Beste Tomweggemans,
het kan zeker goed zijn om hulp te zoeken bij je te uiten, maar doe dat alleen als je het ook vooral voor jezelf doet en niet om je relatie te redden. Anders bereik je niet het goede resultaat. Je kunt ook tegen je vriendin zeggen dat je er graag aan wilt werken en vragen of ze je nog een kans wil geven om dit te laten zien.
Gevoelens leren uiten kost ook tijd en moeite en leer je niet in een week als je het niet gewend bent om te doen. Als het je beter lukt je gevoel op papier te zetten, probeer dat dan te doen en dit aan je vriendin te laten lezen.
Probeer ook klein te beginnen, je voelt wel van alles dus dat kun je al onder woorden proberen te brengen. Bijvoorbeeld ik ervaar gemis als ik me voorstel dat je er straks niet meer bent. Dat doet pijn in mijn buik....of waar je het dan ook voelt. Als je niet goed weet wat je emotioneel voelt, probeer het dan als een fysiek gevoel onder woorden te brengen. Probeer ook niet te veel na te denken wat je voelt, maar probeer het in je lijf te ervaren.
Laat ook met gebaren zien wat je vriendin voor je betekent, dus door een knuffel, haar hand vast te houden, geraakt te zijn. Non-verbale communicatie (lichaamstaal) zegt vaak meer dan verbale communicatie (direct gesproken woorden).
Sterkte!
Met vriendelijke groet
Ellen Huijsmans
Psycholoog Utrecht