Heeft dit nog zin?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Heeft dit nog zin?

door Annelies1989 » vr 31 jan 2020, 14:20

Hoi! Mijn naam is Annelies, ben 30 jaar oud en ben inmiddels 8 jaar samen met mijn vriend. Onze relatie is heel snel gestart nadat ik uit een andere relatie van 5 jaar kwam. Intussen hebben we samen een huis gekocht en best wel wat mooie dingen opgebouwd. Kindjes zijn er (gelukkig) niet. Al maanden worstel ik met het gevoel dat ik deze relatie wil stopzetten. Mijn vriend is nogal 'licht ontvlambaar' en heeft me over de loop der jaren vaak gekwetst door me uit te maken voor 'trut' en andere woorden in die stijl. 1x heeft hij me een keer gestampt in een opwelling. Daar had hij natuurlijk spijt van, en van zijn opvliegende opmerkingen heeft hij ook altijd onmiddellijk spijt. Ik daarentegen heb een bloedhekel aan onnodige ruzies en discussies, dus ik onderga het telkens maar. Nu lijkt het alsof hij een vreselijke kerel is.. dat is niet zo. Dat opvliegende in zijn karakter is al een heel stuk beter en eigenlijk doet hij weinig dingen fout de laatste maanden. Ik kan me wel enorm storen aan het feit dat hij heel inactief is, geen hobby's heeft en in weinig interesse toont in die van mij. Hij heeft een behoorlijk stresserende job en wil in het weekend enkel relaxen (lees: in de zetel liggen). Ikzelf ben heel actief en graag buiten, op stap met familie en vrienden. Hij laat me dan maar doen, wat maakt dat ik vaak leuke dingen meemaak en hierover wil vertellen. Helaas toont hij hiervoor maar weinig interesse. Ook het huishouden valt volledig op mijn schouders. Als ik 's avonds een keer weg ben is hij heel verontwaardigd dat er geen eten op tafel staat, en zal me dit zeker ook laten merken. Ik heb de beslissing in mijn hoofd gemaakt dat deze relatie weinig zin heeft. Ik voel me niet meer aangetrokken tot hem, en ben liever zonder hem op stap dan met hem. Enkele zaken houden me tegen om tóch de stap te zetten. Het is uiteindelijk niet niets.. We moeten een huis verkopen, of toch iets onderling regelen, en best nog wat andere spullen te verdelen. Verder heb ik geen flauw benul waar ik naartoe moet. Ik kan toch geen huishuur betalen én een hypothecaire lening afbetalen tot het huis verkocht is? Hoe doen mensen dit in godsnaam? Verder vraag ik me af wanneer je écht zeker bent dat dit de beste optie is? Blaas ik alles op, of denk ik te ver na? Geef ik het nog wat tijd? Ik vrees dat dit alles er zal uitkomen bij een volgende grote discussie en dan lijkt het alsof het een ondoordachte reactie is van mij. Ik ben er 100% zeker van dat hij dit niet ziet aankomen en dat hij nog helemaal gek van me is.. Geef ik het nog wat tijd, of heeft het geen zin meer?
Annelies1989

Re: Heeft dit nog zin?

door Beheerder » wo 05 feb 2020, 13:17

Beste Annelies1989,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg over de situatie waarin je nu zit. Zoals ik het lees, zit je in een moeilijke situatie. Je hebt zelf aangegeven dat je eigenlijk de beslissing om uit de relatie te stappen al hebt genomen, maar dat je de onzekerheid over de toekomst erg spannend vindt. Dat is ook logisch! Je gaat van een vertrouwde situatie naar een situatie die je niet kent. Er zullen nadat je jouw beslissing daadwerkelijk hebt gemaakt ook veel veranderingen plaats gaan vinden. Je kunt hiervoor hulp vragen bij een notaris mocht je besluiten om niet verder te willen gaan met de relatie.

Het is een belangrijke stap die je maakt in je leven, welke beslissing je ook neemt. Ga je door met de relatie of besluit je toch om deze te beëindigen? Het zou jou kunnen helpen om te praten met een psycholoog die jou kan helpen bij het nemen van de beslissing die voor jou het beste voelt. Je kan er ook voor kiezen om je partner te betrekken bij dit traject. Een relatietherapeut kan jullie helpen om dichterbij elkaar te komen of om op een vredige manier uit elkaar te gaan. Als je het prettig vindt kan ik met je meekijken welke psycholoog in jouw omgeving het beste bij je aansluit. Je kan me bellen op 085 401 47 21. Je kan ook even zelf op onze site kijken om te kijken of iemand je aanspreekt: www.psyned.nl.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes met welke beslissing je ook neemt!

Hartelijke groet,
Melissa
Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut