Hoe verder na een affaire

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hoe verder na een affaire

door Bente01 » do 20 jun 2019, 20:20

Een jaar geleden ben ik erachter gekomen dat mijn man op dat moment een affaire had met mijn schoonzus. Ze gaven beide aan dat de spanning al een aantal maanden in de lucht hing, maar dat ze in een periode van een maand meerdere keren app-contact hebben gehad en elkaar pikante foto's stuurden, een aantal keren hebben afgesproken en sexuele handelingen hebben verricht, en 1 keer sex hebben gehad. Mijn schoonzus was tot dat moment een hele goede vriendin van mij.

Toen de affaire uit is gekomen, is deze direct gestopt. Beide geven ze los van elkaar redenen aan hoe dit heeft kunnen gebeuren (lust, niet lekker in vel, boost voor zelfvertrouwen, veel stress door ziekte in de familie), maar van verliefdheid is geen sprake. Daar geloof ik hen in.

Ik voel me gekwetst, verdrietig en ben boos. Er is zoveel kapot gemaakt. Mijn vertrouwen is geschonden (we lieten elkaar altijd heel erg vrij) en mijn leven is knap ingewikkeld geworden. Ik heb er namelijk voor gekozen om op 1 vriendin na, niemand te vertellen over dit geheim. Dat we grote problemen hebben gehad weten meerdere mensen, maar bijna niemand weet hoe groot het probleem is. De leugen voelt als een enorme last. Tegen mijn moeder en de rest van mijn omgeving kan ik niet laten blijken hoe erg ik van haar walg. Altijd maar de schijn ophouden. Terwijl wij elkaar regelmatig treffen. We hebben gezamenlijke vrienden. Ik wil ook dat mijn zoon zijn oom en tante kan blijven zien (mijn broer en zijn vriendin zijn ook nog samen). Ik wil niet dat het uitkomt. Met name vanwege mijn zoon. Maar ook omdat we in een dorp wonen en dit ons dan altijd zal blijven achtervolgen.

Ik en mijn man willen heel graag samen verder. Ik ben zelfs zwanger van onze tweede. We hebben heel veel gepraat. Mijn man is in therapie geweest en heeft daardoor iets beter kunnen verwoorden waarom gebeurd is wat is gebeurd. Hij is zichtbaar veranderd. Als persoon, als man, als vader.

Daar komt dan mijn vraag:
Hoe kan ik zorgen dat ik weer de regie van mijn leven in mijn handen kan krijgen? Ik heb het gevoel dat ik wordt geleefd door wat is gebeurd. Het laatste wat ik wil is in de slachtofferrol gaan zitten, maar ik betrap mezelf er regelmatig op. Ik wil graag vergeven en verder met mijn leven en met ons gezamelijke leven, maar het lukt niet. Ik wordt onpasselijk als ik aan de hele situatie denk. En eraan denken doe ik vooral 's avonds. 's Avonds tv kijken samen lukt niet, omdat ze sex hadden op onze bank. Ik wordt er naar van. Ik wil niet boos blijven op mijn man. We hebben ook hele mooie momenten samen. Hij is de liefde van mijn leven. Hoe pak ik de draad weer op?
Bente01

Re: Hoe verder na een affaire

door Miranda2018 » do 04 jul 2019, 11:36

Lieve Bente,
Ik zocht een antwoord op mijn vragen en toevallig kwam ik jou verhaal tegen. Het hartverscheurend, net als die van mij...
Ik weet hoe je voelt, hoe dubbel het is. Je weet ( of toch stiekem niet) of je met je man verder wil. Ik heb hetzelfde. Jouw man en die van mij hebben ons gekwetst. Pijnlijk om niet vol te houden. Vind ik..
Ze willen allebei verder met ons. Ze zijn nu beter als vader en een man maar toch. Kunnen we zo verder leven? Ik ontken niet dat ik mijn beslissing tot " samen verder" gedeeltelijk voor mijn kinderen heb genomen. Ik wil dat ze in compleet gezin opgroeien. Daarnaast dacht ik altijd dat hij goed bij mij past als partner voor het leven. We kunnen goed met elkaar plannen, ondernemen, leuke dingen doen, vrijen en gezellig de tijd doorbrengen. Maar nu zonder vertrouwen gaat alles anders...

Mijn verhaal heet toekomst samen of toch uit elkaar.
Graag hoor ik of je nog iets kwijt wil of ervaringen delen.

Miranda
Miranda2018

Re: Hoe verder na een affaire

door Beheerder » di 09 jul 2019, 16:46

Dag Bente01,

Wat een vervelende situatie heb je meegemaakt. Ik kan me goed voorstellen dat hierdoor het vertrouwen geschonden is en dat je het erg lastig vindt om hier goed mee om te gaan. Ik snap dat dit ervoor gezorgd heeft dat je leven ingewikkeld is geworden, maar ben wel blij om te horen dat je met een vriendin de situatie hebt kunnen bespreken. Ik hoop dat ze je wat steun heeft kunnen bieden!

Ik begrijp dat je het gevoel hebt dat je de regie in je leven kwijt bent geraakt. Ik denk dat het erg belangrijk is dat er iets moet veranderen, voordat jullie weer samen het dagelijkse leven op kunnen pakken. Ook met oog op de toekomst.

Het zou een goed idee zijn om eens met een relatietherapeut te gaan praten. Door in gesprek te gaan over de gebeurtenissen kunnen jullie samen met een therapeut werken aan het oplossen van de relatieproblemen. Dit geeft jou ook te kans om je gevoelens uit te spreken en dat kan enorm opluchten!

Ik zou je graag verder helpen met het maken van een afspraak, je kan mij bellen op 085 401 47 21, dan kijk ik graag met je mee met wie ik samen werk bij jullie in de buurt, die jullie op korte termijn kan helpen zodat jullie samen weer een mooie toekomst tegemoet kunnen gaan!

Veel succes in deze situatie!

Hartelijke groet,

Belle
Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut