Hij voelt zich een slechte vriend.

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hij voelt zich een slechte vriend.

door lidezutt » di 13 jun 2017, 11:39

Beste

Het is na een jaar uit tussen mij en mijn toenmalige vriend. We waren erg close en konden het goed met elkaar vinden. Zijn familie en vrienden waren ook gek op me en nu nog, maar ze begrijpen dat hij het heel moeilijk heeft op thuisvlak als op schoolvlak. Hij heeft namelijk te kampen met erg veel dipjes, waar ik hem altijd bleef in steunen hoe zwaar ik het ook had met wat hij zei en deed. Volgens hem kan ik er niet mee omgaan, maar ergens klopt het want hij kwetste me soms. Hij heeft namelijk 4 keer kort (snel beseffend dat het verkeerd was) gekust met een ander tijdens het uitgaan of geflirt, maar hij vertelde me wel altijd meteen de waarheid en liep ook achter me met de woorden 'Ik laat jou niet gaan.'. Zijn vrienden begonnen zich af te vragen waarom ik bij hem bleef, waardoor hij de relatie in twijfel nam. Hij begon dan te zeggen dat hij me eerder als beste vriendin ziet en hij zegt ook altijd dat hij nooit gevoelens heeft gehad voor me, niet zoals zijn exen. Maar ik heb zo'n gevoel dat hij liegt. Hij heeft enorm veel om me en zou alles doen voor me. Hij heeft me graag bij me en zijn handelingen duiden erop dat hij me bij hem wil. Het is gewoon ik ben anders dan zijn exen en ik ben ook zijn eerste serieuze relatie. Ik probeer hem te begrijpen. Hij hoeft niet zoveel moeite voor me te doen dan er voor me te zijn en ik vergeef hem ook snel. Ik geef hem complimentjes en help hem bij zijn taken. Maar zijn visie luidt 'Vrienden blijven, liefjes niet.' en dat verklaart misschien zijn handeling van beste vrienden. Hij is bang om me te verliezen. Het is dan uiteindelijk uitgeraakt, omdat er een roddel was dat ik met een ander expres had gekust en hij was helemaal beginnen flippen. De dag erna had ik hem dan opgezocht, maar hij wou de relatie niet meer hij wou me niet meer kwetsen. We hadden genoeg ruzies gehad over zijn daden.
Hij heeft al enkele keren professionele hulp gezocht, maar na één keer gaan, vergat hij de andere keren. Eind deze maand zal hij het normaal nog eens proberen. Toen we nog een relatie hadden, zei hij dat hij het ook deed, omdat hij bang was om me te verliezen.
Drie dagen nadat het uit was en hij terug was van een schoolreis, stond hij alweer aan mijn huis al wenend omdat hij mij en mijn familie miste en sindsdien proberen we het op te bouwen tot "vriendschap". Ik merk wel duidelijk dat we beide nog altijd iets meer willen. volgens veel van mijn vrienden die hem ook goed kennen en zijn vrienden zelf is het duidelijk dat hij me terug wil. Als hij uitgaat dan zondert hij zich uiteindelijk af denkend wat wij nu konden gedaan hebben en stuurt hij om 3u 's nacht naar mij. Hij stuurt dan dingen van 'Ik zit nu op de plaats waar wij in het begin van de relatie hebben gezeten.' of 'Ik wil je zien.' Hij is veel veranderd op uitgaansvlak sinds het uit is en drinkt veel minder. En als we dan afspreken om samen te studeren, samen weg te gaan of gezellig een filmpje te bekijken, kunnen we het niet laten om elkaar te plagen. Uiteindelijk zegt hij zelf dat hij zich gelukkiger voelt als hij me ziet en zelfs nu zijn weg nog erg close. We komen uiteindelijk dan weer op het punt dat hij me kust en blijft proberen te kussen, omdat hij zoals hij zelf zegt naar me verlangd en me mist als persoon. Hij heeft me zoveel complimentjes en hij zegt zelf dat hij het moeilijk heeft om vrienden met me te zijn. Als ik chat met een andere jongen doet hij afstandelijk. Ik wil zelf ook nog altijd meer, want ik voel me erg op mijn gemak bij hem. Het probleem is vooral als ik begin dat we beide elkaar nog willen, zegt hij dat hij een slechte vriend is. Ik heb hem zelf al vergeven voor alles. Aangezien we nog zo goed overeenkomen, denk ik dat het niet slecht is om weer meer te proberen. Maar ik moet dit niet met woorden aanpakken, want hij zal zo nooit toegeven. Zou er een manier zijn zodat hij zichzelf niet meer een slechte vriend vindt? Hoe vaak ik hem ook in de relatie, en nu nog, heb gezegd dat hij zijn goeie kanten heeft waar ik van hou, blijft hij toch koppig. En hem een tijdje niet meer sturen of afspreken zal niet helpen. Sinds de relatie voorbij is, is zijn dipje erger geworden omdat hij me mist en eenzaam voelt. Ik was namelijk de persoon die hem altijd deed lachen. De situatie is erg moeilijk voor me aan het worden, want ook ik mis hem als mijn vriend.
lidezutt

Re: Hij voelt zich een slechte vriend.

door Team PsyNed » ma 19 jun 2017, 11:25

Beste lidezutt,

Bedankt voor je bericht. Het klinkt inderdaad als een moeilijke situatie, zeker omdat jullie allebei nog veel voor elkaar voelen. De vraag die ik uit je verhaal opmaak is: hoe kan ik er voor zorgen dat hij niet meer zo aan zichzelf twijfelt, en zichzelf gaat zien als een goede vriend, zodat wij als koppel nog een kans maken?

Als dit je vraag is, is het antwoord niet eenduidig en makkelijk te vinden. Wanneer iemand in essentie zo aan zichzelf twijfelt, diep van binnen ervan overtuigd is dat hij of zij niet goed genoeg is, is verandering daarvan lastig. Uiteindelijk is het nog extra moeilijk omdat jouw woorden geen verschil lijken te maken. Uiteindelijk is hijzelf degene die zichzelf moet gaan accepteren en waarderen. Acceptatie en liefde van jou is waarschijnlijk niet voldoende, dat zal hij bij zichzelf moeten zoeken. Het klinkt cliché, maar eerst van jezelf houden, voordat je van een ander kan houden, gaat hier zeker op.

Ik denk dat individuele therapie voor hem goed zou kunnen werken, om in elk geval eens te bekijken of hij wat meer zelfwaardering kan gaan opzoeken. Uiteindelijk moet hij alleen wel zelf de keuze maken om die therapie aan te gaan.

In de tussentijd is het goed om jezelf af te vragen of dit is wat je gelukkig maakt en of je bereid bent af te wachten tot hij mogelijk aan zichzelf wil werken. Houd goed in de gaten dat je eigen gezondheid en geluk op nummer 1 blijven staan, en je jezelf niet wegcijfert voor een ander of de relatie. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen geluk! Heel veel sterkte.

Hartelijke groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut