Hoe kunnen we onze relatie weer nieuw leven inblazen?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 2 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Hoe kunnen we onze relatie weer nieuw leven inblazen?

door geri » zo 29 jan 2012, 09:33

geachte

na 7 jaar samen te zijn met mijn vriendin en anderhalf jaar samen te wonen heeft mijn vriendin een pauze ingelast en is terug thuis gaan wonen.
ik had dit niet zien aankomen omdat we niet vaak ruzie hadden en na 7 jaar dacht ik dat alles wel zijn gang zou gaan.
Achteraf bekeken geef ik wel toe dat we niet echt aan onze relatie werkte maar op het moment zelf had ik dit niet door .
het leven van mijn vriendin stond in het leven van mij.
als zij iets wou kopen bv zei ik altijd heb je dit wel nodig of kost dit niet te veel.
Ze kon op den duur niet meer haar eigen zijn.
Ook gaf ik haar geen complimentjes omdat zij een heel mooi meisje is en voor uiterlijk een veel mooiere jongen als ik kan krijgen.
ik dacht dat wanneer ik veel complimentjes zou geven zij haar te goed zou voelen en dan voor een mooiere
man zou gaan.
En gaf ik haar in plaats van complimentjes kritiek.
dit heeft zij jaren volgehouden omdat ze mij graag zag .
Ik besef nu mijn fouten en mijn kijk op het leven was volledig verkeerd.
Veel sparen zodat we een groot huis met grote auto konden kopen en moest mijn vriendin iemand zijn die
ze eigenlijk niet was, en hierdoor genoten we niet van het leven.
ik besef nu dat dit allemaal niet belangrijk is en het enige wat telt mijn vriendin is
We zijn nu al een maand verder en hebben terug een paar keer afgesproken.
dat is altijd wel leuk maar mijn vriendin zegt dat ze dit allemaal eerst moet kunnen vergeten voor we terug
eventueel een kans geven.
Hoe kan ik haar helpen dit allemaal te vergeten zodat we terug opnieuw een relatie kunnen starten?

Zoek je een goede relatietherapeut in Rotterdam? Kijk dan even op: Relatietherapie Rotterdam
geri

Re: mijn vriendin moest leven zoals ik

door Psychotherapie Adam » zo 29 jan 2012, 11:21

Beste Geri,

Een eerste belangrijke stap heb je gezet door inzicht te krijgen over wat je rol is geweest in de relatie en wat je eraan kunt doen. Ik hoop dat je vriendin in de toekomst meer voor zichzelf kan opkomen.
Wel, je vriendin kan hoe het samen was natuurlijk niet vergeten. Ik zou je willen adviseren om geduld te hebben en haar te laten zien dat je iets van de oude situatie hebt geleerd. Zo kan ze op basis van haar nieuwe ervaring opnieuw vertrouwen opbouwen.

Sterkte!

Hans Schuurman
Psychotherapie Amsterdam
Psychotherapie Adam

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut