Huwelijk na 11 jaar voorbij , scheiden of blijven ?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Huwelijk na 11 jaar voorbij , scheiden of blijven ?

door Barre » do 11 apr 2019, 13:36

Hallo ,

Ik ben een 43 jarige man en mijn vrouw is 37 , zijn 11 jaar samen waarvan 6 jaar getrouwd en hebben ook een jong zoontje van 8 maanden.

Ik ben echter volkomen ongelukkig in onze relatie en wil van mijn vrouw weggaan , ik heb alles te danken aan mijn vrouw en ze is een zeer goede moeder voor onze zoon en ze doet alles voor mij maar om de één of andere reden hou ik niet meer van haar, we zitten niet op dezelfde golflengte , hebben niet dezelfde interesses, onze gesprekken hebben geen enkele diepgang meer , er is geen passie meer en we leven als broer en zus , met de uitzondering dat we heel af en toe nog eens met elkaar vrijen .

Ik voel me echter enorm schuldig tegenover haar en ons zoontje , ze doet echt nog wel moeite om onze relatie te redden al denk ik dat ze dat dan vooral doet voor ons zoontje en het huis , en ze heeft me gezegd dat ze nog veel van me houdt, maar ik niet meer van haar .

Ik merk dat ik bewust lange dagen begin te werken , me gelukkiger voel wanneer ze niet thuis is en me begin te ergeren aan banale dingen .

Ik zit echt zo in de knoop dat ik het niet meer weet, ik heb haar gezegd dat deze situatie onhoudbaar is geworden en dat we beter kunnen scheiden , nu twijfel ik weer of dat wel de juiste beslissing is als ik haar zo verdrietig maak en zie door deze woorden , ik ben er echt kapot van, ik heb nog enorm veel respect voor haar maar ik voel het gewoon niet meer, ik heb er proberen tegen te vechten , ik heb geprobeerd het te rationaliseren , ik heb het gevoel dat alle schuld op mijn schouders ligt omdat ik niet hard genoeg geprobeerd heb , ik voel me echt enorm schuldig en een eikel maar tegelijk ook ergens opgelucht . Deze situatie is voor geen van beide nog houdbaar, we maken geen ruzie maar beginnen mekaar meer en meer te ontwijken/negeren . We hebben ook enkele sessies gedaan met een relatietherapeut maar ze vond dat onzin omdat ze vind dat de fout grotendeels bij mij ligt, en ik kan haar geen ongelijk geven .

Ze zegt dat ze de man terug wil op wie ze verliefd is geworden, dat ze nog heel veel van me houdt /

Moet we de scheiding doorzetten , of het toch blijven proberen ?

Bedankt .
Barre

Re: Huwelijk na 11 jaar voorbij , scheiden of blijven ?

door Team PsyNed » wo 17 apr 2019, 09:32

Beste Barre,

Zoals je het beschrijft zit je op dit moment in een lastige situatie. Jullie zijn al een lange tijd samen waarvan 6 jaar getrouwd. Daarnaast hebben jullie een zoontje gekregen 8 maanden geleden. Het krijgen van kinderen brengt natuurlijk veel veranderingen met zich mee. Zo kan dit veel emoties met zich mee brengen, die misschien lastig te plaatsen zijn. Ook zal je veel veranderingen hebben gezien in jullie relatie. Ineens hoeven jullie niet meer rekening te houden met elkaar, maar ook nog met een kleintje. Een kindje kan veel aandacht opeisen, waar jullie misschien aan moeten wennen.

Je verteld dat je je vrouw een goede moeder vindt en dat zij veel doet voor jou en je zoontje, maar het gevoel wat je eerst had er toch niet meer is. Er zijn vele dingen waar dit aan zou kunnen liggen zoals je aangeeft. Je partner heeft aangegeven dat ze nog van je houdt en zich nog wil inzetten voor jullie relatie. In tegenstelling tot jouw partner, krijg ik het gevoel dat jij juist meer een beetje weg loopt. Bijvoorbeeld het langer werken om niet thuis te hoeven komen. Je bent al met je partner hierover in gesprek geweest en hebt zelfs aangegeven dat je wil scheiden. Toch twijfel je over deze beslissing, omdat je het lastig vindt om je partner verdrietig te zien. Ik kan me voorstellen dat dit ook veel bij je los maakt, aangezien jullie een hele lange tijd samen zijn. Dat is ook niet niks! Toch voel je je ergens opgelucht en dat is natuurlijk ook logisch. Je loopt hier al een lange tijd mee en om dan het 'hoge woord' gezegd te hebben, kan best veel opluchten!

Jullie zijn al eens bij een relatietherapeut geweest, maar dat ging niet goed. Je partner vond dit onzin omdat zij het gevoel heeft dat alle schuld bij jou ligt. Ik begrijp dat zij dit gevoel heeft, maar het kan alsnog helpen om bij een relatietherapeut in therapie te gaan. Zelf proberen jullie elkaar namelijk zo veel mogelijk te ontwijken of te negeren, maar dat lost niks op. Het kan juist helpen om wel in gesprek met elkaar te blijven gaan. Een relatietherapeut kan helpen om hierin te ondersteunen en op deze manier jullie laten in zien hoe de ander naar de situatie kijkt. Wat is er voor jouw gevoel veranderd ten opzichte van hoe het vroeger was?

Ik heb zéker een aantal relatietherapeuten die jullie goed kunnen ondersteunen in het proces om elkaar weer terug te vinden. Mochten jullie dit nou allebei niet meer willen, kan een relatietherapeut ook helpen om goed uit elkaar te gaan. Ook bij een scheiding kunnen er veel gevoelens los komen en die gevoelens moeten een plekje krijgen. Daarnaast is er natuurlijk ook een kindje in het spel, waar jullie zo goed mogelijk voor willen zorgen. Neem eens een kijkje op www.psyned.nl of bel me op: 085 401 47 21.

Ik wil jullie hier graag mee helpen!
Ik hoor graag van je.

Hartelijke groet,
Team Psyned
Melissa
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut