Hij twijfelt door verminderde verliefdheid

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hij twijfelt door verminderde verliefdheid

door Steff » wo 01 jun 2016, 18:58

Ik heb een relatie van iets meer dan 3 jaar met mijn vriend. We zijn elkaars eerste liefde en zijn nog vrij jong (20 en 23 jaar). Nu is het zo dat hij sinds een half jaar twijfels heeft over zijn gevoel voor mij. Zo begon het ermee dat hij merkte dat zijn verliefdheid minder werd waardoor hij is gaan twijfelen. Zelf zou ik zeggen dat dit komt doordat de verliefdheid over is gegaan in houden van. Zo vind hij mij nog leuk lief aantrekkelijk en houdt hij ook nog van me. Hij wil me dan ook niet kwijt maar wil wel dat zijn twijfel weg gaat omdat hij vind dat dit niet zo hoort in een relatie. Zo is het 3 maanden geleden dan ook 5 weken uit geweest naar zijn initiatief. Echter besefte hij dat hij nog ongelukkiger was dan daarvoor en mij toch wel heel erg miste waardoor we nu weer 2 maanden bij elkaar zijn. Echter is die twijfel nog steeds niet over. Wel is het zo dat hij ook twijfels heeft over zijn leven hier en school omdat hij de opleiding niet leuk vind en zijn leventje hier maar saai en hetzelfde vind. Zo wil hij graag reizen en in het buitenland studeren wat hij in augustus ook gaat doen voor 5 maanden. Dit geeft hem iets om erg naar uit te kijken maar vind het ook vervelend om mij te moeten missen. Als ik zo naar zijn gevoel in het algemeen kijk zou dit goed moeten zitten, maar toch heeft hij steeds die twijfel. Heb jij enig idee waar dit vandaan kan komen? Heeft dit met zijn persoonlijke ontwikkeling te maken of echt met onze relatie en dat zijn gevoel niet goed zit ook al vind hij mij nog steeds leuk etc en houdt hij wel van me.
Steff

Re: Hij twijfelt door verminderde verliefdheid

door Therapie Utrecht » vr 08 jul 2016, 12:29

Beste Steff,

De situatie die je beschrijft lijkt me voor jullie allebei erg moeilijk. Jullie zijn elkaars eerste echte liefde, wat heel mooi en speciaal is. Toch geef je aan dat je vriend twijfelt omdat hij merkt dat zijn verliefde gevoel minder is geworden. Dit lijkt me voor jou erg vervelend om te horen. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt dat hij de meeste relaties het heftige, intens verliefde gevoel na verloop van tijd minder wordt en inderdaad over gaat in 'houden van'. Zoals je de situatie beschrijft lijkt dit bij je vriend ook het geval, omdat hij dus eigenlijk nog steeds gek op je is.

Mogelijk is het een idee om samen dingen te ondernemen die de spanning in de relatie een beetje terug kan brengen. Je geeft aan dat hij twijfelt over zijn leventje hier omdat hij het soms saai vindt. Misschien zijn er nog dingen die hij graag zou willen doen om het wat minder saai te maken, en mogelijk zou jij dit met hem kunnen doen. Binnenkort gaat hij 5 maanden weg, naar het buitenland. Als hij daar is, weg van jou, zal hij mogelijk in zien hoe fijn zijn leven met jou eigenlijk is. Zeker omdat jullie op vrij jonge leeftijd bij elkaar zijn gekomen, is het goed mogelijk dat deze twijfel voort komt uit persoonlijke ontwikkeling. En dus niet per se vanuit directe twijfel aan jullie.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb kunnen helpen. Mocht je nog meer vragen hebben, dan wil ik deze graag beantwoorden.

Groetjes, Iris
Therapie Utrecht

Re: Hij twijfelt door verminderde verliefdheid

door Steff » wo 27 jul 2016, 20:22

Hallo Iris,

Bedankt voor je reactie, fijn om te horen hoe jij erover denkt. Het probleem momenteel tussen mij en mijn vriend is dat hij dus over 3 weken naar het buitenland gaat om te studeren. De twijfels over zijn gevoel zijn nu veranderd in twijfels dat hij daar niet kan genieten. Omdat hij denkt dat hij altijd iets heeft wat hem tegen zou houden omdat ik thuis blijf. Het gevoel dat hij mij moet missen en hij dus niet 100% kan genieten van een periode die heel speciaal voor hem zou moeten zijn. Dit geeft twijfels of hij het uit moet maken of niet omdat hij wel wil kunnen genieten. Nu denk ik zelf dat die twijfel daarom niet weg zou gaan omdat in de tijd dat het 5 weken uit was die twijfel ook niet weg is gegaan. Zo denk ik dat die twijfel diep zit en alleen kan worden ontrafeld door met een psycholoog te praten. Wat denk jij hiervan. Denk je dat die twijfel weg zal gaan door het opnieuw uit te maken?
Steff

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut