Intieme relatie met beste vriendin echtgenote ...

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Intieme relatie met beste vriendin echtgenote ...

door JustMe2017 » ma 07 aug 2017, 15:35

Vele jaren geleden (toen 20ers) werd de beste vriendin van mijn lief, ook mijn beste vriendin. Eerlijk gezegd werd ik toen instant verliefd (2 keer overkomen in mijn hele leven). Daar zat ik dan met mijn lief en onze vriendin waarop ik op beide smoorverliefd was. Wij hadden een zalige tijd samen (niet te evenaren) en van het één kwam het ander tussen mij en de vriendin. Er werd wat 'gefoefeld', maar van beide kanten nooit met de bedoeling de relatie tussen mijn lief en mezelf in gevaar te brengen. Men mag zeggen wat men wil, maar het voelde ook niet verkeerd aan, en ik bleef loyaal aan mijn lief. Door omstandigheden hebben we elkaar over een tijdspanne van bijna 20 jaar 2 maal een hele periode uit het oog verloren. Telkens we opnieuw met zijn drietjes, en onze kinderen ondertussen, afspraken was het feest. Zowel bij mijn ( ondertussen ) echtgenote als mezelf voelen we ons nog steeds ongelooflijk goed wanneer we samen met die vriendin zijn. Ik moet wel eerlijk toegeven dat zij en ik, ongepland, tijdens een periode van weerzien, intiem zijn geweest. Mijn echtegenote en ikzelf hebben een ongelooflijke en uitzonderlijke relatie, maar onze sexuele frequentienood kan niet verder uit elkaar liggen. Dat is ook het absoluut enige wat bij ons niet strookt. We zijn daar reeds vroeg achter gekomen, en zij heeft mij dan ook de vrijheid gegeven op het vlak van sex. Ik mag van mijn echtgenote sex hebben met andere vrouwen, indien ik het volledig stilzwijg, ze er niets van te weten komt en ik veilig ben. Wij praten eigenlijk over alles zeer open, niettegenstaande we eerder de semi-gesloten types zijn. Voor mij was deze toelating alleen al super. Die keer dat ik intiem was met onze beste vriendin, was net op een ogenblik dat ik er echt nood aan had. Ik stond op het punt de realtie tussen mijn echtgenote en mezelf volledig in vraag te stellen. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik die vrijheid naar andere vrouwen toe nooit heb gebruikt. Tot op vandaag heb ik als veertiger met twee vrouwen sex gehad, namelijk met mijn echtgenote (eerste lief) en onze beste vriendin (recent één keer wel eens geflikfooid met een andere vrouw zonder gemeenschap). Daar we veel over 'mijn probleem' praten zonder dat ik details geef, kwam mijn vrouw enkele jaren geleden met de vraag of ik wel voldoende veilig was en of ik die vrouwen wel vertrouw ... In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat zij denkt dat ik elke week iemand nieuw heb, wat dus niet asn de orde is. Iets in mij zegt van die ballon niet te doorprikken. Toen het weer eens over vertrouwen ging, kwam zij zelf af met het voorstel om eens aan onze beste vriendin te denken, iets waar ik natuurlijk oren naar had (en in mijn hoofd schuld moest bekennen). Ze is zelfs zo ver gegaan dat ze het zelfs heeft voorgesteld aan onze vriendin met de afspraak dat ze er nooit iets van wil weten. Daar was ik even niet goed van. Onze vriendin heeft haar toen geantwoord dat ze een intiemf relatie met mij nooit zou kunnen overwegen omdat zij beste vriendinnen zijn (ik dacht toen: de sloeber). Mijn echtgenote begrijpt haar wel, maar ze zou minder angst hebben voor eventuele gevolgen. Haar grootste angst is dat er eens iemand aan de deur zal staan die zegt dat ze verliefd is op mij of dat ik een kind heb. Bij onze vriendin zou ze die angst niet hebben, en ik begrijp haar volledig. Ik heb, na er lang over te praten met onze vriendin, opnieuw een zalige éénmalige intimiteit beleeft ... maar nu voelt zij zich verschrikkelijk schuldig. Toen ik dat hoorde kromp mijn maag. Zij die eigenlijk ons huwelijk heeft gered door op het juiste moment intimiteit toe te laten. Ik begrijp dat ergens wel dat ze er over nadenkt, maar het schuldgevoel is totaal niet aan de orde gezien het mijn vrouw haar wens is dat ik dit met haar doe. Ze zegt me dat ze het er heel erg moeilijk mee heeft. Ik dacht dat we er beiden leuke dingen gingen uithalen, maar zij is geblokkeerd door schuldgevoelens door haar relatie met mij ten aanzien van mijn partner, die eigenlijk net voor mijn partner een zegen zou zijn.
Ik haal uit ons contact enorm veel, en ben ervan overtuigd zij ook. Maar ik weet niet wat te doen indien ze zou afhaken. Ik wil ook niet mijn beste vriendin verliezen, ze is mij ongelooflijk kostbaar, laat staan voor mijn vrouw ... wat nu? Haar schuldgevoelens zijn volgens mij absoluut niet nodig ... maar wat nu? Ik weet dat dit overkomt als een luxeprobleem, maar het heeft zo een invloed op mij ... help
JustMe2017

Re: Intieme relatie met beste vriendin echtgenote ...

door Team PsyNed » di 15 aug 2017, 13:27

Beste JustMe2017,

Je omschrijft een behoorlijk ingewikkelde driehoeksverhouding tussen je partner, jullie beste vriendin, en jou zelf. Ik denk dat het feit dat jullie geheimen voor jouw partner hebben, ervoor zorgt dat jullie beste vriendin zich ongemakkelijk voelt. Zeker nu blijkt dat jouw partner hier op aanstuurt. Dat getuigd van een behoorlijke openheid en vertrouwen van de kant van je partner. Jullie vriendin wordt mogelijk hierdoor geconfronteerd met het schenden van dat vertrouwen in jullie eerdere verhouding. Daarnaast omschrijf je de start van deze openheid in jullie relatie als een gebrek aan seksuele balans, terwijl je met de dame in kwestie meer dan alleen seksuele aantrekking deelt. Dit alles maakt dat je je in een lastig parket bevindt waarbij het vertrouwen van je partner hoe dan ook waarschijnlijk toch geschonden is/wordt.

Hoe dan ook is het uiteindelijk aan jullie vriendin om al dan niet jullie 'relatie' zoals hij nu is, voort te zetten. Dus wanneer zij zich ongemakkelijk of schuldig voelt, dan kan je dat lastig wegnemen. Uiteraard zou een mogelijkheid kunnen zijn om alles open te bespreken met jullie vriendin en met je partner. Op die manier zijn er in elk geval geen geheimen meer tussen jullie. De keuze om dit al dan niet te bespreken is echter niet aan ons, maar aan jou en aan jullie vriendin. Blijf goed met elkaar in gesprek hierover en zorg er voor dat de verwachtingen en angsten aan beide kanten duidelijk zijn. Probeer de beslissing om het al dan niet te bespreken in elk geval samen te maken.

Indien je er over piekert kan het helpen om jezelf een 'piekerkwartier' te geven op een dag. Dat betekent dat je gedurende de dag je piekergedachten parkeert, om bijvoorbeeld 's avonds een ruimte 15 minuten de tijd neemt om ze allemaal even langs te laten komen. Zet een wekkertje na die 15 minuten, anders is de kans aanwezig om er in te blijven hangen. Het voordeel van deze techniek kan zijn, dat je er in elk geval gedurende de dag wat minder door belemmerd wordt.

Heel veel succes met de situatie.

Met vriendelijke groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Re: Intieme relatie met beste vriendin echtgenote ...

door JustMe2017 » za 19 aug 2017, 22:41

Beste,

Dit vind ik een heel professioneel antwoord van jullie, waarvoor dank.
Het klinkt moeilijk te geloven, maar we hebben net met z'n drieën en de kids een zalige dag achter de rug. Ik zit er echter wel mee. Ik wens haar ook opnieuw een relatie toe, niettegenstaande dat toch een beetje zal knagen.

Ik ga het zoals voorgesteld even parkeren ...

Nogmaals dank.
JustMe2017

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut