Is het te laat voor therapie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Is het te laat voor therapie

door wendyenmax » wo 16 jan 2019, 09:56

We hebben samen 2 kinderen (5-7) en we werken beiden fulltime.
Begin dit jaar ben ik een nieuwe baan gestart waarvoor ik veel (50%) van de tijd moet reizen. Daarnaast is het ook een intensive baan die veel van me vraagt. Ik ben erg introvert en keer me onder druk naar binnen.

Mijn vorige baan was extreem veeleisend in tijd (14-17 uur per dag) maar ik werkte wel veel vanuit huis waardoor het wellicht voor mijn man makkelijker was.

Vlak na de start van mijn nieuwe baan (onder druk dus keerde ik naar binnen) raakte mijn man in een dip, we noemen het nu zijn depressie maar er is nooit een therapeut of arts aan te pas gekomen, hij is nogal trots.
Mijn fysieke afwezigheid en naar binnen gekeerde houding verergerde zijn negatieve gevoel.
Het contact dat we hadden als ik op reis was ging uitermate stroef, nare berichten en soms ook nachtelijke berichten van zijn kant waardoor ik me onder druk gezet voelde en het benauwd kreeg. En me dus nog verder af sloot voor iedere vorm van gevoel. Ook de weken thuis en weekeinden kwamen enorm onder druk te staan en ruzies voerden de boventoon.

Sinds September heeft hij los kunnen laten dat ik reis en me de ruimte te geven, dit gaat best goed maar ik merk wel dat ik nog wat wantrouwen heb en bang ben dat het weer zo wordt als al die maanden daarvoor.

Intimiteit is in onze relatie al iets langer een issue (2 kleine kinderen, gekelderd libido aan mijn kant) wat nog een schepje overal bovenop doet (althans aan zijn zijde). Ik mis het gewoon bij elkaar kunnen zijn en knuffelen zonder sex, hij beiden (maar het is ontzettend moeilijk voor hem om het bij een knuffel te laten).

Maar goed, we hadden besproken in therapie te gaan samen omdat we er graag uit willen komen en dat niet zelf lukt omdat ik me volledig heb afgesloten voor iedere vorm van gevoel voor hem.

Helaas komt daar nu bij dat hij in december iemand heeft ontmoet tijdens het uitgaan en daar contact mee is gaan houden via berichtjes. Dit heb ik enige weken geleden ontdekt en hem vorige week geconfronteerd, waarop hij aan gaf dat het niets voor stelde. Maar hij heeft afgelopen jaar vaker over kleine dingen gelogen en ik heb het vertrouwen niet dat hij de waarheid verteld. (begin van de relatie, is hij ook meerdere malen vreemd gegaan....en daar zou ik over heen moeten zijn maar dat is toch maar gedeeltelijk zo).
Ik vertrouw hem echt niet en hij vraagt zich nu, terecht, af of therapie wel zin heeft als er geen vertrouwen meer is.
Moeten we wellicht een paar maanden afstand nemen of toch overwegen uit elkaar te gaan, misschien is het wel op, ik weet het niet.

Ik weet het zelf echt niet meer, ik kan slechts rationeel denken. Ik wil 12 jaar relatie niet zomaar beëindigen en mijn kinderen geen gescheiden ouders geven. Maar opgroeien in een gespannen huwelijk is wellicht nog slechter.
wendyenmax

Re: Is het te laat voor therapie

door Team PsyNed » wo 23 jan 2019, 14:13

Beste Wendy en Max,

Bedankt voor je bericht, en wat goed dat je ons schrijft! Ik hoop jullie iets op weg te kunnen helpen. Zoals ik dat lees hebben jullie beide een erg druk leven zowel privé als op het werk. Dit kan soms erg moeilijk zijn om te combineren.

Wat ontzettend vervelend om te horen dat jouw man in een dip, of zoals jullie het noemen depressie, terecht is gekomen. Het lijkt mij zeker belangrijk voor jouw man om hiervoor hulp te zoeken. Vaak geven mensen aan te trots te zijn voor een psycholoog, echter getuigd het juist van veel kracht om hulp te zoeken en aan jezelf te gaan werken. Wanneer er problemen zijn in een relatie maar onderliggend ook persoonlijke problemen is het aan te raden hier ook aan te werken.

Het klinkt alsof meerdere factoren samen ervoor hebben gezorgd dat jullie nu in deze situatie terecht zijn gekomen. Wanneer een relatie onder druk staat en jullie vaak op reis zijn kunnen kleine ergernissen al snel verergerd worden, wat resulteert in bijvoorbeeld de nare berichten. Misschien komt dit juist wel voort uit een gemis naar elkaar wat in zo'n situatie erg moeilijk is om te uiten.

Ik snap volledig dat het vertrouwen voor jou nu helemaal weg is. Dit is alleen geen reden om niet meer in therapie te gaan, maar juist een reden om nog wel met elkaar in therapie te gaan! Zoals je zelf al aangeeft wil je niet een relatie van 12 jaar zomaar weggooien. Er zal heel wat moeten gebeuren maar juist relatietherapie kan hierbij heel verhelderend en helpend zijn. Zo kunnen jullie er beide achter komen wat jullie verwachtingen zijn in de relatie, wat jullie van elkaar missen en waar jullie minder blij mee zijn. Een gespannen huwelijk is inderdaad niet de oplossing, maar ik zie zeker mogelijkheden voor jullie om hier nog samen uit te komen! Anders ga je je wellicht achteraf altijd afvragen, wat als....

Hij zal uiteraard moeten vechten om jouw vertrouwen weer terug winnen, maar ik wil je op het hart drukken de hoop nog niet op te geven.

Als ik je kan helpen in het vinden van een goede psycholoog of relatietherapeut, bel mij gerust even! Ik ben bereikbaar op het nummer 085-4014721. Hopelijk heb ik je zo iets op weg kunnen helpen en je vraag kunnen beantwoorden.

Veel succes!

Veerle
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut