Hou ik nog wel van hem?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hou ik nog wel van hem?

door Einahpets » di 05 dec 2017, 17:33

4,5 jaar hebben we nu een relatie en ik begin te twijfelen of dit nog wel werkt. We zijn 2,5 geleden gaan samenwonen, eerst bij zijn ouders en 1,5 geleden ons eigen stekkie. Eigenlijk vanaf dat moment is de relatie niet meer zoals hij zou moeten zijn. Dit realiseerde ik me pas 1,5 maand geleden.
Vroeger kon hij me altijd laten lachen en deden we dingen samen. Vanaf het moment dat ik bij zijn ouders introk werd dit al veel minder. Ik zat niet op mijn plek daar en we leefden teveel langs elkaar heen. We moesten wachten op de bouw van onze nieuwbouwwoning en daar werd ook enorm naar uitgekeken. Vorig jaar heb ik een tijdje overspannen thuis gezeten door alle hectiek bij elkaar (wonen bij schoonouders, verhuizen, verbouwen, werk, relatie?). Daarna ging het weer wat beter, het ging goed op mijn werk, ons huis werd aangekleed maar we deden geen leuke dingen meer samen. Hij had nooit zin, of ik had geen zin. Ik deed praktisch alles in huis alleen en praten deden we ook niet. Ik was daarnaast teveel bezig met de toekomst en niet met het heden dus ik heb dit op dat moment niet bewust ervaren. Op een gegeven moment ging ik gevoelens creeƫren voor een andere man, eerst was er gewoon een klik en probeerde ik het te negeren want ik had immers een relatie, maar op een gegeven moment kon ik het niet negeren. Hij maakte me blij en vrolijk, kan me aan het lachen maken, maar mijn eigen vriend lukt dat niet. Toen ben ik gaan nadenken, waarom voel ik dit voor hem en niet voor mijn vriend? Wat hebben we eigenlijk nog samen? We zijn samen gaan praten en waren het eigenlijk wel over eens dat onze relatie moet veranderen. Meer dingen samen doen, hij moet mij wat meer ondersteunen en dan gaat het wel goed komen.
Toen voelde het geforceerd van mijn kant, hij wil me absoluut niet kwijt dus draagt me echt op handen en voeten en doet alles voor mij, maar waarom nu opeens wel? De twijfel wordt sterker, wat moet ik doen, hou ik nog wel van hem? Het gevoel voor die ander wordt ook steeds sterker. Dus we hebben weer gesproken, misschien hebben we juist even rust nodig, dan kan ik even nadenken, maar de twijfel blijft.
Ik weet niet of ik nog wel van hem hou, ik zit al een paar maanden in een dip, komt dat door onze relatie of komt dit ergens anders door en weerspiegelt dit op onze relatie? Als we er nu mee stoppen is er geen weg terug, maar mijn hoofd is er al mee gestopt, die is al aan het plannen wat te doen als ik mijn eigen plekje heb. Maar mijn hart? Die reageert niet, ik weet niet wat mijn hart voelt want ik voel even helemaal niks. Ik wil hem geen pijn doen, maar mezelf ook niet. Ik moet uitzoeken of ik van hem hou, maar hoe doe ik dat? Mijn hoofd blijft bij die andere man en is al aan het plannen wat ik met mijn leven ga doen als het uit is, maar dit wil ik ook niet zomaar kwijt, wat we ooit hadden, dat was goed, wat we nu hebben is waardeloos.
Einahpets

Re: Hou ik nog wel van hem?

door Team PsyNed » di 23 jan 2018, 14:07

Beste Einahpets,

Wat jammer om te horen dat jullie relatie niet meer is zoals het was voordat jullie zijn gaan samenwonen. Dit is natuurlijk ook een grote verandering in het leven van jullie beide.
Het komt dan ook vaker voor dat er hierdoor een verandering in een relatie plaatsvindt. Ik kan dan ook begrijpen dat het je op een gegeven moment te veel wordt. Dat is zeker niet gek!

Goed dat je in gesprek bent gegaan met je partner nadat je erachter kwam dat je serieuze gevoelens had voor een andere man. Communicatie is immers het aller belangrijkste: op deze manier kunnen jullie beiden jullie gevoelens aan elkaar uiten.
Jammer om te horen dat de verandering, die na jullie gesprek heeft plaats gevonden, wat geforceerd voelde voor je. Als je het zo omschrijft, klinkt het alsof je na dit gesprek juist kreeg waar je naar op zoek was. Je geeft echter aan dat je blijft twijfelen over je relatie. Heeft dit te maken met de gevoelens die je voor de andere man hebt?

Het is heel logisch dat je op dit moment niet helemaal lekker in je vel zit. Je zit met een belangrijk vraagstuk in je leven en dat kan weerspiegelen op meer dingen dan alleen je relatie.
Deze situatie is voor je partner natuurlijk ook erg lastig, waardoor hij misschien wat geforceerd reageert. Het is daarom ook inderdaad belangrijk om uit te zoeken wat je voor je partner voelt.
Dit kan lastig zijn wanneer je nog contact hebt met deze andere man. Verliefdheid is namelijk een chemisch proces.
Wanneer je tijdens het maken van een keuze over je huidige relatie contact hebt met de andere man, is dit een onzuivere beslissing. De vraag die je jezelf het beste kan stellen is of je ook afstand zou nemen van je huidige partner als deze andere man er niet was?

Als je het idee hebt dat je hier alleen niet uit komt, is het verstandig om hierover te praten met een professional. Wellicht kan een psycholoog je helpen om je hoofd en je hart weer terug op dezelfde lijn te krijgen. Daarnaast zou het ook een uitkomst kunnen zijn om gezamenlijk in relatietherapie te gaan. Is dit iets wat jullie al besproken hebben?
Deze relatietherapeut kan jullie helpen om de patronen en hindernissen die er op dit moment zijn te doorbreken. De relatietherapeut kan jullie helpen om door middel van goede communicatie te praten over het geen wat er op dit moment bij jullie beiden speelt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en wens je heel veel succes!

Groet,

Melissa
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut