Gevoelens zijn weg

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Gevoelens zijn weg

door Lvlv1410 » wo 24 jan 2018, 22:42

Beste psycholoog,

Ik zit met het volgende.. mijn relatie is klaar omdat mijn ex geen gevoelens meer heeft voor mij. Ik snap dit niet en vind het heel lastig. We waren 3maandjes samen dus dat is niet erg lang maar ik heb nooit eerder een relatie gehad zoals deze omdat hij echt heel goed en lief was voor mij. Ik zit gewoon met heel veel vragen en hij zegt dat hij niet weet hoe het kan dat zijn gevoelens weg zijn maar dat hij wel van mij houd en heel veel om mij geeft en vrienden wilt blijven.. zelf was hij heel erg overstuur en moest hij heel erg huilen ook de week er na toen hij zijn spullen kwam op halen alleen dat snapte ik niet zo goed, omdat hij degene is die niet verder wilt met mij. Ook vind ik het erg raar omdat we in het begin heel veel gezeik hebben gehad van mijn ex omdat hun eerst vrienden waren, maar het voelde voor ons allebei te goed om het niet te doen zeg maar. Verder hadden we ook nooit ruzie. Ook heeft hij 5 dagen daarvoor nog bij mij geslapen en hield hij nog ziels veel van me en zei hij dat we nog heel lang samen zouden blijven en 5 dagen later waren zijn gevoelens ineens weg. Mijn vragen zijn dat ook hoe kunnen gevoelens ineens weg zijn ? En is er iets wat ik zou kunnen doen zodat het misschien nog goed komt ?

Groetjes
Lvlv1410

Re: Gevoelens zijn weg

door Beheerder » di 30 jan 2018, 14:42

Beste LvLv1410,

Wat een vervelende situatie waar je zo onverwachts in bent beland. Een relatie die over gaat is altijd lastig, of het nou een relatie van 3 maanden was of een relatie van 3 jaar. Ik kan me goed voorstellen dat het voor jou erg plotseling is gekomen, dat maakt het nóg lastiger dan dat het al was.

Ondanks dat jouw ex het heeft uitgemaakt, zal het ook voor hem niet makkelijk zijn geweest. Hij is immers ook iemand verloren waarmee hij 3 maanden een relatie had die (aan het begin) goed voor hem voelde.

De reden dat hij de relatie heeft beëindigd weet ik natuurlijk niet, maar de manier waarop hij het heeft gedaan klinkt voor mij als behoorlijk uit het niets. Hij vertelde jou 5 dagen daarvoor nog dat hij van je houdt en dat hij lang met je samen wilt blijven en later bleek dat hij geen gevoelens meer had voor jou.

Het kan daarom zo zijn dat hij een overhaaste conclusie heeft getrokken. Er zijn veel verschillende aanleidingen voor het maken van een overhaaste conclusie, dus wat de reden van jouw ex zou kunnen zijn geweest weet ik niet.
Het kan daarnaast ook zo zijn dat hij zijn keuze weloverwogen heeft gemaakt. Wanneer dit het geval is, is het heel moeilijk, maar ook dan zal je dit moeten accepteren. Je zal er waarschijnlijk een tijd verdrietig over zijn, dat mag, maar wanneer je jezelf wat tijd gunt zal je hier ook zeker weer bovenop komen (mogelijk met de hulp van een psycholoog).

Wat ik jou wil adviseren is om een keer met hem te gaan praten. Spreek hiervoor af op een openbare plek (een café/bar) waar je rustig samen kan praten. Wanneer je dit bij een van jullie thuis doet maakt dat het extra lastig. Ik wil je wel aanraden om dit niet te snel te doen. Gun hem wat tijd om alles op en rijtje te krijgen zodat hij nog even goed kan nadenken. Deze tijd zal jou ook goed doen.

Tijdens dit gesprek kan je hem nogmaals de vragen stellen waar je mee worstelt. Daarnaast kan hij over een tijdje misschien wel iets makkelijker toelichten wat destijds de reden voor hem is geweest om de relatie te beëindigen.

Ik hoop je hiermee een stapje verder geholpen te hebben en ik wens je veel sterkte toe.

Met vriendelijke groet,

Britt
Psychologen Nederland
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut