toe twijfels had. Dit zorgt natuurlijk voor onzekerheid. Jij wist vast niet zo goed wat je moest verwachten; wilde ze nou wel of niet door?

Dat zij, na een gesprek met de huisarts, ineens haar spullen pakte moet enorm moeilijk voor je geweest zijn. Juist omdat het net weer goed leek te gaan! Wellicht heeft zij in het gesprek met de huisarts bepaalde inzichten gekregen, waardoor ze besloot de knoop door te hakken en jou te verlaten. Vanuit jouw verhaal begrijp ik dat de twijfels over de relatie ervoor zorgde dat ze heel veel piekerde en leidde tot een gevoel dat ze niet helemaal gelukkig was. Het zou kunnen zijn dat ze het beëindigen van de relatie als een kans zag om niet meer te piekeren en om daarmee gelukkig te worden.

Dat jullie weinig contact hebben gehad sinds het uit is, zorgt bij jou natuurlijk voor vele vragen. Juist omdat ze nu zulke wisselende signalen afgeeft. Dat ze via via vraagt hoe het met je gaat, betekent naar mijn idee wel dat ze nog om je geeft. Dat is natuurlijk ook logisch, gezien jullie zoveel samen hebben meegemaakt. Ik kan me ook voorstellen dat jij denkt; ‘Waarom appt ze mij niet gewoon? Waarom vraagt ze niet aan mij zelf hoe het gaat?’. Het zou kunnen zijn dat ze bang is om je pijn te doen. Dat ze bang is dat ze met dat soort contact ervoor zorgt dat jij weer hoop krijgt.

Ik begrijp dat jij niets liever wilt dat dan het goedkomt. Heb je dit ook al naar haar uitgesproken? Ik denk dat het goed is om hier nog eens goed contact over te hebben. Het is natuurlijk allemaal vrij snel gegaan. Ze vertrok en daarna is het contact geminimaliseerd. Het lijkt me voor jullie beide prettig om deze hele situatie nog eens te bespreken.
Ik zou ook eerlijk zijn over het feit dat je denkt dat wellicht haar overspannenheid de oorzaak van de twijfels zou kunnen zijn. Dan kan zij er zelf ook over nadenken en wellicht zorgt dit voor nieuwe inzichten bij haar.

Ik vind het mooi dat je je bericht afsluit met het idee dat deze periode uit elkaar ook iets positiefs zou kunnen zijn. Dat denk ik namelijk ook! Jullie hebben relationeel, maar ook persoonlijk, hele moeilijke tijden achter de rug. Soms kan het wel eens goed zijn om wat afstand te nemen. Om alles te kunnen overdenken en wat rust te creëren. Wellicht zorgt dit er inderdaad voor dat jullie gaan beseffen dat je elkaar mist, maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

Kortom; neem beide wat rust, maar blijf ook met elkaar communiceren. Ik denk dat jullie op die manier tot oplossingen kunnen komen. Wat al is het met of zonder elkaar; het belangrijkste is dat jullie beide goed in jullie vel zitten.

Wellicht vind je het ook prettig om eens met een psycholoog te praten. Om gewoon eens je verhaal te kunnen doen en wat meer inzicht te kunnen krijgen in de gehele situatie. Wat maakt jou gelukkig? En hoe kun je het best met je ex omgaan? Mocht je dit prettig lijken, kan je altijd contact opnemen met mij. Dan kijk ik met je mee. Je kan me bereiken op 085-401 47 21 of kijk eens op onze website; www.psyned.nl. Ik help je graag verder!

Hartelijke groet,
Julia

Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut