Hoe kan ik mijn relatie nog redden

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hoe kan ik mijn relatie nog redden

door madje » wo 28 jun 2017, 19:08

In oktober vorig jaar leerde ik geheel onverwachts mijn huidige vriend kennen.
Ik was net alleen en woonde net in mijn eigen huisje, Hij was daar ineens en onze blikken waren zo intens en we kwamen bij elkaar binnen alsof dit voorbestemd was. Heel mooi en heel intens.
Hij is een collega van een andere afdeling binnen ons bedrijf. De blikken waren mooi maar verder dan die intense ontmoeting kwam het niet. Twee weken later zagen we elkaar weer en toen gelijk telefoonnummers uitgewisseld.
Daaruit ontstond een heel mooi contact met een gevoel wat niet te beschrijven is als je dat nog nooit eerder hebt meegemaakt. Ik kwam uit een heftige relatie van 28 jaar waar heel veel dingen mis gegaan zijn ook qua trouw van mijn kant.
Maar goed ik leerde hem kennen alles was leuk en geweldig. Mijn probleem vanuit mijn vorige relatie is het liegen. Heel veel dingen moest ik binnen deze relatie geheim houden niet alleen de ontrouw maar ook het kopen van bv kleren.
Ik had in de periode 2016 waarin ik al in scheiding lag maar nog niet helemaal alleen woonde heb ik een soort lust relatie gehad met een andere collega op het werk. Dit was een verhouding gebaseerd op lust en een stukje gevoel van aangetrokken voelen door spanning.
Deze persoon heeft het nooit zo nauw genomen en heeft een naam als de vrouwenverslinder. Hij is getrouwd en heeft kinderen.
De lust verhouding bij mijn huidige vriend hield ik verborgen omdat ik zeker wist dat hij dit niet wilde. Hij had een stellige mening ik wil eigenlijk niks binnen het bedrijf met een collega. Maar wij kwamen om wat voor reden op elkaars pad.
Na een week of 3 kwam van hem de vraag of ik iets met een collega van werk eerder had gehad. Die vraag beangstigde me en ik heb met nee geantwoord. Dit werd niet geloofd en beetje bij beetje over een periode van een aantal weken heb ik steeds iets meer verteld. Bij elke versie van mijn verhaal zei ik dit is echt alles ik zweer je er is niks meer maar er kwam toch steeds meer.
Mijn vriend komt van ver en heeft een zware periode achter de rug, TOen hij mij ontmoeten dacht hij dat hij eindelijk het geluk gevonden had en heeft zich na heel veel moeite open voor mij kunnen stellen qua uitingen van gevoel. Ik heb dit zwaar misbruikt. Na versie 2 hebben we samen op bed liggen huilen heel diep en toch bleef ik volhouden dat er niks meer was. We zijn geeindigd bij versie 6 ofzo.
De maanden die daarop volgden zijn heel heftig geweest en daar is veel in gebeurd. Zelf van zijn kant een keer vreemdgaan met zijn ex en nog wel eerste kerstdag waar hij mij de hele dag voor alleen heeft gelaten. Ik ben daar overheen gestapt omdat ik dacht ik ben ook fout geweest dus ik moet hem vergeven.
Maanden heeft hij tegen mij gezegd wat ik hem heb aangedaan en hoe diep ik een wond in zijn ziel gemaakt heb door niks te zeggen. Het probleem voor hem is ook zeker dat hij deze persoon nog tegen kan komen op het werk en daar kan hij niet mee omgaan. Wat ik ook tegen hem zeg hij vindt het vies en smerig. de wetenschap wat hij met mij gedaan heeft. ( hij moest namelijk alles weten tot bijna ieder detail)
Hij zegt mij steeds ik kan niet met mijn stukken omgaan ik loop steeds tegen mezelf aan.
Ik heb in deze afgelopen maanden heel veel geprobeerd om het goed te maken maar het lukt niet. we zijn alleen maar verder van elkaar komen te staan maar loslaten kunnen we ook niet. Ik zeker niet want ik hou echt van hem. Onze ontmoeting met zn intens gevoel van beide kanten dat is niet voor niks zo heftig.
Ondertussen kwam ik er achter dat hij al vanaf januari met heel veel verschillende vrouwen aan het smsen was en bellen ook nog steeds met zijn ex van de kerst ik wist dat er iets niet klopte maar steeds zei hij mij ik heb alles verbroken en heb met niemand meer contact niet iedereen is zo als jij, liegen en bedriegen,
Niks bleek minder waar. Toch hadden we ook leuke momenten samen want als we samen zijn voelt het van beide kanten zo goed en vertrouwd.
Nu wil hij niet meer in die fantasie wereld gaan zitten waarbij gevoel de overhand neemt. Hij wil zijn verstand de boventoon laten nemen en wil nu definitief stoppen.
Ondertussen is hij ook al een weekend weer bij het kerst verhaal geweest maar blijft toch ook nog aan mij trekken.
Ik wil hem heel graag in mijn leven terug. Hij heeft mij laten zien hoe je naar jezelf moet kijken en wat je valkuilen en patronen zijn die je moet kunnen doorbreken. Zover ben ik nog niet maar het bewustzijn is er wel en probeer daar met hulp en lezen een weg in te vinden.
Hij heeft mij nu 2 dagen geleden gezegd het is definitief klaar. Hij heeft mij gezegd probeer een weg te vinden hierin en denk bij jezelf op het moment van de keuze om te liegen dacht je dat op dat moment de beste keuze was. Blijf niet in een schuldgevoel zitten en kijk ook naar wat jou aangedaan is. Wil je dat in je leven?
Hij heeft ook een agressieve kant die uit in handtastelijkheid en kapot maken van spullen. Ik heb het allemaal ondervonden. Ik zie het als een frustratie die ik ook zeker trigger. Ik ken mijn grenzen niet als het gaat bloed onder iemand zijn nagels vandaan halen. Hij zegt ook wij halen het slechtste in elkaar naar boven.
Maar toch na heel veel denken waarom wil ik deze man nog in mijn leven weet ik zeker dat ik van hem hou en dat deze zware beproeving niet voor niks moet zijn.
Hoe moeten wij nu verder. Hoe kan ik hem helpen met een stukje confrontatie met die andere collega waar hij echt een doodshekel aan heeft.

Hij wil stoppen maar toch belt hij me nog steeds. Gewoon een normaal praatje en soms weer over zijn stukken. De stukken die hij mij aangedaan heeft praat hij niet echt over daar van zegt hij dat is een gevolg van en ik heb gewoon schijt aan je omdat je ook schijt aan mij gehad hebt vorig jaar, toen was je er ook niet voor mij in mijn diepste van mijn gevoel.
Ik ben helemaal kapot van de breuk en de wetenschap dat hij straks toch weer terug bij haar is.
We hebben vanaf morgen allebei vakantie maar niet samen. Ik denk dat hij naar haar gaat. Hij bevestigd dit niet maar ontkent het ook niet. Als ik vraag ga je door met haar zegt hij dat weet ik niet.

Ik ben echt wanhopig en wil hem zo graag anders laten kijken naar ons. Hij kan alleen maar zwart of wit denken. Het gevoel zit er nog maar hij heeft dat weggestopt zegt hij. De haat naar die collega is groter en laat hij overheersen vind ik.

Zijn wij nog te redden of is dit echt geheel kansloos? Ik ben bereid over mijn aangedane stukken heen te stappen.
madje

Re: Hoe kan ik mijn relatie nog redden

door Team PsyNed » vr 07 jul 2017, 09:46

Beste Madje,

Allereerst excuses voor onze late reactie. Uit je verhaal begrijp ik dat jullie in de relatie beiden dingen hebben gedaan waar jullie nu spijt van hebben. Het lijkt me niet makkelijk om daar over heen te stappen, ook al geef je aan bereid te zijn dit te doen. Om jullie relatie een kans van slagen te geven, mochten jullie daar uiteindelijk beiden voor willen gaan, lijkt het mij belangrijk om die gebeurtenissen samen goed te verwerken. Zodat jullie verdriet of wrok kan worden uitgesproken en jullie op een basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen samen verder kunnen.

Je (ex-)partner heeft echter aangegeven dat hij met de relatie wil stoppen, en dat jullie 'het slechtste in elkaar naar boven brengen'. Desondanks neemt hij toch contact met je op. Het lijkt mij dan ook dat hij het moeilijk vindt om jullie relatie los te laten, wat goed te begrijpen is. Elkaar definitief loslaten en rouwen om de relatie hoort bij afscheid nemen en dat is niet altijd gemakkelijk.

Dat loslaten is een tijdelijk proces waarbij veel verdriet naar boven komt, waar je echt even doorheen moet. Het liefst klamp je je vast aan de ander, zodat je geen definitief afscheid hoeft te nemen. Ik wil jullie echter adviseren elkaar toch tijdelijk los te laten. Gun elkaar de tijd om alle gebeurtenissen te overzien en om te ervaren hoe het is zonder de ander. En ga dan bij jezelf eens goed na 1) of deze relatie je werkelijk gelukkig maakt en 2) wat er voor nodig is om elkaar weer volledig te kunnen vertrouwen.

Wellicht kunnen jullie met elkaar afspreken een tijdje geen contact te hebben en daarna een keer af te spreken om alles rustig te bespreken. Mochten jullie besluiten voor elkaar te gaan, zou een relatietherapeut jullie goed kunnen begeleiden.

Succes gewenst!

Vriendelijke groet,
Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut