Hoe kan ik mijn vriend weer vertrouwen?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 2 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Hoe kan ik mijn vriend weer vertrouwen?

door blondie1972 » ma 30 jan 2012, 10:15

Hallo ik ben blondie, mijn ex vriend en ik hebben 2 en een half jaar een relatie gehad.
In die tijd hebben we heel wat stress gehad,vader van hem plotseling overleden,ontslag bij hem,ik een moeilijk opvoedbaar kind van 11 jaar,hij gaat zijn zoon van 8 jaar om het weekend ophalen in Soesterberg( dit is soms 3 uur heen en terug op 1 dag) ,ik ben ernstig ziek geweest en operatie gehad dus heel veel.
Toen ik zo ziek was heeft hij eigenlijk een einde aan de relatie gemaakt met de reden dat hij niet meer gelukkig was in de relatie, ik was ook niet meer happy in de relatie maar ik wilde wel doorgaan.
Voelde me zo in de steek gelaten door hem vooral omdat ik zo ziek was nog. Ben er ook geestelijk helemaal kapot van gewest om dit te verwerken.

We zijn nu 7 maanden uit elkaar,maar in die tijd heeft hij altijd nog wel een sms je gestuurd of gebeld hoe het met ons was. Ik had hier geen zin in, ik wilde verder met mijn leven. Ik was boos,verdrietig en teleurgesteld.
In juni 2011 zijn we gestopt met de relatie en in november 2011 kreeg ik een telefoontje van hem dat hij er helemaal doorheen zat, mij niet kon vergeten en overal spijt van had. Toen was ik dus lamgeslagen had dit nooit van hem verwacht, gevoelens tonen. Inmiddels was zijn moeder ook nog overleden in juli.

2 Weken na onze breuk vertelde hij dat hij een oude ex van 20 jaar geleden was tegengekomen en met haar nu leuke dingen ondernam, dit was natuurlijk een klap in mijn gezicht.
In die 7 maanden is hij dus veel met haar opgetrokken, dit hoorde ik ook terug van een broer van mijn ex.
Toen heeft zijn broer hem gevraagd wat hij nou precies wilde,je houdt twee vrouwen aan het lijntje dat kan niet.
Toen heeft mijn ex gezegd dat hij gevoelens had voor zijn oude ex van 20 jaar geleden maar dat zij nog niet klaar was voor een nieuwe relatie maar hij wilde wel op haar wachten.
Heb dit terug gehoord en heb meteen alle contact weer verbroken met hem met als resultaat dat ik weer helemaal in de war was en toch nog van hem hield.

In januari 2012 kreeg ik weer een sms of ik a.u.b. met hem wilde praten,hij moest mij iets uitleggen.
Ik schreef terug dat hij zijn eigen leven moest gaan leiden en dat hij gelukkig moest worden met die ander, en mij verder met rust moest laten.
Hij schreef dat hij geen relatie met haar had maar een gewone vriendschap, dat wilde hij ook allemaal uitleggen.
Omdat ik het voor altijd wilde afsluiten heb ik een gesprek met hem gehad face to face.
Hij wilde mij terug enz. en dat hij nooit een relatie heeft gehad met haar maar wel een vriendschap om mij proberen te vergeten.
Maar hij kon mij niet vergeten. Hij wilde mij en een mooie toekomst met mij opbouwen.
Zelf merkte ik dat ik ook nog van hem hield en zei dat ik dit eerst allemaal moest laten bezinken.
Na nog een gesprek samen vroeg ik hem nog eens of er wat was geweest tussen hun, of dat er misschien alleen gevoelens van hem zijn kant waren. Nee dat was allemaal niet zo dat zweerde hij.

Afgelopen zaterdag was de verjaardag van zijn zoon, heb de stoute schoenen aangetrokken en ben in de avond naar zijn huis gegaan omdat ik wist dat die ex van vroeger daar nog zou zijn.
Nou, toen kwam de bal dus aan het rollen.
Zij wist helemaal van niks en wist ook niet dat hij inmiddels weer contact met mij had opgenomen vanaf november 2011.
Zij vertelde dat er alleen maar een vriendschap was, een broer zus relatie,dit had ze ook meerdere malen aan hem duidelijk gemaakt.
Dus... vroeg ik hem of hij wel voor haar gevoelens had gehad. Toen gaf hij toe dat dat wel even was geweest maar zich erbij neer had gelegd dat zij niks voor hem voelde. Dus had hij toch een paar dagen geleden tegen mij gelogen toen ik het hem vroeg.

Verder vertelde ik haar dat hij zijn huis wilde verkopen om met mij samen ergens anders te gaan wonen en dat hij van mij hield enz. Datzelfde had hij ook aan haar verteld.
Ik was zo boos en teleurgesteld en voelde me gebruikt.
We zijn die avond dus achter een heleboel leugens gekomen naar mij toe, maar ook naar die vriendschap.
Zij was ook ontzettend boos en teleurgesteld had dit nooit van hem verwacht.

Hij kreeg dus de deksel op zijn neus van mij en haar, maar gaf alles toe dat hij gelogen had en dat hij zichzelf een enorme klootzak vond. In tranen vertelde hij dat hij mij alleen maar wilde vergeten en eigenlijk niemand wilde kwetsen.
Voor mij viel er een hele last van mijn schouders toen al mijn vermoedens werden bevestigd die avond, en was er klaar mee.
Ondertussen heb ik het telefoonnr van haar meegekregen, dit weet hij dus niet.
Toen ik dus thuis was vertelde ze dat hij 2 weken terug nog vertelde dat hij van haar hield, en of hij mocht blijven slapen. Zij heeft dit afgewezen.

Maar die 2 weken terug was hij dus ook weer met mij in gesprek en dat hij van me hield,
Hoe kan een man zoiets doen, tegen 2 vrouwen zeggen, ik hou van jou. Ik kan dit niet plaatsen.
Nu wil hij met zijn broer en vrienden een gesprek hebben en alles uitleggen waarom hij heeft gelogen,ook naar hun toe. En wat voor een klootzak hij wel niet is geweest, dit om te bewijzen dat hij echt voor mij wil gaan. En dan met een schone lei verder te kunnen gaan.
Die gesprekken wil ik samen met hem gaan doen althans hij, ik zit erbij.

Verder heb ik gezegd dat ik niet weet of het vertrouwen ooit nog terug zal komen. Ik kan het niet vergeten en begrijpen.
Maar toch hou ik van hem en zou ik graag met hem verder willen. Mijn verstand zegt stoppen en mijn gevoel zegt, ik hou nog van hem. Verder zegt iedereen wat een klootzak dat het is en dat ik gek ben om hem terug te pakken. Wat is wijsheid, had ik maar een glazen bol.

Hoe moet ik dit gaan aanpakken als ik het toch nog wil proberen met hem.

Groetjes van blondie die zich echt geen raad meer weet.

Zoek je een goede relatietherapeut in Delft? Kijk dan even op: Relatietherapie Delft
blondie1972

Re: Hoe kan ik mijn vriend weer vertrouwen?

door Psycholoog Utrecht » ma 30 jan 2012, 13:00

Beste Blondie,

het is lastig om na een periode waarin je zo vaak teleurgesteld bent geraakt om weer vertrouwen op te bouwen. Nadat er al zoveel is gebeurd en er zoveel pijn is geweest, zeg ik eigenlijk altijd probeer het niet samen op te lossen, maar schakel er een hulpverlener bij in. Iemand die met een objectieve blik naar de situatie kijkt, zonder emotie advies geeft en je kan helpen de pijn en verdriet achter je te laten en te onderzoeken of je beide voor 100% weer kan starten in een nieuwe relatie samen.

Belangrijk is dus dat je in therapie de pijn verwerkt en bespreekt en uitspreekt wat je wensen en verwachtingen zijn naar de ander. Als je blijft hangen in wat er is gebeurd kun je niet verder komen.

Heel veel sterkte!

Met vriendelijke groet

Ellen Huijsmans
Psycholoog Utrecht
Psycholoog Utrecht

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut