is het verstandig om hierover het gesprek aan te gaan?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

is het verstandig om hierover het gesprek aan te gaan?

door Anna Louise » do 03 mei 2018, 16:25

Hoi,

sinds ongeveer een half jaar heb ik een relatie. We hebben het leuk samen, maar er is een ding waarvan ik me afvraag of het verstandig is om dat te bespreken. Hij is ongeveer 20 jaar ouder en zal waarschijnlijk dus ook eerder overlijden. Soms twijfel ik of ik daarna ( dan ben ik waarschijnlijk in de vijftig of net in de 60) de rest van mijn leven alleen wil blijven en ik vraag me af, is dat normaal, of is dat misschien een teken dat ik toch moet heroverwegen of we doorgaan met de relatie?
Verder is het leeftijdsverschil momenteel geen probleem. We vullen elkaar goed aan, hebben ook ons eigen leven en delen veel dezelfde interesses.

Met vriendelijke groet,
Anna Louise
Anna Louise

Re: is het verstandig om hierover het gesprek aan te gaan?

door Team PsyNed » di 08 mei 2018, 08:09

Beste Anna Louise,

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je je in een lastige situatie bevindt. Jij en je partner hebben nu ongeveer een half jaar een relatie, vullen elkaar goed aan en hebben veel dezelfde interesses. Dat is goed om te horen.

Om je vraag te beantwoorden: ik denk dat het normaal is dat je je zorgen maakt over de toekomst. Ik denk dat niemand alleen of eenzaam wil zijn. Hierin is het wel belangrijk jezelf de vraag te stellen wat de reden is dat je daar over nadenkt. Ben je bang om alleen/eenzaam te zijn of is er iets dat je mist in de relatie? Zou je misschien willen weten wat je partner ervan zou vinden als hij zou komen te overlijden en jij een nieuwe relatie zou beginnen? En wat vind je van het idee om alleen te zijn nadat hij overlijdt?

Ik heb het gevoel dat jullie relatie goed zit. Daarom denk ik dat je het gesprek zeker zou kunnen aangaan met je partner. Beantwoord bovenstaande vragen voor jezelf vóór je in gesprek gaat met je partner. Waar komt die angst en-/of dat gevoel bijvoorbeeld vandaan. Geef aan dat je al langer met de vragen rondloopt en graag zijn kant van het verhaal zou willen horen. Zo laat je zien dat je om hem geeft en zijn mening respecteert.

Mocht je dit lastig vinden, dan kan je altijd in gesprek gaan met een therapeut of psycholoog. Die kan met je meekijken waar deze vragen vandaan komen en de kern naar voren kunnen halen.

Ik wil je heel veel succes wensen.

Hartelijke groet,

Savannah
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut