Gevoelens uiten

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Gevoelens uiten

door VinkS » za 08 jul 2017, 22:36

Hallo,

Ik zit een beetje met een probleem. Ik heb nu een serieuze relatie waarbij we allebei veel in het verleden hebben meegemaakt (voor we elkaar kende). In het begin van onze relatie was ik nogal koud en gevoelloos, (wel verteld waar het van komt en hij begreep het), na een maandje of 2 begon ik geleidelijk los te komen en voelde dat ik hem kon vertrouwen dus ik kon weer bij me gevoelens en langzaam begon ik ook van hem te houden. Hij is lief, doet alles voor mij, laat me zijn wie ik ben en is heel respectvol.

Nu komt het probleem. Onlangs vroeg ik aan hem hoeveel vrouwen hij gehad heeft, nou dat kon hij niet zeggen, maar hij heeft nooit wat serieus gehad tot nu toe. Echter heeft hij eindelijk toegegeven dat hij niet goed bij zijn gevoelens kan en als ik bij hem weg zou gaan het maar even duren voor hij gewoon verder kan gaan met zijn leven. Ik heb hem ook duidelijk gemaakt dat ik wel snap waarom hij zijn gevoelens verbergt, maar ik zelf niet zo weet wat ik hiermee aan moet. Ik heb immers wel iemand verdient die ook gewoon voor mij houdt. Na 20 min stilte, zat ik ook na te denken over zijn acties en die eigenlijk wel overeenkomen met het onderwerp ''houden van''. Voor ik wou zeggen dat hij misschien wel onbewust van mij houdt, begon hij te huilen en vertelde me dat hij bang is om mij kwijt te raken en mede daardoor ''voorbereid'' wilt zijn. Ik stelde hem gerust en ik snap ook wat hij voelt want ik ben daar ook wellis bang voor. Het enige wat anders is, is dat ik sneller bij me gevoel kan dan hij.

Ik wil hem hier ook de tijd voor geven en te helpen om weer bij zijn gevoelens te komen. Ik vind dit wel heel moeilijk, omdat ik ook het een en ander heb meegemaakt en ik voel dat ik mezelf weer wegcijfer, maar ik wil hem wel helpen en onze relatie nog beter maken. Hoe moet ik hier mee omgaan? Hoe kan ik hem hier het beste mee helpen?

Ik hoop dat ik zo mijn verhaal en vraag duidelijk genoeg heb omschreven.

Heel erg bedankt alvast!
VinkS

Re: Gevoelens uiten

door Team PsyNed » di 11 jul 2017, 13:38

Beste VinkS,

Het klinkt alsof jij en je vriend beide veel bereidheid hebben om te werken aan jullie relatie, waardoor jullie nu ook echt een serieuze relatie hebben. Toch geef je aan dat je merkt dat je jezelf wegcijfert, zodat je er voor hem kan zijn en hem de tijd kan geven om bij zijn gevoel te komen.

Laat ik beginnen met aangeven dat ik het ontzettend knap vind dat je zelf weer de stap hebt durven zetten tot een relatie, waarbij je weer bij je gevoel hebt kunnen komen en hem hebt durven vertrouwen. Dat moet niet makkelijk zijn geweest, als ik je verhaal zo lees.

Je beschrijft dat je vriend nog niet eerder een serieuze relatie heeft gehad, totdat hij jou heeft ontmoet. Zoals je zelf al aangeeft is hij erg bang jou kwijt te raken. Zijn manier van omgaan met deze angst is alvast afstand creƫren, om pijn te voorkomen. Zodat hij dus inderdaad voorbereid is op wat mogelijk kan gebeuren in de toekomst. Wat ik hem hier eigenlijk hoor zeggen, is dat hij ontzettend gek op jou is! Dat hij dit waarschijnlijk nog niet eerder heeft gevoeld en dat hij graag samen met je blijft.
Wat heeft hij van jou nodig om weer dichterbij zijn gevoel te komen? Kun jij hier iets in doen?
Je beschrijft dat je hem die tijd wil geven, dit is al heel mooi.

Tot slot wil ik je meegeven dat je in dit proces jezelf niet moet vergeten. Wat heb jij nodig in een relatie? Krijg je dat op dit moment genoeg? Kun je aan hem aangeven wat je nodig hebt? Dit zijn vragen die je jezelf mogelijk kunt stellen.

Kunnen jullie het samen over jullie gevoelens hebben? En over hoe het komt dat jullie soms moeilijk bij jullie gevoelens kunnen komen? Een relatietherapeut zou jullie hier goed bij kunnen helpen. Hiermee haal je ook de verantwoordelijkheid om hem te helpen bij jezelf weg.

Veel succes gewenst!

Groetjes,
Nine
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut