help ik wil hem zo graag terug

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

help ik wil hem zo graag terug

door selena_ali » wo 23 mei 2018, 09:26

hey, ik zit met een grote vraag naar hulp.
Ik ben twee jaar een half samen geweest met mijn eerste grote liefde. Hij is 24 en ik 21.
Nu zijn we net een maand uit elkaar. Ik durf toegeven dat het al even niet meer goed ging en er veel ruzies waren. Hij had me twee maand geleden willen dumpen, maar ik bleef smeken om nog met mij te praten, want hij dumpte mij in de auto tijdens een ruzie. Dus oké de dag erna gingen we op restaurant en het was enorm gezellig. We hadden een ongelooflijk goed gesprek en zaten eindelijk op 1 lijn dachten we. We besloten om elkaar twee weken even een pauze te geven om alles te laten bezinken en daarna volledig ervoor te gaan. Die nacht bleef hij nog slapen en zat alles wel goed. De pauze begon en ik hoorde hem drie weken niet, tot hij de dag voor mijn verjaardag ineens stuurde met de vraag wat nu eigenlijk de plannen waren voor mijn verjaardag. Ik had hier niet meer opgetekend nadat ik hem zolang niet hoorde dus hebben we mijn verjaardag niet samen gevierd. Aan de telefoon de dag zelf was alles weer dik inorde dus ik was heel erg in de war. We wilden afspreken na elkaar een maand niet gezien te hebben. We zagen elkaar terug en ja toen maakte hij het echt uit, want hij had me in die maand niet gemist zei hij. Hij vroeg om VRIENDEN te blijven. Hij was niet gelukkig en moest aan zichzelf werken en dat kon niet zolang hij met mij was. Hij zag ons nog samen komen en zou ons in optie houden als hij terug klaar was voor een relatie. Waarschijnlijk allemaal gelogen om de pijn te verzachten voor mij. Het was een emotionele breuk we weenden allebei en er werd wel 100 keer gezegd hoe graag we elkaar zagen. Nu zijn we een maand officieel uit elkaar, ik heb het nog elke dag enorm moeilijk en wil hem dood graag terug. Hij leek er goed mee om te gaan, hij haalde alle foto's van het internet van ons en zit elke dag bij vrienden. Nu zat hij op tinder ook en zei tegen een meisje heel duidelijk dat hij nooit met me terug zou samen gaan, want dat hij nu eindelijk vrij is. Ik weet dat ik aan het veranderen ben en wel weet hoe de relatie nu stand zou kunnen houden. Ik zou hem dit zo graag zeggen, maar ik denk niet dat dit echt zin heeft? Hij is opzoek op tinder naar een meisje om leuke dingen mee te doen en te lachen zei hij tegen een vriendin. Ik wil absoluut wel leuke dingen doen met hem als vrienden, maar als ik vrienden word vergooi ik mijn kans op een relatie.
Na drie weken stuurde hij mij ineens een sms: " hey, spreken we de komende weken eens af voor eventueel de spullen enzo? x" ik zei hierop dat ik niets meer had van hem en hij ze mocht afzetten in de garage ( dan moest ik hem niet zien, want daar ben ik niet klaar voor) en hij reageerde: "ik zou dat liever aan jou geven en ook nog eens afspreken, tenzij je dat echt niet wil". De afspraak was dat we de spullen gewoon aan de deur zouden afzetten, vandaar dat ik verbaasd ben dat hij wil afspreken. Nu heb ik niet gereageerd al meer dan een week negeer ik die sms. Dit omdat ik enorm graag wil afspreken, maar mijn moeder zegt dat ik dit niet moet doen. Dus dan leek niet antwoorden het beste. Ik weet wel dat hij me via sociale media regelmatig nog in het oog houdt en de laatste weken terug afentoe een foto liked, maar ik weet niet of dit een teken is of gewoon de normale gang van zaken. Ik heb nu examens tot eind juni en ik denk dat het verstandiger is om erna pas af te spreken. Dan zijn er twee maanden voorbij. De enige schrik die ik heb is dat hij er dan al over is. Wat moet ik doen, wat helpt het meest om ervoor te zorgen dat hij me terug wil? Spreek ik met hem af of zorg ik dat hij me mist door niet te antwoorden.. Ergens in mij wil ik volgende maand een succes sms sturen met zijn examens.
selena_ali

Re: help ik wil hem zo graag terug

door Team PsyNed » vr 15 jun 2018, 09:15

Beste selena_ali,

Wat ontzettend vervelend om te lezen dat het einde van de relatie zo rommelig is gelopen voor je. Ook al gaat het al een tijd niet goed in een relatie, het is dan toch wel zo respectvol om er een fatsoenlijk einde van te maken. Zoals ik het nu lees komt het op mij over alsof het einde plotseling is gekomen voor je. Aangezien jullie zo goed op 1 lijn zaten voor de pauze snap ik zeker dat het als een verassing komt wanneer hij aangeeft je niet gemist te hebben. Ook klinkt de manier waarop hij de boodschap heeft gebracht, alsof hij de pijn zachter voor je wilde maken en jou tegelijkertijd hoop gaf voor een nieuw begin.

Ik begrijp heel goed dat je met hem zou willen afspreken, en dat het lastig als je moeder juist net aangeeft dat dit niet slim is. Toch zou ik je willen aangeven je gevoel hierin te volgen, als je er nu nog steeds zo sterk over denkt om hem te zien. Misschien kan het voor jou juist wat duidelijkheid geven zodat je deze situatie goed af kan sluiten.

Wat betreft je vraag over wat te doen zodat hij je terug wilt. Dit vind ik een lastige vraag omdat ik jou en de situatie natuurlijk niet genoeg ken. Ik zou je willen adviseren om dicht bij je gevoel te blijven, maar hierin ook het respect voor je ex te bewaren. Je wilt natuurlijk niet de situatie alleen maar escaleren. Wanneer je nog graag naar hem terug gaat is dit iets wat je met hem bespreekbaar kan maken. Wellicht denkt hij er hetzelfde over, of kan hij je meer duidelijkheid geven over wat hij graag zou willen/verwachten van je. Wat betreft die sms met het succes wensen voor zijn tentamens, dit is natuurlijk een heel vriendelijk iets en als het voor jou goed voelt zou ik dit ook zeker doen.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geholpen. Mocht je hem nou nog steeds heel erg missen en je hier moeilijk mee om kan gaan, dan zou een gesprek met een therapeut of psycholoog wellicht een uitkomst voor je zijn.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut