hij ziet zichzelf niet graag meer

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

hij ziet zichzelf niet graag meer

door laurienanoniem » wo 30 aug 2017, 14:54

Hallo,

Ik ben een meisje van 20 jaar, sinds 2 maanden is het gedaan met mijn vriend (21) waarmee ik een relatie van 3,5 jaar had (we zijn beide van mening dat we een prachtige relatie gehad hebben). Onze breuk kwam zeer onverwacht, van de ene op de andere dag maakte hij het uit (hij is zeer onzeker en kropt zijn gevoelens vaak op waardoor hij hier volgens mij nooit over gepraat had en het er opeens uitkwam). Ondertussen hebben we het er geregeld over gehad. De reden is dat hij niet meer weet wie hij is, waar hij naartoe wilt, ... Hij zegt dat hij mij gedurende onze relatie vaak op de eerste plaats zette (ik vroeg hier echter niet om), daardoor zichzelf niet volledig meer kon zijn en zichzelf wegcijferde waardoor hij nu niet meer weet wie hij is en zichzelf niet graag meer ziet. Hij zegt dat hij zichzelf eerst opnieuw graag moet leren zien en zich dan pas opnieuw in een relatie kan storten (met mij). Hij heeft het zeer moeilijk en ligt echt in de knoop met zichzelf, hij overweegt zelfs om naar een psycholoog te gaan. Volgens mij is het niet enkel onze relatie, maar ook de druk van school, thuis, vrienden,.. die hem teveel is geworden. Ik vroeg hem of hij een pauze wou en het opnieuw wou proberen wanneer hij uitgevonden heeft wie hij is (ik zie hem doodgraag dus was bereid hem die tijd te geven), maar dat wou hij niet. Hij zegt dat ik beter verdien als hem en voelt zich zeer minderwaardig tov mij. Hij wilt niet dat ik op hem wacht en zegt dat hij niet weet hoeveel tijd hij voor zichzelf nodig heeft en zegt dat hij nog een lange weg alleen te bewandelen heeft. Langs de andere kant vertelde hij me wel dat hij nog steeds een toekomst ziet met mij ('ik zie ons binnen 5 jaar wel gaan samenwonen'). Ik weet dat hij mij graag ziet en ook van onze breuk afziet, maar als hij mij echt zo graag ziet waarom maakt hij het dan uit? Verder gaat hij in september op kot omdat hij zegt dat hij het thuis zeer moeilijk heeft en dat alles hem aan mij doet herinneren, hij zegt dat een nieuwe omgeving hem zal helpen. Hij heeft mij sinds kort ook geblokkeerd op alle sociale media (ik heb echter niets verkeerd gedaan, hij ligt volgens mij gewoon echt in de knoop met zichzelf). Ik heb het gevoel dat hij steeds wegvlucht van zijn problemen (vb. door het uit te maken met mij, door op kot te gaan, mij te blokkeren...). Omdat ik wou weten waar ik stond, stelde ik hem voor de keuze: ofwel kies je voor een pauze en ben ik bereid om te wachten ofwel kies je ervoor dat dit definitief is en ga ik ook verder met mijn leven. Hierop antwoordde hij dat hij er dan voor kiest dat het definitief is (maar hij koos dit enkel omdat hij zo lief is zodat ik 'closure' heb en verder moet, maar ik weet dat dit voor hem niet definitief is). Ik weet niet goed wat ik moet doen of denken.. moet ik wachten op de liefde van mijn leven omdat ik hem doodgraag zie en omdat hij ook nog steeds een toekomst ziet, maar ik kan toch ook geen jaren wachten...? Of moet ik hem vergeten (wat zeer moeilijk is voor mij, ik zie nog elke dag af van onze breuk) of...? Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen en mij een beetje inzicht kunnen geven in deze situatie. Verder vroeg ik mij ook nog af hoe lang het doorgaans duurt voor iemand zichzelf weer teruggevonden heeft, zichzelf opnieuw graag ziet,.. Hebben jullie hier reeds ervaring mee? Ik doe dit verhaal en stel deze vragen omdat 1) ik hem doodgraag zie en ik het gevoel heb dat hij de liefde van mijn leven is (ook al ben ik nog jong) 2) omdat ik de laatste 2 maanden aan niets anders heb kunnen denken en hem ontzettend mis 3) omdat ik mij zorgen maak over hem en zeer veel om hem geef.
laurienanoniem

Re: hij ziet zichzelf niet graag meer

door Team PsyNed » do 14 sep 2017, 11:14

Beste Laurieanoniem,

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat jij eigenlijk totaal niet achter de breuk van jullie relatie staat, hierdoor lijkt me deze situatie ontzettend moeilijk voor je. Je geeft ook aan dat de breuk erg onverwacht voor je kwam. Is hij tijdens die 3,5 jaar altijd iemand geweest die het moeilijk vindt om over zijn gevoelens te praten?

Verder geef je aan dat je op het moment op een soort splitsing staat. Ga je hem vergeten en proberen verder te leven zonder hem? Of ga je hem de tijd geven en op hem wachten? Het enige advies wat ik je hierin kan geven, is dat je moet doen wat voor jou het beste gaat zijn, zowel nu als op de lange termijn. Je geeft aan dat hij de liefde van je leven is, dat je hem ontzettend graag in je leven hebt. Dat zegt mogelijk ook al veel over de keuze die je gaat maken. Daarbij wil ik je mee geven dat deze keuze niet definitief hoeft te zijn. Dus stel dat je er nu voor kiest om hem de tijd en ruimte te geven (en dus ook op hem te wachten), dan betekent dit niet dat je na een x aantal maanden er niet alsnog voor kunt kiezen om door te gaan met je leven zonder hem. Doe wat goed voelt voor jou, doe datgene waarvan jij het idee hebt dat je er gelukkig van wordt.

Tot slot geef je aan dat je je zorgen maakt om hem, dat hij in de knoop zit met zichzelf. Een psycholoog zou hem goed kunnen helpen bij zijn vragen 'wie ben ik' en 'waar wil ik naar toe'. De vragen waar hij mee zit, noem je zingevingsvragen. Vragen die gaan over de kern van je bestaan. Een psycholoog kan hem helpen hier weer een balans in te vinden. Waardoor hij nog wel met zulke vragen bezig kan zijn, maar dit ook weer los kan laten en van het leven kan genieten.

Ik hoop dat ik je hier wat verder mee heb kunnen helpen en ik wens je veel succes!

Groetjes,
Nine
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut