Hij twijfelt of ik wel genoeg bij hem pas

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hij twijfelt of ik wel genoeg bij hem pas

door dorpsmeisje » di 23 jun 2015, 13:17

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn inmiddels al 4,5 jaar samen. Het laatste half jaar hiervan wonen wij samen. Ik had het idee dat door middel van samenwonen onze problemen misschien opgelost zouden worden. Echter ik kan er niet verder naast zitten. Al geruime tijd gaat het niet zo goed tussen ons. En sinds kort is dit ook door mijn vriend echt uitgesproken naar mij. Hij twijfelt of hij nog wel verder wil met mij, of dat er niet een ander meisje beter bij hem past. Hij is een hele gevoelige jongen en ik ben vrij gesloten. Ik heb daardoor het idee dat hij ook niet helemaal open naar mij durft te zijn.
Ik wil heel graag onze relatie redden, en ik wil ook stappen nemen om mij open te stellen en zo hem de ruimte geven om ook zijn ei bij mij kwijt te kunnen.
Maar hoe moet ik beginnen? Ik heb best wel een lastige jeugd gehad, mijn vader is overleden toen ik 16 was, en sindsdien heb ik mij alsware afgesloten voor pijnlijke gevoelen.
Hoe kan ik onze relatie redden? Ik wil er alles voor doen!
dorpsmeisje

Re: Hij twijfelt of ik wel genoeg bij hem pas

door RelatietherapieA'dam » wo 24 jun 2015, 10:36

Beste dorpmeisje,

Ik kan mij voorstellen dat je positieve verwachtingen had bij samenwonen; je bent is veel meer samen en deelt meer met elkaar, dus je kan dichter bij elkaar komen. Echter kan samenwonen ook de nodige druk erbij gegeven, juist omdat je meer samen bent en meer deelt. Ieder heeft minder zijn eigen ruimte en je bent niet alleen samen op de leuke momenten.
De volgende stap om te kijken hoe jullie hier toch samen uit kunnen komen, is kijken waar die twijfels vandaan komen en wat jullie nodig hebben om samen verder te kunnen. Hoe komt het dat je vriend twijfelt en wat kunnen jullie doen om dit te veranderen? Dat jullie verschillend zijn hoeft niet het einde van jullie relatie te betekenen, maar het is wel belangrijk dat jullie kijken of,en zo ja hoe, jullie met deze verschillen om kunnen gaan.
Je geeft aan dat je het idee hebt dat je vriend zich niet durft open te stellen. Misschien is het een idee om dit ook eens aan hem te vragen. Als dit klopt, kun je vragen wat hij nodig heeft om zich meer open te stellen: Meer ruimte? Meer vragen/aandacht vanuit jou? Anderen dingen?
Jezelf openstellen na een tijd gesloten te zijn is niet erg makkelijk, Begin klein en stap langzaam steeds iets meer buiten je comfortzone. Kijk naar wat je moeilijk vind, maar wel haalbaar voelt. Wanneer je met kleine stapjes begint, zul je merken dat het steeds iets makkelijker wordt en steeds meer haalbaar voelt.

Succes en sterkte!

Met vriendelijke groet,

David
RelatietherapieA'dam

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut