Hoe ga je om met non-verbale communicatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hoe ga je om met non-verbale communicatie

door pdahazzard » do 09 jul 2020, 14:08

Ik heb ontzettend veel last van de non-verbale communicatie die mijn partner laat zien en voor mij vaak diametraal staan op de woorden die ze gebruikt. Overigens worden er daarnaast qua woorden ook heel veel bijzinnen gebruikt en bij-woordjes die mij keer op keer irriteren omdat ze voor mij een onterecht schuldgevoel geven. Als ik haar er op aanspreek wordt er glashard ontkent dat ze dat doet en is het onbespreekbaar. Kritiek ontvangen is schier onmogelijk, zo lijkt het nu. Het maakt voor mij het normaal bespreken van zaken erg ingewikkeld en het leidt in 9 van de 10 gevallen tot knallende ruzies.
Zijn er tips om dit te doorbreken?
pdahazzard

Re: Hoe ga je om met non-verbale communicatie

door Beheerder » di 14 jul 2020, 06:31

Beste Pdahazzard,

Wat goed dat je hierover een vraag stelt! Ik begrijp dat het lastig kan zijn als je zulke gemixte signalen krijgt van je partner en dat het onbespreekbaar is. En wat vervelend om te horen dat het vaak tot knallende ruzie uitloopt.

Je geeft aan dat de non-verbale communicatie van je partner vaak lastig is voor jou en dat die communicatie vaak niet overeenkomt met de woorden. Daarnaast geef je ook aan dat jij het gevoel hebt alsof dit onbespreekbaar is met jouw partner.

Ik denk dat communicatie hierin de eerste stap is. Het gesprek met elkaar aangaan zonder dat dit uitloopt in een ruzie. Hiervoor zou ik je willen adviseren om het gesprek aan te gaan vanuit je eigen ervaring. Je geeft aan wat er gebeurd en wat dit met jou doet. Daarbij is het belangrijk om geen verwijten richting je partner te benoemen, maar echt vanuit jouw gevoel te spreken. En wellicht als op dat moment een gesprek niet haalbaar is, even afstand nemen van de situatie.

Wellicht vind je het ook prettig om eens met een psycholoog te praten. Om gewoon eens je verhaal te kunnen doen en wat meer inzicht te kunnen krijgen in de gehele situatie. Dit kan ook in de vorm van relatietherapie, dan kunnen jullie samen in gesprek gaan met een psycholoog. Mocht je dit prettig lijken, kan je altijd contact opnemen met mij. Dan kijk ik met je mee. Je kan me bereiken op 085-401 47 21 of kijk eens op onze website; www.psyned.nl. Ik help je graag verder!

Met vriendelijke groet,

Jip
(Team PsyNed)
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut