hij weet het niet meer

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

hij weet het niet meer

door hennet » ma 10 mei 2010, 10:17

wij(40 en 46 jaar) zijn 20 jaar getrouwd, 4 kinderen, mijn man heeft een tijd geleden aangegeven niet te weten of hij verder wil met me. hij ervaart het huwelijk als sleur, veel verplichtingen, hij voelt zich belemmert, hij kan niet doen wat hij wil, vindt dat we niet communicerenen hij vraagt zich af; is dit alles,
verder hebben we op dit moment financiele problemen. dit komt omdat ik de rekeningen heb laten liggen.
afgelopen winter heb ik slecht in mijn vel gezeten, depressief(ik slik hiervoor ook al jaren medicatie) mijn werk en kinderen hebben me opgeslokt en verder wou ik mijn man hier ook niet mee lastig vallen.
hij is moe iedere avond als hij van zijn werk komt, ligt hij te slapen. als ik/de kinderen hem iets willen vertellen of vragen reageert hij daar of geirriteerd of met 1 lettergreep woorden op.
ik vertel hem niets omdat ik bang ben voor zijn negatieve reactie, hij zegt alleen maar dingen als, dan moet je dat anders doen, moet je minder werken, ligt aan jezelf, dat zie je verkeerd....
dat we niet communiceren heb ik hem ook wel eens gezegd dat die reacties en het steeds met ogen dicht zitten niet uitnodigend zijn voor mij om met hem te praten.
hij vindt dit onzin, hij hoort alles, en dat ik teveel werk dat heeft hij al zovaak gezegd, maar ik wil niet luisteren.
dat ik veel werk daar heb ik in oktober met een coach wat mee gedaan, en ik ben van 40 uur naar 20-24 uur in de week gegegaan, werk niet meer thuis en savonds.
maar dat is volgens hem ook onzin, ik werk nog net zoveel.
we vrijen en knuffelen niet. dat neemt hij me kwalijk. maar ik heb hem uitgelegd dat als hij iedere avond ligt te slapen tegenover me, me niet ziet, dat ik dan geen zin heb in sex.
ik heb hem verteld wat ik nodig heb, kom eens naast me zitten op de bank, zie me! knuffel me gewoon eens.
hij vindt dat ik hem belemmer, maar ik weet niet waarom hij dit zegt, ik ben juist degene die al vaker tegen hem heeft gezegd dat hij een hobby moet gaan zoeken, dat hij dingen moet ondernemen voor hemzelf, maar hij zegt dat hij niet weg kan omdat hij veel moet werken, en dat er altijd wel klusjes zijn om te doen, als ik hem zeg dat hij toch kan aangeven welke avonden hij weg wil dat hij dat gewoon kan doen, hij zegt dat dit niet kan, wanneer dan? maar hij is meestal iedere avond tegen 6-7 uur thuis, ligt nooit voor 11 uur in bed, dus... hij vindt dat hij geen tijd heeft.
ik wil niet scheiden, maar zoals het nu gaat kan het niet
bovendien kan ik niet met hem praten, als ik de dingen zoals bovenaan zeg dan voelt hij zich aangevallen, dan gaat hij dingen zeggen kijk zie je het ligt dus allemaal aan mij!
hij wil niet kijken naar zijn aandeel hierin. ik kan hem niet bereiken hierin, ook niet als ik het bij mij houdt, ik heb van je nodig... ik vindt het moeilijk als.... ik wil je graag helpen....
ik weet het niet meer
op dit moment hebben we wel sex, dit omdat ik hem graag wil voelen, ik wil zijn liefde voelen, die voel ik verder niet, ik heb het gevoel dat ik hem buiten ons bed volledig onverschillig laat, hij komt me buiten bed niet aan, zoent me niet, ziet me niet, en zegt het liefst zo weinig mogelijk tegen me.
hij wil geen hulp van anderen. we komen er wel uit zegt ie.
maar dat gevoel heb ik helemaal niet, en ik ben echt wanhopig nu.
ik begrijp hem niet, ik bereik hem niet, en ik wil hem niet kwijt.
hennet

Re: hij weet het niet meer

door Psycholoog Den Bosch » wo 12 mei 2010, 10:15

Hallo Hennet,
Je kunt jezelf afvragen waarom hij het niet belangrijk genoeg vindt als jij niet gelukkig bent met de situatie.
Schijnbaar wil je man het probleem niet onder ogen zien om daar samen uit te komen. Je kunt natuurlijk zelf ook iets ondernemen door hulp te zoeken zonder je man. Dit om je eigen situatie en probleem helder te krijgen. Als jij namelijk verandering in gang zet wordt de relatie ook anders. Je bent nu vooral afhankelijk of je man al dan niet wat gaat doen. Ik zou ook uitgaan van je eigen kracht en zeggen ik wil veranderen. Wat je man daarmee doet is even afwachten. Maar beter dan zo "doormodderen".
Ik zou hem de vraag stellen: hou je nog van me. Zo ja, waarom wil je me dan niet helpen om gelukkiger te zijn. Jullie delen samen namelijk 4 kinderen en een groot deel van jullie leven. Alleen daarom zou je al met elkaar moeten praten.

met vriendelijke groet

Hans Jacobs
Psycholoog Den Bosch Centrum
Psycholoog Den Bosch

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut