Huishouden en relatie staan elkaar in de weg

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Huishouden en relatie staan elkaar in de weg

door Mommyof2 » ma 14 dec 2015, 13:18

Hallo,

Mijn man en ik staan voor een moeilijk besluit in onze relatie.
Ik zit er op het moment door heen en dat maakt de boel nog lastiger.

Hij meent dat het huishouden een rommel is en dat daardoor onze relatie ook een rommel is.
En dat als het huishouden op orde is onze relatie dat ook is.
Maar zo makkelijk kan ik het niet bekijken.
Onze relatie staat op sterven na dood en hij ziet dat niet.
Het belangrijkste is bij hem het huishouden.
Dat is de belangrijkste punt zegt hij.
Nou snap ik dat sommige mensen zo kunnen redeneren betreft het huishouden en hun gevoelens.
Maar ik zie toch echt barsten in onze relatie buiten het huishouden om.
En dat ziet hij niet.
Ik ben geen huishoud miep en zal dat ook niet worden.
Dat moet hij na 12,5 jaar toch weten maar toch wil hij dat niet accepteren.
En ik heb moeite met het huishouden doen.
Ik trek dat allemaal niet en kan dat niet.
Daardoor wordt er dan gezegd dat ik dan maar moet minderen met werken.
Ik werk 20 u verdeelt over 2,5 dag.
Maar die zekerheid wil ik ook niet kwijt.
Ik zie het niet zitten 24u per dag bezig te zijn met het huis terwijl ik een baby van 11 mnd en een peuter van 5 erbij heb.
Ik zou niet weten hoe dan me geheel en voorwaardelijk alleen maar bezig te houden met het huishouden wil ik aan zijn eisen voldoen.
Want je zou bijna denken dat ik dat wel moet wil ik mijn relatie behouden.
Vroeger moest ik van mijn 6e tot mijn 18e het huishouden van mijn moeder doen en daardoor heb ik er een hekel aan.
Mijn gevoel zegt weer net zo te leven als bij mn ouders thuis.
Ook hangt hier vaak de negatieve sfeer van je doet nooit wat goed en dat werkt heel averechts bij mij.
Daar kan ik gewoon niet tegen.
Ook dat komt vanuit vroeger.
We willen beide aan de relatie werken dat wel.
Maar mijn hoofd kan er niet bij dat onze relatie gekoppeld is aan zijn gevoel van hoe schoon het huis is.
Help!!
Mommyof2

Re: Huishouden en relatie staan elkaar in de weg

door Psycholoog Utrecht » ma 14 dec 2015, 14:01

Beste Mommyof2,

het lijkt erop of jullie ideeen over waar het over gaat ver uit elkaar liggen. Je partner legt de nadruk bij het huishouden, jij ziet dat er veel meer scheuren zijn die ook aandacht nodig hebben en daar wil hij niet aan. daardoor s het gevaar dat je langs elkaar heen praat en elkaars taal niet meer kan spreken.
Het is dus belangrijk om niet in de strijd te schieten en te gaan onderzoeken of hij jou kan snappen en jij hem. Vraag dus naar hoe naar zijn idee de relatie kan verbeteren als het huis netjes is en vraag of hij ook wil luisteren naar wat er bij jou dwars zit. Probeer daarbij niet hem aan te vallen maar juist het probleem als een interactieprobleem te beschrijven. je hebt er allebei een aandeel in.
Kijk ook of er andere oplossingen te bedenken zijn zoals hulp in de huishouding zodat er wel veel gedaan kan worden en het niet allemaal bij jou komt te liggen.
In een huis met kinderen ontstaat er makkelijker rommel, kijk ook samen hoe je met manden, bakken of andere opberg manieren kunt zorgen dat er niet van alles blijft liggen en laat je oudste ook zelf mee opruimen.

Leg aan je partner ook uit waarom bij jou huishouden en de frustratie daarover zoveel negativiteit oproept en hoe harder hij duwt hoe meer jij afhaakt.

Elkaar begrijpen kan helpen in weer SAMEN kunnen denken in oplossingen.

Probeer dus weer naast elkaar te komen staan en moeite te doen om elkaar te begrijpen.

Succes.

Met vriendelijke groet

Ellen Huijsmans
Psycholoog
Psycholoog Utrecht

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut