Het seks verleden van mijn vriendin zit mij dwars

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 2 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Het seks verleden van mijn vriendin zit mij dwars

door Pseudonym » ma 30 jan 2012, 10:20

Hallo,

Ik ben 27, en hou ontzettend veel van mijn vriendin. Er is niets mis met onze relatie, en het gaat allemaal goed.
Ik word alleen geregeld nagejaagd door het seks verleden van mijn vriendin. Ze heeft allerlei (voor mij vreemde) experimentele dingen gedaan, trio's gehad, en had seks met iedereen die ze tegen kwam (puur voor de seks). Ze was voor onze huidige relatie nooit monogaam, en heeft zelfs in vorige relaties seks gehad met anderen.
Ze sprak gewoon af met andere mensen om seks te hebben, mensen die ze niet kende. Ze heeft echt ontzettend veel sekspartners gehad in haar verleden.

Geregeld komt het als een stemmetje in me omhoog om het me even flink in te wrijven, en het maakt me kwaad, verdrietig en soms zelfs ziek (tot overgeven toe).

Hoe kom ik hier overheen? Ik wil me kunnen focussen op onze relatie hier en nu, zonder dat het verleden er toe doet.

P.s. Ik ben absoluut niet bang dat ze vreemd gaat van me. Het gaat puur om het verleden en wat ze gedaan heeft.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Pseudonym.

Zoek je een goede relatietherapeut in Amsterdam? Kijk dan even op: Relatietherapie Amsterdam
Pseudonym

Re: Het seks verleden van mijn vriendin zit mij dwars

door Psycholoog Utrecht » ma 30 jan 2012, 13:09

Beste Pseudonym,

het is al heel goed dat je geen twijfels hebt over de trouwheid van je vriendin in jullie relatie.
Ze is dus ook open geweest over alles wat ze in het verleden heeft beleefd en misschien zelfs een reden daarvoor gegeven waarom ze dat op dat moment in haar leven zo deed.

Het lukt jou dus niet om dat los te laten en dat is ook niet zo vreemd als jou verleden op seksueel vlak er heel anders heeft uitgezien. Soms helpt het om te snappen waarom iemand iets heeft gedaan of in kunnen zien dat het toen paste in haar leven.
Wat voor sommige ook een manier is om er symbolisch afscheid van te nemen, dat wil zeggen alle verhalen en herinneringen en plaatjes die jij er van maakt, symbolisch in een doosje te stoppen en dat ergens achter in de kast te zetten: het is er, maar niet meer direct aanwezig.

Als het je niet lukt om er zelf afstand van te nemen, kun je overwegen om er met een coach over te praten. Delen met een ander zonder oordeel of angst dat je vertrouwen van je vriendin beschadigd.

Succes!

Met vriendelijke groet

Ellen Huijsmans
Psycholoog Utrecht
Psycholoog Utrecht

Re: Het seks verleden van mijn vriendin zit mij dwars

door Pseudonym » ma 30 jan 2012, 16:24

Bedankt voor je reactie Ellen Huijsmans.

De enige "reden" die ze mij gaf--want daar heb ik inderdaad naar gevraagd--is 'omdat het kon'. Dus gewoon voor de leuk om het maar zo te zeggen.
Ook daar zit ik mee, ik heb seks altijd gezien als een uiting van liefde, niets minder.

Maar zou het echt zo simpel zijn? Om het symbolisch in een doosje te stoppen en weg te leggen.
Ik heb eigenlijk wel het gevoel dat het veel dieper zit. Dat een deel van mijn psyche onderontwikkeld of misschien zelfs beschadigd is, en het daardoor zo ontzettend botst.

Meer nog dan ik wil weten wat haar redenen zijn geweest, wil ik weten wat mijn redenen zijn om er zo mee te zitten. Waarom kiest mijn onderbewustzijn ervoor om dit niet te verwerken, en het keer op keer terug te laten komen?

M.v.g.,
Pseudonym
Pseudonym

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut