Op het randje van een scheiding

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Op het randje van een scheiding

door Didser » wo 30 aug 2017, 07:34

Beste PsyNed Team,

Mijn vrouw en ik zijn bijna 9 jaar samen en hebben sinds 2 jaar ook een prachtige tweeling gekregen.
Afgelopen jaar hebben we een mooi huis kunnen kopen en zitten eindelijk op de plek waar we een aantal jaar geleden wouden zijn.

Echter merk ik van haar dat ze heel erg ongelukkig is in onze relatie en ik zie dat helaas heel slecht.
Een paar keer per jaar hebben we een gesprek waarbij zij huilend tegen over mij zit en mij verteld dat ik niet meer de man ben waar ze verliefd op geworden is.
De afgelopen 2/3 jaar ben ik erg verandert volgens haar. Ikzelf zie die niet helaas.
Nu we een groter huis hebben heb ik beloofd meer mee te helpen met haar in het huishouden, zorg voor de kinderen enz.

Alleen gebeurd dat niet volgens haar. Ik ben een lui persoon die liever op de bank hangt en verwacht dat alles om mij heen gedaan wordt. Ik ben niet de vader voor de kinderen die ze graag zou willen dat ik ben. Ik ben geen prater en laat ook weinig over mijn gevoelens los.

Alleen zijn dit dingen waarin ik mijzelf niet in herken, maar pas wanneer ze tegen mij verteld worden.
Ikzelf snap niet waarom ik mij de afgelopen tijd niet verbeterd heb. Ik wil er heel graag zijn voor haar en voor de kinderen, alleen weet ik niet hoe.

Volgens haar zelf balanceert ze op het randje van een scheiding, en dit is iets wat ik absoluut wil voorkomen. Zelf kom ik uit een gezin met gescheiden ouders en dat is het laatste wat ik wil voor onze kinderen.

Hou kan ik bij mijzelf inzien dat ik verkeerd bezig ben. Het laatste wat ik wil is dat zij ongelukkig is. En dat zij mij een slechte vader vindt doet mij ook heel veel pijn.
Ik wil graag voor hun klaar zijn en een goede vader zijn voor mijn kinderen, eentje waar ze naar op gaan kijken, maar ik weet niet hoe.

Gr
Didser
Didser

Re: Op het randje van een scheiding

door Team PsyNed » vr 08 sep 2017, 10:22

Beste Didser,

Wat dapper van je om hier hulp bij te vragen. Het laat zien hoe graag jij een goede man en vader wilt zijn voor je gezin en dat je daar zelf ook hard voor wilt werken.

Ik denk dat het voor jullie belangrijk is om goed te communiceren over wat er momenteel niet goed gaat, zodat voor jou duidelijk wordt wat je vrouw mist in jullie relatie. Je vrouw geeft aan dat je niet meer de man bent waar zij verliefd op is geworden. Je kunt haar vragen naar de periode dat ze verliefd werd op jou: wat trok haar zo aan, aan jou, wat vond ze leuk aan je? Hoe was jij toen en wat deed je toen? Wat zijn dingen die zij nu mist en wat heeft ze van je nodig?
Daarnaast kun je haar vragen of dit voornamelijk praktische dingen zijn die zij mist van jouw kant, of dat het wellicht gaat om een bepaald gevoel dat je haar altijd hebt gegeven (bijvoorbeeld dat je waardeert wat zij doet, dat je begrip toont en/of dat ze zich geliefd voelt). Dit zal jullie hopelijk wat meer inzicht geven.

Daarnaast schrijf je dat het voor jou moeilijk is om de punten zelf te herkennen, maar dat je deze wel herkent als je vrouw ze benoemt. Wellicht kunnen jullie, mbv bovenstaande vragen, die punten gaan opschrijven? Je kunt daarbij een aantal dingen noteren: Wat heeft je vrouw van jou nodig? Op welke momenten heeft zij het gevoel dit niet te ontvangen? Wat zijn signalen/gedragingen die jullie kunnen herkennen?

Ik kan me goed voorstellen dat het niet gemakkelijk is om dit (op tijd) zelf te herkennen, zodat je er ook anders mee om kunt gaan. Je zou hiervoor ook zeker een relatietherapeut kunnen inschakelen. Daarnaast zou je eens kunnen kijken naar het boek 'Houd me vast' van dr. Sue Johnson. Dit is een zelfhulpboek voor een betere en hechtere relatie, met praktische handvatten en oefeningen.

Heel veel succes gewenst!

Met vriendelijke groet,
Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut