Hevige ruzies (fysiek en verbaal) voorkomen met therapie?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hevige ruzies (fysiek en verbaal) voorkomen met therapie?

door Mieka2 » wo 03 jan 2018, 18:58

Hoi,

Mijn vriend en ik zijn 8 jaar samen. Ik heb sterke twijfels of we met elkaar verder moeten en hoop er via deze weg achter te komen of relatietherapie onze relatie kan helpen. We lopen namelijk tegen het volgende aan:

- mijn vriend is zeer kritisch, houdt voor orde en controle en is opgeruimdheid en precies
- ik heb moeite met het omgaan met kritiek. Voel me snel gekwetst/geraakt. Ik ben van nature een stuk minder opgeruimd, probeer hier mijn vriend in wel tegemoet te komen, maar merk dat ik daardoor ook erg op mijn tenen liep en stress ervaarde.

Onze ruzies gaan altijd over hetzelfde: het huishouden. Deze ruzies escaleerden vaak. Bij mijn vriend uit dit zich fysiek (mij blokkeren, trappen, uit huis sleuren) en ik door te schreeuwen (vaak ook uit angst) en zelfs schelden. Mijn vriend is verbaal erg sterk en ad rem, waardoor ik me in ruzies vaak machteloos en niet gehoord voel. Dit schreeuwen en schelden vond ik zo erg van mezelf dat ik in therapie ben gegaan. Hier heb ik veel van geleerd. Ik voel me weerbaarder voor kritiek, laat me niet makkelijk meer kwetsen en kan de rust veel beter bewaren tijdens ruzies. Ook mijn vriend heeft met de jaren geleerd om de controle binnen het huishouden veel meer los te laten, waardoor ik veel minder op mijn tenen loop. Het ging dus steeds beter!

Ik merk dat er door 1 situatie wel iets is veranderd. Mijn vriend heeft mij 1x hard in mijn gezicht geslagen en heeft daarna zijn riem uitgetrokken en daarmee een slaande beweging gemaakt zonder mij te raken. Ik ben daar zo van geschrokken. Mijn vriend heeft me daarna beloofd me nooit meer aan te raken. Sindsdien merk ik dat ik bij iedere wat hoger oplopende ruzie toch angstig ben geslagen iod te worden. Een jaar lang heeft mijn vriend mij ook niet aangeraakt in een ruzie (mij enkel soms geblokkeerd als ik weg wilde lopen, wat ik ook als angstig/beklemmend ervaar). Tot vorige week. Na een ruzie over vieze schoenen knapte er iets in mij. Ik werd ontzettend boos en hysterisch en gooide gemaakte hapjes in de keuken door de lucht, om te laten zien wat pas ├ęcht troep is. Ik was niet voor reden vatbaar, ik was zo op van alles. Mijn vriend reageerde hier uiteindelijk op door mij in de hapjes te duwen die op de grond lagen. Daarna tilde hij mij op om mij vervolgens het huis uit te zetten.

Ik voel me nu behoorlijk radeloos. Mijn vriend wil verder en geeft weer aan mij nooit meer aan te raken. Hij zegt nu pas eindelijk door te hebben wat zijn gedrag met mij deed. Hij wil hiervoor evt. ook in relatietherapie. Ik ben het vertrouwen kwijt. Ik ben bang dat het fysieke terug zal komen. We willen graag kinderen, maar ik vind de wijze waarop wij ruzie maken onverantwoord. Aan de andere kant vind ik stoppen ook zonde. We houden ondanks alles veel van elkaar, hebben dezelfde interesses en genieten van dezelfde hobby's, met elkaar maar ook met eigen vrienden.

Is deze situatie te redden met relatietherapie, of is het verstandiger om uit elkaar te gaan?
Mieka2

Re: Hevige ruzies (fysiek en verbaal) voorkomen met therapie?

door Team PsyNed » di 23 jan 2018, 09:34

Beste Mieka2,

Wat een heftig verhaal heb je geschreven op ons forum. Ik kan me zeker voorstellen dat je het vertrouwen kwijt bent en dat je angstig bent geweest. Het klinkt alsof jullie allebei uit het verleden andere levenslessen hebben meegekregen en dat dit ervoor zorgt dat jullie in zo'n heftige ruzie terechtkomen.

Op het moment dat er fysiek dan wel verbaal/mentaal geweld speelt in een relatie, kan relatietherapie in zekere zin wel helpen, maar dit kan niet met alle soorten relatietherapie. EFT-relatietherapie bijvoorbeeld, een veel gebruikte vorm, kan niet gegeven worden wanneer er sprake is van geweld. Andere vormen van relatietherapie, die meer richten op een stuk communicatielessen, kan mogelijk helpen.

Voordat jullie echter bij een relatietherapeut aankloppen, wil ik je vragen contact op te nemen met Veilig Thuis, op 0800-2000 . Je kunt daar anoniem advies inwinnen over jouw situatie. Zij kunnen je ook uitleggen wat een instantie als Veilig Thuis voor je zou kunnen betekenen. Vaak wordt bijvoorbeeld een 'Sociaal team' van de gemeente ingeschakeld om partners in een explosieve relatie te helpen.

Dit alles is natuurlijk er vanuit gaande dat jij zelf graag door wil met de relatie. Wij kunnen nooit voor iemand beslissing of hij of zij in een relatie moet blijven. Mogelijk kunnen jullie met intensieve begeleiding weer nader tot elkaar komen, maar dat zal geen gemakkelijke weg zijn. Denk allereerst aan jouw eigen veiligheid, en daarmee bedoel ik niet alleen je fysieke gezondheid.

Ik hoop dat jullie ons advies rondom het bellen van Veilig Thuis ter harte nemen, zij kunnen je de beste informatie verstrekken.

Heel veel succes en sterkte gewenst!

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut