heftige discussies

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

heftige discussies

door zonneschijn1970 » vr 22 sep 2017, 16:18

mijn man en ik hebben 22 jaar een eigen bedrijf, doordat we kinderen kregen en ik gezondheidsklachten heb ik een periode gehad dat ik niet echt meewerkte.vaak deed ik klusjes op de achtergrond
Vaak kreeg ik van mijn man de opmerkingen dat ik te weinig deed voor het bedrijf en als ik dan wat deed was het nooit goed.
Nu na jaren begin ik weer actief mee te draaien in het bedrijf mede omdat de kinderen wat ouder zijn.
Nu merk ik dat wij steeds meer strubbelingen krijgen omdat mijn man vindt dat ik nog te weinig doe voor het bedrijf terwijl ik nu buiten het huishouden om 4 dagen aan het werk ben..

We hebben daar steeds vaker woorden over want hij vindt dat hij te weinig vrije tijd heeft.wij hebben 6 dames in dienst en ik persoonlijk vindt dat hij best meer kan delegeren naar de dames toe zodat hij meer vrij is en dat we soms dan ook eens wat samen kunnen doen.
Ik merk aan mezelf dat ik bij hem soms op sommige vlakken juist mijn hakken in het zand zet als het niet nodig is wat soms ook oneerlijk is naar hem toe maar ik vindt dat hij soms ook erg onredelijk is naar mij toe...

Als we dan eindelijk eens wat leuks samen kunnen doen hebben we vaak heftige discussies over dit soort dingen.Hoe kunnen we weer tot elkaar komen zodat het ook als we samen zijn gezellig is?
zonneschijn1970

Re: heftige discussies

door Team PsyNed » di 26 sep 2017, 11:49

Beste zonneschijn1970,

Zo te lezen is er al langer een gevoel van ontevredenheid aan beide kanten in jullie relatie. Ook zie ik dat er wat verwijten over en weer zijn, waabij jij zelf in elk geval al wel in kunt zien dat je soms de hakken onterecht in het zand zet. Wat goed dat je hierin ook naar jezelf durft te kijken! Dat is het begin van verandering.

Wanneer echtparen ook gezamenlijk een bedrijf runnen, zie je vaker dat dit de zaken ingewikkelder maakt. Je hebt tenslotte een extra rol te vervullen en dit kan erg verwarrend zijn wanneer de rollen gecombineerd moeten worden.

Ik denk dat het goed voor jullie zou zijn als jullie deze onderwerpen kunnen aansnijden zonder dat er direct irritaties en/of ruzies uit voortkomen. Om dat te kunnen doen is het van belang te kijken naar de onderliggende behoefte, in plaats van de irritatie of boosheid. Wat betekent het voor jou dat jullie minder tijd samen doorbrengen, of dat die tijd gevuld wordt met discussies? Hoe voelt het voor jou om bekritiseerd te worden over jouw aandeel in het bedrijf? Wanneer je kunt praten over kwetsbaarheden, angsten en verdriet, wordt het over het algemeen makkelijker om naar elkaar te luisteren, dan wanneer irritatie en boosheid aan de oppervlakte liggen. Dit is gestoeld op de EFT-Relatietherapie. Er zijn ook zelfhulpboeken over gemaakt, zoals 'hou me vast' van Sue Johnson.
Een relatietherapeut kan jullie eventueel ook helpen tot die diepere laag te komen en de verbinding weer te vinden die jullie soms niet meer voelen.

Voor meer info kan je, wanneer nodig, altijd even bellen met Psyned

Hartelijke groet,
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut